Gå til innhold

prevensjon - lady-comp

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Liker ikke helt å putte i meg p-piller så nå lurer jeg på om jeg skal prøve lady-comp. Noen her inne som har erfaring med dette? Føler at ingen har hørt om det en gang og det er jo litt bekymringsfullt... Så håper noen som bruker denne prevensjonsmåten kan gi meg litt feedback!

Klem Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

For å bruke lady-comp som prevansjon du ha regelmessige sykluser, ellers så blir dette alt for "risikabelt". (regelmessig = +/- 1 dag)

Du må heller ikke se på det som en "krise" dersom du blir gravid (da en maskin aldri kan lese hva som kan skje i kroppen din til enhver tid; Eggløsning kan jo komme tidligere, for eksempel).

Og, du må være forberedt på å avstå fra sex/bruke kondom i (opptil) 6 dager i syklusen din

Grunnen til dette er at sædcellene kan leve i deg i opptil 5 dager, mens et egg kan leve i 1 dag etter at det blir slippt, og da har du jo "automatisk" 6 "usikre" dager.

Min erfaring med lady-comp er at den er kjempelett å bruke, men altså - er avhengig av regelmessige sykluser.

Som du kanskje vet, så baserer lady-comp seg på temperatur-metoden, som du kan lese mer om på denne siden:

http://www.snartgravid.com/html/temp.asp

(adressen går til Snartgravid.no - en side for de som ønsker å bli gravid, men den er veldig informativ)

Ellers så har du kanskje sett inne på www.buenaventura.no - siden for de som distributører denne maskinen.

Jeg hadde stort utbytte av å bli kjent med kroppen min på denne måten, selv om jeg i dag ikke bruker lady-comp (pga uregelmessige sykluser)

Du kan sende meg en PM, dersom det er noe mer du lurer på

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som bruker Persona (samme prinsipp som LadyComp), og de er meget fornøyd. Ingen av dem blitt uønsket gravide, og de er meget fornøyd med å slippe å tilføre kroppen hormoner :-) Men det forutsetter som tidligere nevnt regelmessig syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at Persona og Lady-comp "spiller" på samme prinsipp....

Når du bruker Lady-comp må du ta temperaturen hver morgen før du står opp.

Ved Persona-bruk må du tisse på spesielle sticks/pinner 8 ganger i løpet av hver syklus, og så la maskinen "lese" av resultatet på disse, for å se hvor langt du er kommet i syklusen, og om du er fruktbar, eller ikke.....

Men at begge maskinene krever satabile sykluser, som ikke er lengre enn 35 dager, det er et faktum.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, sorry min feil ;-) Målingen foregår på ulik måte med LadyComp og Persona.

Ellers er begge enkle hjelpemider for å fastsette dager hvor du er fruktbar kontra ikke fruktbar i løpet av syklusen. Og så er begge to helt fri for bivirkninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei har desværre hørt litt for lite om disse maskinene!

Hvor får jeg tak i disse?

Og i så fall koster disse?

Har nettopp fjærnet spiralen, jeg vil ikke tilføre kroppen mer hormoner, disse maskinene hørtes faktisk praktisk ut!

hilsen Tiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som distributerer denne maskindingsen i norge har en egen side. www.buenaventura.no tror jeg linken ligger lenger oppe og. der står pris også, det koster litt. Hvis du betaler på forskudd inn til de får du den til 4200 kr. vil du ha den i oppkrav koster den litt mer, de har og avbetalingsordninger. den har 5 års garanti og skal vare i rundt 25 år. jeg tror jeg skal prøve meg på den...

Klem Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Lady comp i noen måneder og har litt problemer pga at syklusen min er ikke helt i rute enda etter at sluttet på ppiller. Men merket at det blir flere grønne dager (=sikre dager) for hver måned som går. Målingen blir en vane på lik linje med å ta en pille hver dag. Begge deler må skje på samme tid hvert døgn. Setter jeg målingen til f.eks kl 0900 har jeg tre timer før og etter dette tidspunktet å måle på. jeg var så heldig å fikk kjøpe apparatet brukt her inne, så derfor valgte jeg å prøve.

Det er heller ingen krise om jeg blir gravid, så vi har av og til sex selv om apparatet viser rødt, da teller jeg bare dager eller sjekker om morgen tempen var litt høy med tanke på eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men måtte du ikke betale moms på den når den kom til norge? Hvordan er det med reklamasjon når du kjøper den i canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om den blir stoppet i tollen eller ikke har litt med flaks å gjøre. Jeg bestiller ofte fra utlandet og som oftest slipper det igjennom uten moms.

Men selv med moms så blir det billigere (2900 + 24 % = 3596). Så vidt jeg husker koster den 4000 -4500 i Norge. Reklamasjon i Canada vet jeg ikke noe om, men har reklamert i USA uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt Lady Comp i 1 1/2 år nå. Synes det er veldig OK, men har problem med at mine temperaturer ikke er "tydelige" nok, slik at maskinen "overbedskytter" meg og viser for mange røde dager. For meg som er skaptisk til hormoner er dette helt topp, slev om vi må bruke kondom på en del dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt lady comp (eller faktisk baby comp - som har noe flere funksjoner) i over 2 år nå, og er fornøyd. det er viktig å huske på at ladycomp ikke er et prevensjonsmiddel, men et hjelpemiddel som gjør at du får temmelig bra oversikt over syklusen din. med de fordeler det innebærer.

ladycomp er et flott alternativ for de av oss som ikke kan, eller rett og slett ikke liker å bruke hormombasert prevensjon. fordi maskinen har så bra oversikt over syklusen min (som er 30-32 dager) har jeg nå bare 8 helt røde dager (dager da jeg kan befruktes), og de øvrige 20-24 dagene kan jeg la være å bruke prevensjon. hvis syklusen din er veldigveldig streit og jevn kan du komme helt ned i 6 røde dager.

det kule med ladycompen er at jeg er blitt ekstremt bevisst på når jeg har eggløsning, og dette kjennes også veldig godt på lysten. det er en positiv opplevelse som gjør at du har mye tettere kontakt med prosessen som foregår i kroppen din enn når du for eksempel bruker p-piller eller har hormonspiral. det er deilig å kjenne at naturen faktisk fungerer, og at jeg sender ut signaler som også har helt konkret effekt på kjæresten min! rett og slett oppbyggende for den seksuelle selvtilliten!

det fine med å kjøpe ladycomp gjennom buenaventura i norge er at du får personlig veiledning og oppfølging hos importøren hvis du lurer på noe, eller ting ikke funker som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å helle litt malurt i begeret. Jeg har også tenkt på å gå over til Lady-comp eller annen prevensjon som holder oversikt over sykelen min, mest for å slippe hormonene. Har spurt både legen og gynekologen min om råd, og begge fraråder meg å slutte på p-pillene. Dette begrunner de med at jeg er ung, slank og ikke røyker. Har heller ikke noen bivirkninger av pillen, og da er det liten vits i å bytte, fordi det er mye mere styr med denne typen maskiner. Så jeg har i alle fall lagt det på hylla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke helt hvor malurten var?

Vel..alle virker så begeistret, så når jeg forteller at de to "ekspertene" jeg har snakka med ikke annbefaler lady-comp og liknende, så er det jo på en måte malurt i begeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

jeg har opplevd at jeg måtte nesten presse legen min til å sette inn hormonspiral på meg, etter en fødsel - fordi han 'helst ikke ville anbefale det', men heller ville at jeg skulle fortsette med p-piller (som jeg konstant fikk sopp-infeksjon av), eventuelt gå over til minipiller!

min anbefaling er rett og slett at du i større grad skal lytte til din egen kropp enn hva 'ekspertene' anbefaler. p-piller er selvfølgelig helt fint for de som ikke har noen bivirkninger, eller ikke har motforestillinger av andre slag. ladycomp er ihvertfall uten bivirkninger, og den sikreste måten å ta i bruk 'naturmetoden' på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...