Gå til innhold

særeie eller felleseie etter bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er vanlig?? Særeie eller felleseie? :oops: fremtidig brud

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skal ha felleseie, for oss er det en selvfølge da vi nå blir ett og skal dele alt sammen!

men det er jo opp til dere to hva dere vil!

Skrevet

Vi skal ha særeie etter bryllupet, men hva dere velger er jo helt opp til dere. Vet ikke om det ene er mer vanlig enn det andre jeg....

Skrevet

Vi har særeie på det vi har arvet/fått av foreldre/fam. fra før vi ble sammen og felleseie på det vi har kjøpt/fått sammen. Felles økonomi har vi hatt hele tiden.

Skrevet

Vi skal definitivt ha felleseie! Vi blir jo ett, og derfor er det helt naturlig for oss å dele alt... Nå har ikke vi bodd sammen på forhånd eller noe heller, så akkurat det med at alt blir felles, blir gjerne litt ekstra spesielt for oss...

Vi gleder oss iallefall! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har felleseie, med nogenlunde likt utgangspunkt sånn rent økonomisk. Hvis den ene parten eier store verdier før ekteskapsinngåelsen (f.eks en hytte el.l) kan det sikkert være mer naturlig å ha særeie. Enkelte vil kanskje si at det er naivt å ikke kunne akseptere at det er en viss sansynlighet for at ekteskapet kan gå over styr - og at man dermed bør sikre seg mot å kanskje miste f.eks ett landsted. Men på en annen side er det veldig lite romantisk, og det føles feil for meg å ikke ha såpass tro på ekteskapet. Men jeg er kanskje litt naiv av meg ?

Skrevet

Felleseie på alt vi har skaffet oss etter vi ble samboere (dvs bil nr 2 og hus). Bil nr 1 kjøpte han like før vi ble samboere, men er likefullt hans, da jeg har vært student og det er han som har betalt ned hele lånet.

Skrevet

Alt vi har av verdi har vi bygget opp sammen, og inntektsmessig står vi omtrent likt. Fremtidig arv står likevel utenfor uansett felleseie / særeie, så sambo får beholde sine familiehytter ved en evnt skillsmisse. Vi har alltid hatt felles økonomi og det ville vært rart om vi skulle gå bort fra dette nå når vi gifter oss. Vi går for felleseie. :wink:

Skrevet

Særeie har vi.

Når man har ulikt økonomisk utg punkt synes jeg det er naturlig.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha felleseie, selv om det økonomiske utgangspunktet nok ikke er helt jevnt!

Vi skal bli ett, i ett og alt :wink:

Skrevet

En liten tankevekker: en ektepakt regulerer formuen ved en eventuell skilsmisse eller død. Dersom man tar med seg ulike verdier inn i ekteskapet (selvfølgelig av en viss karakter) kan det være en fordel å ha en ektepakt som fastsetter eierforholdet. Dette gjelder særlig dersom man arver/får en pengesum som man ønsker å skjevdele, men som kanskje blir brukt til noe. Dersom man skal skjevdele må man nemlig "klart" kunne føre verdien tilbake til arv eller gave. Skjevdeling er dessuten kun en verdiregel og er ikke i seg selv hjemmel for å holde utenfor bestemte gjenstander. Der er også andre regler som kan ha betydning ved et skilsmisseoppgjør.

Det er litt synd dersom man står på bar bakke etterpå. Det er tross alt en del som skiller seg. En ektepakt vil da kunne hjelpe til med å klarlegge eierforholdet. Pådenne måten unngår man gjerne ekstra ubehag ved gjennomførelsen av skifte + at dersom man er uenige om eierforholdet så koster det penger å benytte seg av advokat og evnt måtte gå til offentlig skifte.

Skrevet

Vi skal ha felleseie, utgangspunktet er nok ikke helt jevnt, men jeg velger å tro at vi skal holde sammen resten av livet og hvis forholdet skulle skjære seg så håper jeg at det kan løses med fornuft og rettferdighet. Jeg er sikkert naiv, men slik velger jeg å se på det :P:hoppe:

Skrevet

Vi har felleseie. Har hatt felles økonomi siden før vi flytta sammen, så det kom helt naturlig. Det har vekslet på hvem av oss som har hatt størst inntekt. Dersom en av oss hadde eid en familiegård eller noe slikt hadde selvfølgelig saken vært en annen.

Skrevet

Vi skal ha Felleseie. Det med særeie er slik at hvis en blir skilt blir alt en tar med seg inn i ekteskapet, og alt som en senere erverver ved gave eller arv tilhørende den ene parten det gjelder. dette blir altså ikke delt. Grunnen til særeie er dersom den ene av partene har mye større inntekt enn den andre, fordi da må de dele denne partens formue (feks filmstjerner som gifter seg med "vanlige" mennesker). eneste unntaket for dette er dersom feks. den ene av partene (som oftest kvinnen) har vært hjemme med barn og hus, og ikke jobbet mens den andre parten har vært i full jobb hele tiden. da må den parten som har hatt inntekt likevel dele med den andre part, særeie eller ikke. (men om summen blir like stor som dersom en har felleseie vet jeg ikke. den blir antakelig litt mindre)

Dette er slik jeg husker det iallefall... :lol:

Skrevet

Jeg har særeie på huset, i tillegg har vi skrevet ektepakt og testamente. Hos oss var det jeg som hadde en ganske stor formue med meg inn i ekteskapet og den skal gå til våre to sønner dersom jeg skulle falle fra. For oss var det en selvfølge å gå til advokat og få disse tingene ned på papiret - og ja, jeg synes mange virker temmelig naive når de sier at "nå vi ett og slik skal det bli for evig og alltid". Det høres unektelig romantisk ut - men jeg skal garantere at det ikke føles særlig romantisk dersom man skulle tilhøre den halvparten av norges gifte befolkning som skiller lag.

Skrevet

Hilde, enig med du, det er naivt og tro noe annet. Det er å stikke hodet i sandet. Skriv ektepakt jenter og opprett et testament, slik at ved evt skilsmisse så trenger ikke penger være det største temaet.

Ellers så har eg min lille filosofi om at det som regel er jentene som tjener minst og derfor selvfølgelig vil ha felleseie.

Tro nå ikke at reglene er så krystallklare at det bare er å si det du ntar med inn tar du med ut Hva med det der ehar skaffet dere i fellesskap, huset som han har betalt og ikke du. Fordi dere valgte at du skulle være hjemme pga barn. Tror du virkelig at ved en skilsmisse, og uvennskap så lar han deg få halve? Jo, kanskje, for det finnes jo så mange naive gutter der ute som er rent dumsnille. Da er nok vi jenter værre, vi kan være bitchy vi.

Det er et ordtak som sier at du kjenner ikke din familie før du har arvet- alle blir som gribber og mener de har rett på det ene og det andre.

Slik tror jeg det lett kan bli ved en skilsmisse også.

Skrevet

Det er svært tvilsomt om man kan oppnå husmorsameie i mannens særeie! Spesielt for de som gifter seg med en som har barn fra tidligere (noe som er svært praktisk i dag), er det viktig å vite hva man går til. Da har man f.eks ikke rett til å sitte i uskiftet bo uten at barna samtykker til dette (måvære 18).

Og ja - det er naivt å ikke ta en skilsmisse i betraktning. Jeg vet dette fordi jeg har en jobb hvor jeg har bistått personer med skifte samt å opprette samlivsavt, testament og ektepakt. Og det er mange kompliserte regler som kan spille inn her. En annen ting er at en ektepakt tinglyses slik at vern mot bl.a. kreditorer sikres.

Når det er sagt er jo felleseie et greit utgangspunkt når man starter noenlunde likt og man ikke har verdier som det er viktig klarlegge eierforholdet av.

Skrevet

Jeg og min har felleseie.En bankkonto hver og en Utgiftskonto.Der begge setter inn likt beløp hver måned.

Vi snakket mye om vi skulle ha felleseie eller særeie da vi giftet oss,men etter å funnet ut at det meste fikk vi bryllupsgave og mye har vi kjøpt oss etter hvert så ble til at vi tok felleseie.

Men det er opp til hver og en å finne ut av selv.

Og her i gården er det jeg som TJENER mest :ler::ler:

koldbruna :vinke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Her var det mange ideer om hva som er felleseie og hva som er særeie.

For de fleste er det sikkert greit nok med felleseie. Du kan da ta med det "forloddds" (altså før deling av det resterende) ut av ekteskapet det du hadde med deg inn, arv og gave. Et vilkkår er som før her nevnt: at det klart kan føres tilbake til arven/gaven osv. (Altså ikke at du hadde kr xxx som ble brukt som innskudd i bil, som igjen ble solgt og dekket innskudd leilighet, som igjen.. osv.

Særeie kan gjelde kun enkelte eiendeler. Og her kommer en viktig sak: Dersom du arver huset fra foreldrene dine, så kan den tas ut forlodds for deg. Men selv om hele huset står registrert på deg så kan det bli tatt pant i det fra din ektemanns kreditorer. Og tvangssolgt. Så dersom dere ønsker at hans kreditorer skal holde seg unna dine eiendeler, så ha særeie (og for all del tinglys ektepakten i løsøreregisteret!!) Så slipper dere ubehaglige opplevelser den gangen restskatten ble for høy e.l.

Men i de aller fleste tilfeller dreier "gaven" seg om en liten sum, som i mine øyne er for liten til å begynne alt styret med særeie. Men når jeg en gang arver hytta fra mamma, så skal jeg ha særeie på den (noe hun vil kreve ved overføring (forskudd på arv!!)).

Men hadde jeg en leilighet før jeg traff ham, og han ingenting, så ville jeg fått tinglyst en ektepakt på at jeg eier x/x av den nye boligen vi kjøper. Og at det er mitt særeie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...