Gå til innhold

Klistremerker og belønning for alt snart?

Anbefalte innlegg

Gjest Svanhild
Skrevet

Jeg leser i stadig flere sammenhenger at foreldre tyr til belønning for å få ungene til å gjøre ditt eller datt. Barn får nå klistremerker for å:

- bli liggende i sengen sin om kvelden

- for å pusse tennene

- for å slutte med bleier og tisse og bæsje på do

- for å spise opp maten sin

- for å rydde opp lekene sine

- for å kle på seg

osv, osv, osv......... det finnes snart ikke den ting barna ikke får klistremerker for så å motta en enda større belønning.

Slik jeg ser det vokser det nå opp en generasjon med barn som er vant til å få en belønning for alt de gjør. Ja, selv de naturligste og mest grunnlegende tingene som mennesker har måtte gjøre i alle generasjoner får ungene i dag belønning for.

Går det ikke litt for langt med denne belønningsmoten?

Klistremerker for å pusse tenna? Klistremerker for å legge seg i sengen og sove? Klistremerker for å gå på do og klistremerker for å spise mat snart også da vel?

Herremin, nå vokser det opp en generasjon som snart ikke er villige til å gjøre noe som helst uten at det ligger en belønning å venter i den andre enden........

Skrevet
Jeg leser i stadig flere sammenhenger at foreldre tyr til belønning for å få ungene til å gjøre ditt eller datt. Barn får nå klistremerker for å:

- bli liggende i sengen sin om kvelden

- for å pusse tennene

- for å slutte med bleier og tisse og bæsje på do

- for å spise opp maten sin

- for å rydde opp lekene sine

- for å kle på seg

osv, osv, osv......... det finnes snart ikke den ting barna ikke får klistremerker for så å motta en enda større belønning.

Slik jeg ser det vokser det nå opp en generasjon med barn som er vant til å få en belønning for alt de gjør. Ja, selv de naturligste og mest grunnlegende tingene som mennesker har måtte gjøre i alle generasjoner får ungene i dag belønning for.

Går det ikke litt for langt med denne belønningsmoten?

Klistremerker for å pusse tenna? Klistremerker for å legge seg i sengen og sove? Klistremerker for å gå på do og klistremerker for å spise mat snart også da vel?

Herremin, nå vokser det opp en generasjon som snart ikke er villige til å gjøre noe som helst uten at det ligger en belønning å venter i den andre enden........

Tviler på at det er noen som praktiserer alle disse belønningsmetodene på samme barn. Jeg mener det er en god metode med belønning hvis det er en ting som er spesielt problematisk. For nevøen min var det f.eks problematisk å bomelome på do. Det ble derfor hengt opp et stort ark på do, og tegnet en blid, strålende sol hver gang han hadde vært på do. Han ble derfor motivert til å lære seg dette fortere. Sove i senga si, kle på seg, pusse tenna osv var derimot ting han lærte seg fint uten 'belønning'.

Gjest Svanhild
Skrevet
Tviler på at det er noen som praktiserer alle disse belønningsmetodene på samme barn. Jeg mener det er en god metode med belønning hvis det er en ting som er spesielt problematisk. For nevøen min var det f.eks problematisk å bomelome på do. Det ble derfor hengt opp et stort ark på do, og tegnet en blid, strålende sol hver gang han hadde vært på do. Han ble derfor motivert til å lære seg dette fortere. Sove i senga si, kle på seg, pusse tenna osv var derimot ting han lærte seg fint uten 'belønning'.

Tja, i en annen tråd nå så er den en som har brukt belønning for å få barnet til å pusse tenner, og som nå også vil bruke belønning for at barnet skal bli liggende i sengen sin om kvelden. De har har altså tatt i bruk belønning for 2 av de 6 tingene jeg brukte som eksempel. Har man først innført en slik ordning en gang, så er det vel stor sjanse for at man vil gjøre det igjen i andre sammehenger? Uansett, er det riktig at barna skal få belønning for å gjøre de mest grunnleggende og naturligste tingene i verden? Og hvorfor skal de læres opp til dette?
Skrevet
Tja, i en annen tråd nå så er den en som har brukt belønning for å få barnet til å pusse tenner, og som nå også vil bruke belønning for at barnet skal bli liggende i sengen sin om kvelden. De har har altså tatt i bruk belønning for 2 av de 6 tingene jeg brukte som eksempel. Har man først innført en slik ordning en gang, så er det vel stor sjanse for at man vil gjøre det igjen i andre sammehenger? Uansett, er det riktig at barna skal få belønning for å gjøre de mest grunnleggende og naturligste tingene i verden? Og hvorfor skal de læres opp til dette?

La meg omformulere meg og si at jeg synes det er helt ok å bruke belønning til å lære en ting som faller spesielt vanskelig for barnet å lære. Greit at det er en grunnleggende og naturlig ting som å sove i sengen sin eller å gå på do. Men mange foreldre/barn kan ha en stri tørn med noen av disse tingene. Belønning i form av klistermerker eller opplevelser som f.eks en togtur når rutinene endelig er på plass ser jeg ingen problemer med.

En annen ting, det med belønning generelt er det mange som bruker mer eller mindre ubevist. Tenk deg en bytur med knøttet på slep. Både du og barnet er trøtte og leie, men du må få handlet mat før dere kan reise hjem. Så spør barnet etter en is, er det ikke da fristende å si: Hvis du er flink å blir med mamma å handle skal du få en is etterpå.

Poenget mitt er at det ikke er værre å bruke belønning for å lære rutinger, selv om de er grunnleggende og naturlige ting som skal læres!

Skrevet

Jeg regner med at det var meg du siktet til? Jeg skrev som svar:

Jenta vår ville ikke pusse tennene. Det var hyling og gråting hver morgen og kveld. Vi innførte belønningssystem, og tannpussen gikk som en drøm. Dette gjorde vi i ca. 14 dager og da var rutinen innarbeidet! Så nå pusser hun tennen uten å få belønning. Jeg synes det er verdt å prøve, og anbefaler det!

Dette er ikke noe vi praktiserer for alt. Men vi trøbblet skikkelig med denne tannpussen, og det ble noe negativt for henne pga. mas, stress osv. Men med klistremerkebelønningen snudde vi det til å bli positivt, og det tok ikke lang tid før det ble gøy å pusse tennene, også da vi gikk bort fra belønningen.

Mulig noen ser det som en lettvint løsning, men vi prøver bare å gjøre vårt beste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...