Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?...90062&nocache=1 eKOLBOTN: –Elevene blir dummere av å bruke data i skolen. Påstanden kommer fra Espen Holm fra Kolbotn, tidligere FAU-leder ved Vassbonn skole og far til to som nå er 18 og 22 år. Det sier han, jeg har også lest om folk som sier at både tv og pc gjør en smart og at de vil ha flere dataspill i skolen. For ei stund siden leste jeg at barn har godt av tv, men så leste jeg at tv er skadelig for barn og så leste jeg det omvendte igjen. Nå begynner jeg å lure på hva som stemmer. Er disse påstandene noe å høre på?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Data gjør ikke elevene dummere. Men, data som brukes ukritisk og uten et definert mål gjør ikke elevene klokere. Datamaskiner er et verktøy som kan brukes til mangt, og som kan være et flott bidrag til utdanningen allerede fra første klasse. Dette forutsetter imidlertid at lærerne har kompetanse på området (både datateknisk, og pedagogisk i forhold til IKT), og at maskinene er i en slik stand at de kan tas i bruk uten at unødig tid kastes bort på å få programmer i gang osv. Dessverre er ikke dette realiteten på mange norske skoler. Alt for mange tror de er "i mål" når de har maskinene på plass innenfor veggene.
Imax Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Det er jo ikke verktøyet i seg selv som er fordummende, men hvordan man bruker det. Mitt inntrykk er at alt for mange lærere har lite eller ingen kompetanse på IKT, og da spørs det vel om datan hjelper opplæringen i det hele tatt... Datamaskiner brukt på riktig måte i opplæring vil være en berikelse og støtte undervisningen, mener nå jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Det er jo helt latterlig å påstå at "data gjør dum". Like latterlig som å si at "tv gjør dum". Dette er jo bare formidlingskanaler.
Pastor Knut Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?...90062&nocache=1 Det sier han, jeg har også lest om folk som sier at både tv og pc gjør en smart og at de vil ha flere dataspill i skolen. For ei stund siden leste jeg at barn har godt av tv, men så leste jeg at tv er skadelig for barn og så leste jeg det omvendte igjen. Nå begynner jeg å lure på hva som stemmer. Er disse påstandene noe å høre på? ← Det er like sant som folk som sier at bøker gjør elever dumme. (Ha det fra en som i mange år var lærer på en skole på ... ja, nettopp Kolboten.)
Varja Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 (endret) Dette med PC hjemme og på skolen er jo relativt nytt. Noen ganger føler jeg meg innmari gammel når jeg tenker på at da jeg gikk på skolen så hadde vi ikke PCer! Så det må jo være altfor kort tid til å kunne komme med noen forskningsresultater om hva slags innvirkning PC bruk har på barn på lang sikt. Så inntil det kommer noen gode studier og rapporter så velger jeg å anta at det gjelder her som med alle redskaper og leker; at barna får lite utbytte av det med mindre foreldre eller andre voksne tar aktivt del i det de driver med. Endret 23. august 2006 av Varja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå