Gå til innhold

Avføring til nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg håper noen kan hjelpe meg ut litt her.

Gullet mitt er to uker gammel. Han har nå i disse dager en ganske rar avføring. Det kommer alltid luft, masse luft sammen med avføringen, og den er bløt og gul/grønn farge(unnskyld uttrykket). Noen ganger kommer det veldig mye luft sammen med avføringen at stakkaren skvetter når avføringen kommer ut. :(

Er dette vanlig?

Det kan være at han har masse luft i magen,. men hva kommer det av?

Jeg ammer han og jeg lurer også på om det kan være noe jeg har spist/spiser som han ikke tåler. :(

Takknemlig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann,

Jeg håper noen kan hjelpe meg ut litt her.

Gullet mitt er to uker gammel. Han har nå i disse dager en ganske rar avføring. Det kommer alltid luft, masse luft sammen med avføringen, og den er bløt og gul/grønn farge(unnskyld uttrykket). Noen ganger kommer det veldig mye luft sammen med avføringen at stakkaren skvetter når avføringen kommer ut. :(

Er dette vanlig?

Det kan være at han har masse luft i magen,. men hva kommer det av?

Jeg ammer han og jeg lurer også på om det kan være noe jeg har spist/spiser som han ikke tåler. :(

Takknemlig for alle svar.

Gulaktig, flytende bæsj er normalt, ja. Lufta kan han ha fått i seg når han drikker. Men at han fiser så masse på stellebordet, kan jeg ingenting om...

Skrevet

Gul bæsj er som sagt helt normalt - i flere ulike konsistenser. Mye luft er vel heller ikke uvanlig. Jeg har hørt at om bæsjen blir grønn i fargen har barnet fått i seg lite av den fete ettermelken. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er uansett ikke noe farlig. Det betyr bare at han blir fortere sulten igjen.

Skrevet

skvetter når han bæsjer? :ler::ler::ler:

huff, det er da ikke noe koselig det.

Skrevet

Det er vanlig at de har luft i magen, ettersom tarmsystemet ikke er helt utviklet. Det kan være at han svelger luft når han spiser eller at du spiser noe han ikke tåler. Er det et stort problem kan du forsøke miniform som man får kjøpt på apotek. (Jeg regner med at du raper han etter hvert måltid.)

Skrevet

Helt normalt. Bare vent til han blir eldre. Da vil du lengte tilbake til disse bleiene, de lukter jo godt i forhold til senere ;)

Vedr. luft, det kommer jo ikke mye melk med en gang når man ammer, så da svelger de endel luft. Forsøk å få ham til å rape. Veldig vanlig problem.

Skrevet

Gi litt pupp først til melka kommer, få han til å rape og amme så videre. Pleide å hjelpe oss. Og ja. Bæsjen hadde en gulgrønn farge til han begynte med annen kost.

Skrevet

Bæsjen til barn som fullammes kan ha alle avskygninger av gulgrønnbrun farge og varierende konsistens. Hvis bæsjen er annerledes enn vanlig og babyen har mer luft i magen enn ellers, kan det være som du antyder - at han reagerer på noe du har spist. Noen barn får mageplager hvis mor spiser f.eks. løk eller kål. Hva barnet reagerer på varierer individuelt, så her er det bare å prøve seg fram. Skriv ned hva du har spist de dagene han er mye plaget og se om du finner en sammenheng.

Skrevet

Høres ut som om alt er normalt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...