Bellanice Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Noen som har peiling på plen her? Isåfall - kanskje du vet råd? Nytt hus + tomt. Plenen ble sådd og kalket (på dårlig jord ser det ut som nå). Den ble vannet og vannet. Opp kom litt gress + masse Ugress Så sprayet vi på ugressmiddel og fulgte bruksanvisningen. Men nå er hele området gult. Det har regnet masse siden vi sprayet på middelet. Hva gjør vi nå? Sår og kalker på nytt? Visste vi skulle tatt oss råd til ferdigplen
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Hvordan ugressmiddel har du brukt? Plenrens? Plenrens skal IKKE brukes før plenen er 4 - 6 mnd gammel. Les alltid bruksanvisning. Kan ikke skjønne hvorfor du driver og kalker så mye. Og er plenen gul så høres det nesten ut som om den har druknet, altså for mye vann. Plen skal forresten ha gjødsel.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Høres ut som om plenen din trenger gjødsel i stedet for kalk. Men jeg har et helt genialt tips til deg. Det finnes en svensk plen-guru som heter Olle Berg. Han gir deg alle tips du trenger om en perfekt plen på nettstedet www.olleberg.nu. Anbefales varmt (og sjekk DEN plenen den mannen har, en sånn skulle jeg gjerne hatt også!!)
Bellanice Skrevet 22. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2006 Det er ikke vi som har sådd og kalket, det er utbygger. Kalker så mye? har bare blitt gjort en gang. Ugressmiddelet som er brukt er Roundup.
Bellanice Skrevet 22. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2006 Høres ut som om plenen din trenger gjødsel i stedet for kalk. Men jeg har et helt genialt tips til deg. Det finnes en svensk plen-guru som heter Olle Berg. Han gir deg alle tips du trenger om en perfekt plen på nettstedet www.olleberg.nu. Anbefales varmt (og sjekk DEN plenen den mannen har, en sånn skulle jeg gjerne hatt også!!) ← Takk for link, skal sjekke ut
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Ugressmiddelet som er brukt er Roundup. ← Mener du det!!!!!! Roundup tar knekken på alle planter, til og med trær. Hjelp Du må ikke spraye noe i hagen din som du ikke leser bruksanvisningen på. Du må så hele plenen på nytt. Det raskeste er nok å legge over et tynt lag med ny jord som valses, også må du så. Også Roundup da
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Roundup dreper alt den kommer i kontakt med, ja. En trøst til trådstarter er at det er en fin tid å så plen på nå. Pga mer regn utover høsten, er det større sjanse for å få vellykket spiring av gressfrøet, i motsetning til i sommer da mange spirer rett og slett døde ut før de rakk å bli noe særlig gress... Prøv igjen. Gjerne som gjesten over her sier; krafs utover litt god jord på toppen (kan gjerne blandes med sand). Lykke til!
Bellanice Skrevet 23. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2006 (endret) Jeg sa ikke at jeg hadde peiling på dette med plen.. Roundup fikk jeg da jeg spurte etter ugressmiddel for plen på Plantasjen, hadde tydligvis like lite peiling som meg hun jeg fikk "hjelp" av da. Men ja, da slenger jeg på litt jord og sår på nytt (også gjemmer jeg Roundupflasken langt vekk) Endret 23. august 2006 av Bellanice
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #9 Skrevet 23. august 2006 vi fikk også ugress når vi sådde plen i fjor(enslags hvit "blomst"). Men da fikk vi beskjed om å ikke gjøre noe med det, for det forsvinner. I år så vokste plenen fin, og uten ugresset. Er kjempefornøyd.
Gjest Dingo Skrevet 23. august 2006 #10 Skrevet 23. august 2006 Så du fikk Round up, istedenfor Plenrens, huff. Ikke alltid man får det man spør etter. Det er akkurat grunnen til at jeg sitter å nileser på all embalasje før jeg tar ett produkt i bruk. Og så får jeg si som en kar fra Jotun sa: Du skal ikke bare lese bruksanvisningen, du skal følge den! Lykke til med plenen, den blir så fin til neste år!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #11 Skrevet 23. august 2006 Ikke bry dere om ugress i plenen de første månedene. Klipp og gjødsle på vanlig måte. Mye av ugresset forsvinner når det blir klipt - resten forsvinner i en runde plenrens etter 4-6 mnd. Og IKKE spray noe som helst i hagen som dere ikke vet hvordan virker. Det spiller ingen rolle hva de på hagesenteret sier, de kan ta feil, sånn som i dette tilfellet. LES og følg bruksanvisningen. Når dere bruker plenrens, så må det ikke komme så mye som en dråpe på noen planter dere vil bevare.
Gjest Fruktfat Skrevet 23. august 2006 #12 Skrevet 23. august 2006 (endret) vi fikk også ugress når vi sådde plen i fjor(enslags hvit "blomst"). Men da fikk vi beskjed om å ikke gjøre noe med det, for det forsvinner. I år så vokste plenen fin, og uten ugresset. Er kjempefornøyd. ← jepp, det har vi masse av òg vi sådde også i fjor, blomstene kom igjen i år men satser på at de er borte til neste år. mitt aller beste tips er å ikke bruke plantasjen til sånne ting, bruk heller et lokalt gartneri eller hagesenter. vi har også masse ugress, men det forsvinner etterhvert fordi det er tilsatt et eller annet i plenfrøene for at gresset skal vokse fort, men etterhvert tar gresset over. så klipp, klipp, klipp. gresset tar overhånd til slutt. vi har/hadde endel tistler i gresset, sambo kjøpte et eller annet som bare dreper det med blader (og derfor ikke gresset) og sprøyta på tistlene og annet vi ville ha bort. bladene folder/krøller seg sammen, og så dør det. gjødsle også tre ganger i løpet av sommeren til å begynne med, kalk er det ikke mange som trenger (jordprøve er måten å finne ut det på). sjekk også www.hushjemhage.no der står det mye som er nyttig å vite. Endret 23. august 2006 av Fruktfat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå