Gå til innhold

PUS HAR FØDT UTE!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_GJEST_*
Skrevet

Vår kjære pus har født ute idag etter kl 10:00. Hva gjør jeg? Det er hennes første kull, jeg vet hvor kattene er, hun har vist meg dem. Kan jeg ta dem inn eller hva skal jeg gjøre. Vi har også en annen hunnkatt som er sterilisert og hun freste til pusemor da hun kom inn for å spise. Vi hun angripe pusemor og hennes to søte små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha tatt dem inn før natta kom og ikke latt hankatten komme i nærheten så fremt jeg ikke er tilstede og kan stoppe evnt. trøbbel.

Skrevet

Enig med Titti.

Ta kattene inn. Hvis du er redd for at den andre katten skal angripe kattemor og de små, så kan jo de være i et annet rom.

Skrevet

Men hvordan vil kattemor selv reagere når jeg tar dem inn, vil hun angripe meg? Selvsagt tar jeg henne også inn

Skrevet

Det er jo umulig for andre å si om katten din vil angripe deg..??

Du må nesten bare prøve. Har hun vist deg kattungene er jo det et tegn på tillit, kanskje hun ikke vil reagere om du henter ungene.

Prøv å lag et sted til ungene inne, i et rom den andre katten ikke har tilgang til, og hent kattungene. Pass på at mor er der og ser hva du gjør. Så får du se hvordan det går, det er mulig hun flytter rundt på dem ei stund før hun finner ut hvor hun vil ha dem.

Skrevet
Men hvordan vil kattemor selv reagere når jeg tar dem inn, vil hun angripe meg? Selvsagt tar jeg henne også inn

Det går sikkert bra :)

Skrevet

Du må ta inn kattungene og holde kattemor inne til kattene har blitt større og du kan kastrere kattemora. Hvis du lar kattungene være ute blir de jo ville, og de er umulige å omplassere. Menneskekontakt er veldig viktig de første månedene for at katter skal bli tamme. Og hvis de ikke blir tamme må du avlive dem, for vi skal ikke ha ville huskatter i dette landet (de er ikke en del av denne faunaen). Jeg vet det høres brutalt ut, men det eneste riktige er altså å få kattungene inn på et adskilt rom sammen med mora.

Kattungene og kattemor skal ha ormekur ved ca 3-5 ukers alder (står beskrevet i pakningsvedlegget til banmith-pastaen du får på apoteket). Kattemor må få kattungemat, og kattungene skal også ha dette foret når de begynner å spise ved ca 4 ukers alder. Når ungene begynner å spise er det viktig å holde dem på et begrenset område med kasse tilgjengelig, så de lærer å bruke kassa (dette lærer de av mora).

Kattungene kan ikke omplasseres før de er 12 uker gamle. Når de er på denne alderen skal de ha første vaksine. Kattemora kan nå kastreres. Du bør ikke slippe ut kattemor før hun er kastrert, siden hun kan få ny løpetid bare uker etter fødselen og bli drektig før det første kullet er leveringsklart.

Og så håper jeg alle nå har lært: har man en høydrektig katt må man holde den inne, så den ikke føder ute. Det er noe av det verste som kan skje i forhold til at ungene jo utvikler seg til å bli ville, og igjen kommer til å føde ville kattunger. Ikke rart vi har mange hjemløse katter i dette landet sier bare jeg, katter formerer seg med en imponerende fart, og hvis vi ikke kalrer å holde kontroll over det kommer det helt ut av kontroll.

Lykke til med kattungene :)

Skrevet

Enig i det som blir sagt her, du bør hente inn kattungene og kattemor og la de være i fred inne eventuelt på eget rom hvor den andre pusen ikke får tilgang.. Du bør holde kattemor inne med kattungene, hun kan snart få løpetid igjen og det tror jeg ikke du vil skal skje. ;) Kattungene trenger som nevnt menneskekontakt de første 7 leveukene om ikke vil de bli ville og vanskelig å få tamme, så å la de være ute bør ikke være noe alternativ. ;)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...