Gå til innhold

barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

må man søke om det? eller kommer det automatisk? kommer det som giro eller kommer det rett til kontoen min?

hvis det kommer automatisk, når kommer den første utbetalingen? jeg fødte for 14 dager siden.

på forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barnetrygden kommer automatisk og den kommer måneden etter at du har født, men da får du for August og September. Jeg tror første utebetaling kommer som giro hvis trygdekontoret ikke allerede har kontonummeret ditt.

Her er en side der du kan følge med når utbetalingen skjer:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...betalingsdatoer

Endret av Kittykat
Skrevet

Du får barnetrygd fra måneden ETTER at barnet ble født.

Så med fødsel i august, får du først barnetrygd fra september.

Ikke alltid trygdekontoret "rekker" å få deg med på utbetaling allerede da (du vil få et vedtaksbrev i posten først, og må kontakte dem for å gi dem kontonr om det er første barn, før du får noe utbetalt)

Men du får alltid etterbetalt slik at du får riktig sum.

Jeg fødte i mai, og får første utbetaling på sistemann nå i august. Da får jeg etterbetalt for juni og juli, i tillegg til barnetrygden for august.

Ting kan altså ta litt tid!

Skrevet
Ting kan altså ta litt tid!

Og hos meg tok det veldig lang tid, det var skjedd en feil sånn at jeg fikk aldri pengene. Men det gikk bra når ammetåka slapp taket litt, så jeg fikk tilbakebetalt da. :)

Skrevet

Jeg fikk brev 3-4 uker etter fødsel med beskjed om at jeg måtte sende inn kontonr så skulle pengene komme. Har vist glemt å sende inn kontonr jeg...

Skrevet

Du kan jo velge å søke selv, da går det alltid kjappere. Gi bare beskjed om at du har født og gi evt. dokumentasjon. Trygdekontorene er avhengige av at fødestuene sender fødselsmelding til folkeregisteret, og det er ikke bestandig ting går så kjapt på den fronten.

Skrevet

Da jeg fikk barn for hundre år siden måtte man søke, og man fikk ikke barnetrygd før barnet hadde et personnummer og personnummer fikk man ikke før man hadde sendt inn melding om navnevalg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...