Gå til innhold

Redd jeg kankje valgte "feil"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tok en utdannelse som krever en god del selvinnsikt, empatiske holdninger og refleksjoner. Passer bra for meg da jeg ønsker å gjøre noe "nyttig" når jeg først er her i denne verden. MEN

Jeg sitter nå med en litt vond bismak i munnen. Man blir HELE tiden vurdert, skal være så reflektert og verdensmester på mange måter. Jeg vet i tilfeller om en som har blitt bedt om å gå inn i sin egen prsonlighet etc- er det mulig? Greit med tilbakemeldinger men å stadig måtte dukke ned i dypet, bli observert osv får meg til å føle at jeg har valgt FEIL!

Det er mye med det norske velferdsystemet som jeg mener er FEIL og det er mye bra med det også- men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal være tro mot det da det er med på å skape klienter, mm.

Noen tanker av meg. Jeg vet jeg må prøve å tenke annerledes, alikevel- vil ikke utslette meg selv for å få en jobb heller- Det som er MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken utdannelse har du ?:) Er det ikke noe annet du kunne tenkt deg ?

Sosionom. Jo spes ped - men har gått på skole i 20 år nå, har ikke råd til en annen utdannelse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du paa med utdannelsen naa, eller er du ferdig utdannet, evt. i jobb?

Holder selv paa med sosionomutdannelse, og slik jeg ser det, er det jo uttallige alternativer til jobb med denne utdannelsen. Vet jo ikke hva du driver med, men vil jo tro at du kan finne noe som du synes er spennende. Og kanskje en arbeidsplass hvor du slipper aa forholde deg til velferdssystemet saann helt konkret? Dette er vel mest utpreget paa et sosialkontor. Selvrefleksjon er jo et alfa omega i denne bransjen, og jeg kan forstaa at du opplever det vanskelig hvis du ikke er vant til det.

Jeg maa uansett si at jeg synes ikke at noen skal jobbe som sosialarbeider, hvis tvilen til yrket er saa stor, at det gaar utover klientene! Tenker da paa fordommer og skeptiske holdninger til velferdssystemet vaart. men det du viser med innlegget ditt, er jo blant annet en fin refleksjon over din egen situasjon, og jeg tror at dette er foerste bud for aa bli en god sosialarbeider! Man skal toerre aa stille spoersmaal omkring sin rolle, og fundere paa om man er paa riktig plass..... Sier ikke at dette gjelder deg, men jeg maa innroemme at det aa innse at man ikke passer til dette yrket og faktisk ta hensyn til dette, er en stor og flott avgjoerelse, da man slipper aa paavirke klienter paa en daarlig maate. Men som sagt, jeg tror du kan finne ditt felt hvor du baade trives og kan ha noe aa bidra med!!!!

Uansett, lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du paa med utdannelsen naa, eller er du ferdig utdannet, evt. i jobb?

Holder selv paa med sosionomutdannelse, og slik jeg ser det, er det jo uttallige alternativer til jobb med denne utdannelsen. Vet jo ikke hva du driver med, men vil jo tro at du kan finne noe som du synes er spennende. Og kanskje en arbeidsplass hvor du slipper aa forholde deg til velferdssystemet saann helt konkret? Dette er vel mest utpreget paa et sosialkontor. Selvrefleksjon er jo et alfa omega i denne bransjen, og jeg kan forstaa at du opplever det vanskelig hvis du ikke er vant til det.

Jeg maa uansett si at jeg synes ikke at noen skal jobbe som sosialarbeider, hvis tvilen til yrket er saa stor, at det gaar utover klientene! Tenker da paa fordommer og skeptiske holdninger til velferdssystemet vaart. men det du viser med innlegget ditt, er jo blant annet en fin refleksjon over din egen situasjon, og jeg tror at dette er foerste bud for aa bli en god sosialarbeider! Man skal toerre aa stille spoersmaal omkring sin rolle, og fundere paa om man er paa riktig plass..... Sier ikke at dette gjelder deg, men jeg maa innroemme at det aa innse at man ikke passer til dette yrket og faktisk ta hensyn til dette, er en stor og flott avgjoerelse, da man slipper aa paavirke klienter paa en daarlig maate. Men som sagt, jeg tror du kan finne ditt felt hvor du baade trives og kan ha noe aa bidra med!!!!

Uansett, lykke til! ;)

Tvilen min er ikke så stor at det noen gang går ut over brukerne! For all del- jeg reagerer på en del i systemet velferdstaten som er " mot brukerne". Ett eksempel på dette er ALLE de som blir NEKTET sosialhjelp som jeg VET de har KRAV på. Hvordan skal jeg kunne se på det?

Jeg stiller meg kritisk, jeg reflekterer og jeg er usikker ja- men ikke på bekostning av mennesker, det er derfor jeg er der.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

Jeg beklager hvis jeg misforsto deg! Jeg tolket(!!!!) det dithen at du mente velferdssystemet ga for mye til klientene, og paa den maaten skapte langtidsklienter.. :sjenert: saa feil kan man ta!

Men det jeg lurer paa, er din beskrivelse av aa bli vurdert, vaere verdensmester og drive med evig refleksjon. Jeg har selv jobbet innen feltet i mange aar, dog ikke som sosialarbeider(derfor utdannelsen naa), og jeg kjenner ikke igjen disse problemstillingene fra mine arbeidsplasser. Maa si jeg blir litt engstelig, ja, hvis det er slik det er der ute..... :forvirret: Men hva med aa ta dette opp paa arbeidsplassen? Kan det vaere aktuelt?

Jeg vil bare oenske deg lykke til, uansett hva du velger aa gjoere! Men en ting er sikkert, vi trenger reflekterte sosionomer, og jeg tror nok du er en av dem! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen...

Jeg beklager hvis jeg misforsto deg! Jeg tolket(!!!!) det dithen at du mente velferdssystemet ga for mye til klientene, og paa den maaten skapte langtidsklienter.. :sjenert:  saa feil kan man ta!

Men det jeg lurer paa, er din beskrivelse av aa bli vurdert, vaere verdensmester og drive med evig refleksjon. Jeg har selv jobbet innen feltet i mange aar, dog ikke som sosialarbeider(derfor utdannelsen naa), og jeg kjenner ikke igjen disse problemstillingene fra mine arbeidsplasser. Maa si jeg blir litt engstelig, ja, hvis det er slik det er der ute..... :forvirret:  Men hva med aa ta dette opp paa arbeidsplassen? Kan det vaere aktuelt?

Jeg vil bare oenske deg lykke til, uansett hva du velger aa gjoere! Men en ting er sikkert, vi trenger reflekterte sosionomer, og jeg tror nok du er en av dem! :klem:

Hei:)

Takk for svar igjen. Jeg er nyutdannet og har "reflektert og reflektert" lest og lest - vurdert fordommer/ gått inn i meg selv osv- som man skal...

Nå er jeg litt "lei" av det da det krever en del av deg...hvis du skjønner? Jeg håpte jeg slapp det stadige fokuset på det- selv om jeg selvfølgelig VIL utvikle meg og være ydmyk i forhold til brukere- er jeg på en måte "god nok"? Hvis du skjønner...

Og jeg kommer aldri til å bli en verdensmester;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilen min er ikke så stor at det noen gang går ut over brukerne! For all del- jeg reagerer på en del i systemet velferdstaten som er " mot brukerne". Ett eksempel på dette er ALLE de som blir NEKTET sosialhjelp som jeg VET de har KRAV på. Hvordan skal jeg kunne se på det?

Jeg stiller meg kritisk, jeg reflekterer og jeg er usikker ja- men ikke på bekostning av mennesker, det er derfor jeg er der.

Takk for svar:)

Hvis du er misfornøyd med systemet får du engasjere deg politisk ved siden av jobben da ;)

For husk, det hjelper ikke hvis du alene begynner å gi flere sosialhjelp, det er hele systemet som må endres (få folk i jobb, flere verna bedrifter osv).

Lykke til! engasjement er sunt, det gjelder bare å kanalisere det riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er misfornøyd med systemet får du engasjere deg politisk ved siden av jobben da ;)

For husk, det hjelper ikke hvis du alene begynner å gi flere sosialhjelp, det er hele systemet som må endres (få folk i jobb, flere verna bedrifter osv).

Lykke til! engasjement er sunt, det gjelder bare å kanalisere det riktig! :)

Jeg er helt enig med deg. Hele systemet må endres-men jeg har ikke løsningen.

Du som er sosionomstudent får vel høre at etiske perspektiver er viktig og at vi skal arbeide med respekt for enkeltindivider..

Hvordan kan vi det når man blir bedt om og ikke INFORMERE brukere om ulike rettigheter pga stramt budsjett? Hvem er det som krever sin rett og får sin rettighet i gjennom? Jo det er de sterkeste...og er ikke systemet til for "alle" hva med de " svake" jo de blir STIGMATISERT ( dette har jeg hørt mye om, feks folk som arbeider på A etat....) Mennesker med kreft får plutselig stopp i utbetaling på attføring fordi diagnosen kan hindre att yrkesutdannelsen fører videre..

ARG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Hele systemet må endres-men jeg har ikke løsningen.

Du som er sosionomstudent får vel høre at etiske perspektiver er viktig og at vi skal arbeide med respekt for enkeltindivider..

Hvordan kan vi det når man blir bedt om og ikke INFORMERE brukere om ulike rettigheter pga stramt budsjett? Hvem er det som krever sin rett og får sin rettighet i gjennom? Jo det er de sterkeste...og er ikke systemet til for "alle" hva med de " svake" jo de blir STIGMATISERT ( dette har jeg hørt mye om, feks folk som arbeider på A etat....) Mennesker med kreft får plutselig stopp i utbetaling på attføring fordi  diagnosen kan hindre att yrkesutdannelsen fører videre..

ARG!

Respekt for enkeltindivider? " Du har kreft" du får ikke fullføre utdannelsen din - prøv sosial kontoret! Jeg har sett det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...