Gå til innhold

Hva skal man ha på seg som gjest i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

jeg skal i mitt første bryllup nå i september. Lurer veldig på hva man skal ha på seg? Jeg tenkte å ha bunad på meg i kirken og til middagen, for så å skifte til noe annet til kaffe og festen?

Hørest det greit ut eller er det dumt å ha bunad på seg? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Er ikke det nettopp en av anledningene til å bruke bunaden? I 2 av 3 bryllup har jeg hatt bunad i kirken, skulle egentlig skifte etter middagen, men pga av varmen byttet jeg rett etter at vi var ferdige i kirken.

Har sett at det er mange som har gjort det sånn....

Ett tips: I de brylupene jeg har vært i har det vært endel ventetid før middagen (mens brudeparet har vært hos fotograf), mens etter middagen har det "gått slag i slag". I det ene brylluppet jeg var i var det ei som langt utti festen kom på at hun fremdeles hadde bunad- hadde bare ikke fått "tid" til å skifte....

Endret av prestekrage
Skrevet

Bunad er helt topp.

Og hvis man skifter kjole etter middagen, trenger ikke denne kjolen være såååå fin. (Da kan du sikkert bruke noe du har fra før, og trenger ikke å kjøpe ny flott lang selskapskjole)

Skrevet

Det kommer jo helt ann på hva antrekket er det, men bunad kan man bruke uansett hva antrekket er. Står det ingenting om antrekk på innbydelsen, skal man vel i utgangspunktet komme i kjole og hvitt, men det er det vel ikke mange som følger... Står ganske mye bra om skikk og bruk på http://www.skikkogbruk.no/

Skrevet

Bunad er fint å bruke, og så heller skifte til ein kjole etter kyrkja eller middagen.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg skal i bryllup på lørdag og skal bruke bunaden min. Invitasjonen oppfordret til bunadsbruk - veldig greit.

Skrevet
Det kommer jo helt ann på hva antrekket er det, men bunad kan man bruke uansett hva antrekket er. Står det ingenting om antrekk på innbydelsen, skal man vel i utgangspunktet komme i kjole og hvitt, men det er det vel ikke mange som følger... Står ganske mye bra om skikk og bruk på http://www.skikkogbruk.no/

Står det ingenting om antrekk i innbydelsen så betyr det vel stort sett at det ikke er noen bestemt kleskode. ;)

Skrevet

Bruk bunad, passer alle kleskoder. Nå blir det kjøligere i været også, så sommerkjole kan kanskje bli litt kaldt utpå kvelden?

Gjest Fruktfat
Skrevet

hvorfor mener så mange at man skal skifte fra bunad til kjole før festen? :klø:

Skrevet (endret)
hvorfor mener så mange at man skal skifte fra bunad til kjole før festen?  :klø:

Tror det har noe med at mange mener at bunad og fyll ikke hører sammen.

Kan uansett tenke meg at folk var hardere på "øltønna" i gamle dager ved festligheter enn det som er vanlig nå, og jeg innbiller meg at bunad var plagget de brukte.

Dessuten så er man vel ikke et rølpete fyllesvin om man tar noen glass vin til maten og en konjakk til kaffen.

Fyll og drita-oppførsel ser ikke bra ut uansett hva man har på seg.

Legger til:

Ellers er det nok mange som skifter på grunn av varmen. Ull-bunad midt i juli er nesten slitsomt å gå med.

Endret av Staslin
Gjest Fruktfat
Skrevet
Tror det har noe med at mange mener at bunad og fyll ikke hører sammen.

høres logisk ut.

(jeg driter meg visst ut i bryllup hver gang jeg; første bryllup hadde jeg bunad hele dagen (men drakk ikke, da), andre bryllup hadde jeg kjole med stropper uten sjal, og sist hadde jeg sort kjole (ikke helt sort, mønster -og sjal!- i annen farge). jaja)

Skrevet

Er folk så utrolig nøye på hva folk har på seg i bryllup som man skal ha det til? Har aldri tenkt så veldig nøye på dette med bekledning før jeg begynte å planlegge mitt eget bryllup og leste her.

Bunad er uansett er festdrakt som kan brukes uansett. Jeg tror folk velger å skifte pga varme og kanskje fordi de føler at det er mer behagelig med en vanlig kjole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...