Gå til innhold

God bok om norsk grammatikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt ei bok som kan hjelpe meg å friske opp de norske grammatikkunnskapene mine. Jeg har Hegges bøker, men kunne tenkt meg noe mer oversiktlig og fullstendig. Noe a la Strunks The Element of Style, men for det norske språk. Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn Erik Vinje har en bok som heter Skriveregler (eller noe sånnn). Vi ha den på jobben, så jeg får ikke sjekket nå. Den er enklere å slå opp i enn bøkene til Hegge.

Skrevet

Jeg sjekket Bokkilden, du hadde rett tittel, og den ser ut til å være akkurat det jeg ser etter. Takk! :)

Skrevet
Dette er bibelen min. Men jeg ser at den dessverre ikke er i salg lenger. :(
Skrevet

Takk for nok et tips! Kjøper begge jeg! :)

Skrevet (endret)

Ellers så bruker vi på lærerutdanninga "Grammatikken i bruk - i tekst og i klasserom" av Harald Morten Iversen, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem. Det er selvsagt en del teori rundt bruken av grammatikk i klasserommet, hvordan man skal legge det opp i undervisning osv. Men den er faktisk veldig bra for de som ønsker å f. eks bli bedre skribenter. I tillegg står det mye om vanlig grammatikk, alt i fra fonologi og språklydenes grammatikk, til syntaks og ordklasser. Jeg liker denne boka veldig godt. Den har vært en god hjelp til meg når jeg selv har skrevet oppgaver, og når jeg har rettet andres grammatikk. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
  • 3 uker senere...
Skrevet

Men det er den dessverre ikke. Forsøkte å bestille for 2 uker siden, men fikk beskjed i dag om at den er utsolgt. De har bare glemt å ta den ned fra nettbutikken. Søren også, for jeg har gått og gledet meg til denne. *hostnerd*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...