Gå til innhold

Fennikel "for dummies"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt min første fenikkel. :hoppe:

Men hva skal jeg gjøre med den? :klø:

Men KGs eksperter har sikkert tips? Jeg må dessverre ha alt inn med teskje, så det hadde vært fint om dere gir litt nøyaktige anvisninger (dvs. ikke "kok den", men f.eks. "kokes i saltet/usaltet vann i x minutter, men la den være hel/skjær den i skiver/finhakk den etc".)

Jeg advarte dere i overskriften! Dette er "for dummies"!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min favoritt er fennikkel i folie i lag med fisk.

Skjær fennikkelen i tynne skiver på tvers og legg på et stykke folie, legg en bit fiskefièt (ca 150-200 g pr person) oppå og ha over saft og skall av en lime, 1-2 ss olivenolje

strø på litt salt og pepper. Lukk folien om fisken og stek i ovnen på 200-225 grader i ca 10-20 min litt avhengig av størrelsen på fisken, med mengde til 1 person bør 10-15 min holde.

Skrevet (endret)

Jeg synes fennikel er godt i wok. En favoritt er wok av skivet fennikel, kyllingfilet i strimler, babymais, sukkererter, løk, hvitløk og gulrot i tynne skiver. Så har jeg i Blue Dragon szechuan tomatsaus og serverer med ris og nudler.

Fennikelstuing er forresten godt til kylling. Skivet fennikel stekes mykt i smør sammen med hakket vårløk. Dryss på salt og pepper og ha i crème fraîche som du lar koke et par minutter. Ha over hakkede urter (f.eks. persille og gressløk) og server.

Eller du kan dele fenniklene i fire og koke i saltet vann 3-4 minutter. Sil av og legg i en ildfast form. Dryss på salt og pepper og revet mozzarella og stek i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg har smakt noen fiskesupper med fennikel oppi, og de har smakt helt fantastisk! Det gjør seg virkelig godt med litt fennikel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...