Gå til innhold

Transfett og hvordan unngå det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne linken i et annet innlegg her inne. http://www.kk.no/php/art.php?id=306861

Den handler om å unngå transfett

I det første av snittet strå det, sitat:

1. Oljer, margarin og flytende plantefett

Delvis hydrogenerte oljer inneholder transfett. Solsikkeolje, soyaolje, maisolje og varmpresset rapsolje er blant verstingene. I norsk margarin skal herdet vegetabilsk olje eller delvis hydrogenert fett nå være fjernet. Gå for kaldpressede oljer på salater, men ikke bruk disse til steking, bruk meierismør eller kokosfett. Salatdressinger, majones og påleggssalater kan også inneholde mye transfett.

De oljene som jeg har understreket der, er det de vanlige matoljene som man kjøper f.eks på rema/rimi og andre dagligvarehandler?

Det er det såvidt jeg har forstått, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt med måte tror jeg på.

Selv spiser jeg sjelden halvfabrikata og bruker olivenolje.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det som plager meg er at det ikke er påbudt å merke produkter som er herda eller delvis herda. Men jeg trodde at herding medførte at fettet bla fast i romtemperatur, og det er da ikke olje, eller hvordan er det der?

Endel matvarer inneholder naturlig noe transfett som det er vanskelig å fjerne, men når det er tilsatt et produkt 'med vilje' og vi nå vet hvor skadelig det er så burde det vært påbudt å merke det i hvert fall. I Danmark har de forbudt å selge produkter som er tilsatt transfett, jeg syns kanskje det er veien å gå her i landet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...