Gå til innhold

Lærere og utepils

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Nekt lærerne utepils!

Hedda, ekslærer. :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes faktisk ikke det går an å si at alt hva han gjør som privatperson er uvesentlig for hans rolle som lærer.  Det blir for lettvint.  Mange ting man gjør som privatperson påvirker hvordan man oppfattes som yrkesutøver - og dette gjelder ikke bare lærere.

La det være helt klart at jeg ikke har noen som helst problemer med en utepils eller fler - ei heller at lærere eller andre koser seg med både fredags- og lørdagspils osv. - men hvis din kompis raver rundt offentlig stadig vekk (og ikke det er ikke alle som raver - som venter til feks. elevene er i sengen) - er det klart at det virker negativt inn på hvordan foreldrene (og elevene) oppfatter ham.

Feks. La oss si at han raver sammen med sine 15-16 årige elever natt til 17. mai - og fortsetter å rave rundt 17. mai - er det fortsatt like ok?  Jeg synes ikke det.

det var da veldig satt på spissen

Skrevet
det var da veldig satt på spissen

Klart det var satt på spissen - men å si at hva man gjør som privatperson ikke har noe å si i forhold til den jobben man gjør blir for dumt.

Gjest BagLady
Skrevet
Klart det var satt på spissen - men å si at hva man gjør som privatperson ikke har noe å si i forhold til den jobben man gjør blir for dumt.

Men det gjelder vel for ganske mange? Og jeg tror de fleste lærere (som alle andre) forstår at det er en forskjell mellom å rave rundt i gatene og å ta seg en utepils i sola. Faktisk er det meget mulig at lærere er blant de som tenker mest på hva slags forbilder de er for den oppvoksende generasjon.

Skrevet
Men det gjelder vel for ganske mange? Og jeg tror de fleste lærere (som alle andre) forstår at det er en forskjell mellom å rave rundt i gatene og å ta seg en utepils i sola. Faktisk er det meget mulig at lærere er blant de som tenker mest på hva slags forbilder de er for den oppvoksende generasjon.

Det har jeg da også skrevet i et tidligere innlegg - men når det påstås at ingenting av det man gjør som privatperson har noe å si for jobben - blir det for dumt.

Gjest BagLady
Skrevet
Det har jeg da også skrevet i et tidligere innlegg - men når det påstås at ingenting av det man gjør som privatperson har noe å si for jobben - blir det for dumt.

Men da er vi jo enige :)

Skrevet

Det finnes selvsagt de mennesker som aldri skulle ha vært lærere og de mennesker som aldri skulle vært advokater (slik kan jeg fortsette i alle yrkesgrupper)

Det som er min oppfatning er at barn og pårørende skal kunne oppleve at en lærer ikke er ett supermenneske, men en helt vanlig person.

I denne diskusjonen blir det feil å sammenligne grøftefylla og utepils. Jeg tror ikke ban tar stor skade av å observere sin lærer på en uterestaurant med en leskende øl. Trolig oppdager ikke barnet at det er en øl engang.

Det er mange som er ferdig utdannet lærer i begynnelsen av 20 årene og selvsagt skal disse også få ha seg en fest som alle andre. At man i denne alderen raver gatelangs i ekte grøftefyllastil sier mer om personen enn yrket, da det i mine øyne ikke er normalt.

Det man bør tenke på er at man ikke bryter taushetsplikten, ikke diskuterer barn med eventuelle foreldre på festen eller andre skolerelaterte emner, dette handler om profosjonalitet...

Havnet litt utenfor emnet her :overrasket:

Skrevet
Det finnes selvsagt de mennesker som aldri skulle ha vært lærere og de mennesker som aldri skulle vært advokater (slik kan jeg fortsette i alle yrkesgrupper)

Denne tråden viser vel først og fremst at det finnes mennesker som aldri skulle vært skolesjef.

Skrevet
Denne tråden viser vel først og fremst at det finnes mennesker som aldri skulle vært skolesjef.

:ler: sant nok

Skrevet

Lærere skal få lov til å ta seg en utepils, og lærer skal få lov til å drikke seg dritafull. Lærere må fint få dope seg, og lærer får fint ha sex. Sågår skitten sex. Men ikke noe av dette bør de så klart gjøre rundt barna. Men hvis en ungdomsskolelærers elever treffer på han/henne når hun er dritafull på byen (på natta) så tror jeg disse barna allerede er tapt. Men da fordi de raver gatelangs i byen midt på natta.

Skrevet

Jeg vil si at det er BRA dersom de tar EN øl offentlig. Det viser jo forskjell på nytelse og misbruk...

Skrevet
Jeg vil si at det er BRA dersom de tar EN øl offentlig. Det viser jo forskjell på nytelse og misbruk...

Foreslår en arbeidsdeling for gutta mine:

Lærerne kan vise dem nytelse av alkohol, og så kan jeg vise dem misbruk. Tross alt må foreldrene også få bidra.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Noen her nevner én utepils. Etter hva jeg har sett av lærerhøgskolestudenter, kan det bli en hard avvenning for mange.

Skrevet
Foreslår en arbeidsdeling for gutta mine:

Lærerne kan vise dem nytelse av alkohol, og så kan jeg vise dem misbruk. Tross alt må foreldrene også få bidra.

Jeg foreslår at vi forbyr foreldre å misbruke alkoholoffentlig jeg! :sjarmor:

JA, DEN VAR TIL DE SOM ROPER OM AT LÆRERE MÅ TA DET SÅ MED RO PGA RESPEKT BLABLA!!!!

;)

Skrevet
Jeg synes faktisk ikke det går an å si at alt hva han gjør som privatperson er uvesentlig for hans rolle som lærer.  Det blir for lettvint.  Mange ting man gjør som privatperson påvirker hvordan man oppfattes som yrkesutøver - og dette gjelder ikke bare lærere.

La det være helt klart at jeg ikke har noen som helst problemer med en utepils eller fler - ei heller at lærere eller andre koser seg med både fredags- og lørdagspils osv. - men hvis din kompis raver rundt offentlig stadig vekk (og ikke det er ikke alle som raver - som venter til feks. elevene er i sengen) - er det klart at det virker negativt inn på hvordan foreldrene (og elevene) oppfatter ham.

Feks. La oss si at han raver sammen med sine 15-16 årige elever natt til 17. mai - og fortsetter å rave rundt 17. mai - er det fortsatt like ok?  Jeg synes ikke det.

Han jobber med barn i 1. klasse så at de raver fulle rundt er lite sannsynlig. Og la meg bare tillegge at flere av foreldrene har faktisk tatt seg en pils ellr fler sammen med han når de har møttes f.eks på byfest o.l.

Og jeg har da aldri sagt at det er stadig vekk heller.

*nusser dine ømme tær*

Skrevet

Har ingen ømme tær jeg. :ler: Men det er mulig du føler at du har tråkket på noen.

Har heller ingen problemer med hverken å se/akseptere at lærere drikker - selv ikke offentlig. (Kjenner riktignok lærere på mindre steder - som synes det er ubehagelig å sitte med utepils - når de små elevene deres er på bytur lørdag formiddag - men det er deres valg)

Har også delt flere flasker vin sammen med lærere - og det går helt greit. De aller fleste voksne mennesker vet å oppføre seg - men på et generelt utsagn at det en lærer gjør på fritiden ikke har noen innvirkning på vedkommendes jobb tok jeg frem et eksempel om raving ..

At denne 24 årige læreren du kjente - som ravet innimellom kun underviste 1.klassinger var vel ikke helt opplagt for oss andre .. for noen av oss har desverre sett unge "kule" lærere som raver sammen med ungdommen - eller hvertfall i områder elevene befinner seg - og det er ikke akkurat noe vi som foreldre synes er ok.

Skrevet
Jeg foreslår at vi forbyr foreldre å misbruke alkoholoffentlig jeg!  :sjarmor:

JA, DEN VAR TIL DE SOM ROPER OM AT LÆRERE MÅ TA DET SÅ MED RO PGA RESPEKT BLABLA!!!!

;)

Personlig synes jeg foreldre skal la vær å misbruke alkohol generelt jeg. ;)

Og jeg synes ikke om flatfyll ute hverken av lærere eller andre.

Skrevet
Nå er Ørsta en liiiten plass, om ikke lærerne drikker UTEpils, vil nok alltids en eller annen elev se lærern ha en pils eller to i handlekurven sin på freddan.....

Kan skrive under på at Ørsta er en liten plass.. Har selv bodd der samtidig som jeg hadde en "synlig" jobb; ikke særlig gøy verken å kjøpe vin eller pante tomme ølbokser da gitt. Mange i bedehusmiljøene som ikke liker denslags.

Skrevet

Og der skjedde altså det som jeg aldri trodde ville inntreffe: Jeg er enig med Kvinneguden.

I utgangspunktet er et ustpill som "den tydelige læreren" (som delen av foredraget hadde som undertittel) interessant. Som Lille Bille sier, så er man automatisk et forbilde når man jobber med barn og unge, og det bør man faktisk ta inn over seg. Og uansett hvilken instilling man selv måtte ha, så må man akseptere at f.eks. å opptre offentlig i overstadig beruselse ikke er forenelig med det å være et forbilde.

Så sier altså denne skolesjefen noe som avslører at han legger sitt eget, noe pietistiske syn på alkohol til grunn når han skal måle et slikt "forbilde". Utepils? Det er ikke noe man forbinder med alkoholmisbruk, og å nyte slikt er en helt vanlig del av gatebildet over hele den vestlige verden, uten at det skaper noen som helst problemer.

"Det var bare et eksempel," sier skolesjef Muren. Ja, og det var et vanvittig dårlig eksempel. Han kunne like gjerne sagt at lærere ikke burde synge karaoke, eller stå på rollerblades.

Synd at noe som kunne vært en viktig debatt, ender opp i en blindgate på grunn av en skolesjef som ikke klarer å se forbi sin egen nesetipp.

Skrevet
Lærere skal få lov til å ta seg en utepils, og lærer skal få lov til å drikke seg dritafull. Lærere må fint få dope seg, og lærer får fint ha sex. Sågår skitten sex. Men ikke noe av dette bør de så klart gjøre rundt barna. Men hvis en ungdomsskolelærers elever treffer på han/henne når hun er dritafull på byen (på natta) så tror jeg disse barna allerede er tapt. Men da fordi de raver gatelangs i byen midt på natta.

Jeg mener personlig at en lærer ikke skal få dope seg. Jeg synes heller ikke de bør ha alle former for skitten sex.

Å drikke seg drita full på byen er også så idiotisk at til og med en lærer bør ha vett til å holde seg unna. Jeg synes dette er selvsagt. At en ungdom gjør en feil og drikker seg drita kan jeg forstå. Å se voksne drita er patetisk.

Jeg synes det er latterlig når voksne mennesker har så lite vett at de drikker seg drita. Jeg så en av mine lærere drita en gang og jeg ble skuffa over hvor lite kontroll han hadde på seg selv. Dette var med på å forme mitt bilde av ham.

Hvis lærere vil vise det bildet av seg selv så kan de ikke forvente at elevene sitter med et annet bilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...