Gjest Skrekk&gru Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Hjeeeeeelp! Min datters kanin står ute i et bur. Jenta er stort sett flink til å passe på kaninen sin, men den siste uken før skolestart har nok andre ting vært viktigere for henne (hun er 14). Dyret er i utgangspunktet hennes ansvar, men når den ikke ble skiftet på, på fire dager så jeg meg nødt til å gripe inn. Og hva fant jeg? En larve i buret. Mulig det var flere, men jeg så ikke så nøye etter for å si det sånn. Jeg hater insekter og kravledyr intenst, og vil helst slippe å se dem men akkurat nå har jeg ikke noe valg. Hvordan rengjøre best mulig og mest mulig effektivt (uten å samtidig kverke kaninen som bor der)? Noen som har noen gode tips? Jo mindre jeg behøver å være i nærkontakt med buret, jo bedre. Blir glad for alle tips, og særlig hvis de kommer fort! Og jentungen skal få gjennomgå i kveld
Trampe Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Larven kan jo ha kommet fra hvor som helst, når buret står ute, så...er det krise det da? Jeg hadde nok reagert på samme måte som deg hadde jeg funnet en larve i mitt kaninbur - men mitt står i stua... Nei, har dere kaninen ute må dere nok finne dere i at insekter og kryp finner en kilde til mat i buret. Jeg ville fjernet kaninen før jeg hadde tatt ut alt fra buret, vasket det og fylt på ny flis, halm og høy. (alt ettersom hva dere egentlig har der inne) Du må nesten være i nærkontakt med buret for å rengjøre det?? Men som sagt er det ikke noen krise - om det bare er en larve kan du trygt la den være igjen der inne til datteren din kommer hjem. Da kan hun rengjøre buret selv. Om det er mange der inne bør du fjerne dem så fort som mulig. Men undertonen i innlegget ditt sier at du er lettere hysterisk akkurat nå - så det tryggeste for kaninen er vel at datteren din tar seg av den når hun kommer hjem, fremfor at mamma forsøker å fjerne larver uten å være i nærkontakt med buret, og kaninen er vettskremt... *bilder i hodet* Lykke til!
Gjest Skrekk&Gru Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Lettere hysterisk er en underdrivelse. Jeg skjønner egentlig at larver kan komme til buret for å få mat, siden det står ute. Men tanken på fete larver som gasser seg i kaninbæsj ble litt for drøy :hår: *bilder i hodet* ja. Jeg vurderte høytrykkspyler, men slo det heldigvis fra meg. Endte opp med å ta opp det meste i plastposer og skvette Jif Baderom over det resterende for å drepe eventuelle andre kryp. Buret har på en måte to etasjer, og kaninen satte seg pent i den andre etasjen. Flinke dyret! Så lot jeg det stå og godgjøre seg, og nå er en slukøret ungdom i ferd med å spa opp bæsjerester og død (e) larve®. Huff, heretter er det skift annenhver dag. Dette var ekkelt! Men tusen takk for beroligende svar
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Husk å vaske buret godt også da! Kanin og Jif Baderom er en veldig dårlig kombinasjon!
Trampe Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Husk å vaske buret godt også da! Kanin og Jif Baderom er en veldig dårlig kombinasjon! ← Akkurat det jeg skulle skrive. Jeg bruker også jif baderom i buret nå og da, men da er kaninen laaaangt unna, og buret skylles veldig godt. Bruk høyttrykkspyleren du, men ta ut kaninen først, da... Den kan godt finne på å slikke i seg jif'en, og da er du kvitt både kaninen og larvene, for å si det sånn.
Gjest Tibz Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Hør med vetrinæren du, det kan være orm.... Tror du får kjøpt ormekur til kaniner på apoteket.. Men helst skulle du hørt med en vetrinær! Ikke for å være ekkel, men hvordan så larven ut? Var den hvit er det mest sannsynelig en innvolls orm (-synest også larver er KJEMPE ekkle! )
Trampe Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Tibeke sier noe der.... jeg tenkte ikke tanken engang. Går sterkt ut ifra at dyret får ormekur siden det er ute?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Hør med vetrinæren du, det kan være orm.... Tror du får kjøpt ormekur til kaniner på apoteket.. Men helst skulle du hørt med en vetrinær! Ikke for å være ekkel, men hvordan så larven ut? Var den hvit er det mest sannsynelig en innvolls orm (-synest også larver er KJEMPE ekkle! ) ← Kaniner trenger ikke ormkur. De er jo planteetere. Det er hunder (åtseletere) og katter (jegere) som trenger det. Sansynligvis en fluelarve eller noe slikt. De legger egg slike steder, og går det litt mange dager før buret blir renset, kan det komme (mange) larver. Det skjedde hos oss en sommer da buret ikke ble renset på noen dager. De er ufarlige, men ekle nok så det holder.
Gjest Tibz Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Kaniner trenger ikke ormkur. De er jo planteetere. Det er hunder (åtseletere) og katter (jegere) som trenger det. Sansynligvis en fluelarve eller noe slikt. De legger egg slike steder, og går det litt mange dager før buret blir renset, kan det komme (mange) larver. Det skjedde hos oss en sommer da buret ikke ble renset på noen dager. De er ufarlige, men ekle nok så det holder. ← Jeg ville uanz ringt vetrinær for å høre. Kaniner kan også få orm.
Trampe Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Kaniner trenger ikke ormkur. De er jo planteetere. ← Tull og vas!!! Hvordan forklarer du at sauer, kyr og hester trenger ormekur da? Eller tar alle bøndene feil - dyra deres er jo planteetere? Det er dumt å uttale seg om ting man ikke har peiling på. Såklart kan planteetere også få orm. Også kaniner, dersom de står ute eller får friskt gress i buret. Dyr som er ute i naturen kan få orm, og trenger ormekur.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Det er hunder (åtseletere) og katter (jegere) som trenger det. ← Hunder er da like mye rovdyr (jegere som du sier) som det katter er... Tror du villhunder, ulver, eller hunden som er trent til å drepe byttedyret tar det andre har drept, eller? Tror du ikke at de jakter selv?
Gjest Tibz Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 Hunder er da like mye rovdyr (jegere som du sier) som det katter er... Tror du villhunder, ulver, eller hunden som er trent til å drepe byttedyret tar det andre har drept, eller? Tror du ikke at de jakter selv? ← Var det ikke larver i buret dere burde diskutere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå