Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det det? Begrunn. Dette er ihvertfall nytt for meg.

Les innleg nr 12, her får du det så detaljert forklart at selv en lærer, eller en som deg bør kunne forstå det:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er så godt gjort at alle diskusjoner som handler om skole og lærere ender opp i skittkasting og generalisering av lærere. Ingen her mener vel at den omtalte saken ble håndtert på en god måte? Hvorfor hele yrkesgruppen lærere skal svi for det skjønner jeg ikke.

Skrevet
Les innleg nr 12, her får du det så detaljert forklart at selv en lærer, eller en som deg bør kunne forstå det:-)

Er din begrunnelse at det er få krav til opptak til lærerutdanning? Hva har vel det å si? Hvilke krav burde det vært, etter din mening?

Hovedsaken er at selv om det er lett å begynne på lærerutdanning, er det høy frafallsprosent. Hele programmet er gearet mot refleksjon, dvs. selvstendig tankegang, foruten sosial (og selvfølgelig faglig) kompetanse.

Det er lett å sette seg inn i en bil, men den kjører ikke av seg selv. Jeg ba deg om å begrunne din påstand. Det har du ikke gjort.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Post 12 viser i hvert fall at den som skrev den, neppe ville blitt norsklærer.

Skrevet
Post 12 viser i hvert fall at den som skrev den, neppe ville blitt norsklærer.

Spørsmålet er: Om han er eller var norsklærer ville han miste jobben til fordel for en med bedre kvalifikasjoner tror du?

Skrevet

Hvis jeg som er ansatt i en av Norges største private bedrifter ikke tok tak i - uoppfordret - det jeg så påvirket min arbeidsdag i negativ retning og bidro til å snu dette til noe konstruktivt ville jeg ikke være en attraktiv ansatt for min bedrift. Jeg måles kontinuerlig opp mot mitt faktiske bidrag inn i prosjektene, avdelingen og organisasjonen - og bidrar jeg ikke får jeg motivasjon til forbedring fra min overordnede ved samtale / handlingsplaner etc.. Vise jeg fortsatt at jeg ikke mestrer oppgaven blir jeg flyttet til andre oppgave..

Hvorfor skal det være annerledes i det offentlige?

Her MÅ vi sende ungene våre på skole - det er lovebestemt, og i de færreste tilfeller kan vi velge private skoler som et alternativ - da er vi på en måte prisgitt lærere og rektorer og deres evne og kompetanse for at våre barn skal lære.. Vel skal det ikke være slik at læreren skal ta over oppdragerrollen - den bør ligge i hjemmet, men når foreldrene svikter MÅ læreren ta ansvar!

Det ER ikke tvil om at en som blir mobbet i de fleste tilfeller lidet langt utover det vi kan forestille oss - derfor må mobbing bli et tema, ikke noe vi føyser under teppet. Vi må våge ta det på alvor!

Den historien lærerstudenten fortalte er slett ikke unik, den er mer regelen enn unntaket i studentenes møte med skolesystemet i dag - og nåde den "ferskingen" som kommer inn i skolen og tror h*n skal endre praksis!!

Nei, her er det klart at de voksne har sviktet barnet - og hvorfor lar vi det bli stående som en blekklatt i ungens liv? Fordi vi er for opptatt av å ha ryggen klar, fordi vi som voksne mennesker er for redde for selv å bli upopulære og fordi vi rett og slett ikke vet hva vi kan, bør eller skulle gjøre i en slik sak - klart det er lettere å legge skylden over på barnet enn å ta ansvar...

Jepp - snakk om å lære videre at man kan vri seg unna ansvar.. Snakk om å preike moral, nestekjærlighet og nulltoleranse for døve ører - det verste er at vi som voksne med handling sier det er greit mens vi med ors sier det motsatte - er det rart ungene og ungdommene er forvirret???

Tre ganger tre hurra for den udugelige rektoren som våget sette sin udugelighet på trykk i den norske frie presse!!

:ironi:

Skrevet

Det er et faktum at det alltid er mobberne som blir beskyttet i det norske samfunn.

En mobber har støtte av langt flere i klassen enn den som blir plaget, i en dialog med lærer vil disse være med på å svart male den plagede, alle kan vel huske fra skole tiden at det var få eller INGEN som tok den "svakes" side, mens mobberne ofte var de "tøffe" noe som i stor grad kom at man var redd for å bli mobbet selv..

For en lærre er det MYE enklere å skylde på den ensomme å få den personen fjernet enn å ta tak i alle de andre elevene. Ja kanskje denne gutten har vært vanskelig mot de andre, men mest sannsynlig kommer det av at han er usikker å redd.

Og at 6 åringer ikke er ondsinnet, hvilken unskyldning er det, langt yngre barn plager andre med hensikt, vi er konkurranse drevne dyr, hva med storebror på 5 som stadig drar lille søster i håret av sjalusi, er ikke det ondsinnet.

Det norske skolesystemet er en stor vits, hadde det vært opp til lærerne hadde de sikkert sittet på lærerrommet med lukkede gardiner og holdt vin lotteri hele dagen.

Det ER lærernes ansvar å få slutt på mobbing, de nye reformene og dialog skolene førre kun til en ting, mer og mer mobbing , mer og mer problemer!

Få inn litt respekt og moral i skolen igjen!!!

Synes det er skremmende å se noen av de på min alder som nå utdanner seg til lærere, det er absolutt ikke de personlighetene jeg vil at skal ha så stor innflytelse på mine kommende barns liv som lærere tross alt har! det er mange nek som utdanner seg til lærer pga at det er så lett, Innfør obligatoriske årlige prøver i teori, etikk og ikke minst moral for alle lærere, stryk =oppsigelse.

Så slipper vi nek som bretter seg ut manneblader eller har iq på linje med sine elever! :sur:

Skrevet
Det norske skolesystemet er en stor vits,  hadde det vært opp til lærerne hadde de sikkert sittet på lærerrommet med lukkede gardiner og holdt vin lotteri hele dagen.

Det ER lærernes ansvar å få slutt på mobbing, de nye reformene og dialog skolene førre kun til en ting, mer og mer mobbing , mer og mer problemer!

Få inn litt respekt og moral i skolen igjen!!!

Igjen; her generaliseres det grovt.

- I følge elevundersøkelser så har mobbing faktisk gått ned de siste årene!

- Det er latterlig å påstå at lærere heller vil ha vinlotteri enn en mobbefri skole.

Hvorfor i all verden sier du at systemet er en vits og hvordan mener du reformene skaper mer mobbing?

Skrevet
det er mange nek som utdanner seg til lærer pga at det er så lett,

Det er lett å komme inn på lærerutdanninger, men å gjennomføre er alt annet enn lett. Det er veldig mange som blir luket ut nettopp der.

Skjønt, det er ikke noe reelt krav om lærerutdanning for å bli lærer, generelt sett. Det er med læreryrket som med de fleste andre yrker: hvor det er manko på faglærte søkere, tar man inn nærmest hvem som helst som har interesse og plettfri vandel. Fortrinnsvis som vikarer, vel å merke.

Når det gjelder mobbing, må det sies at læreren har formynder-ansvar, ihvertfall i grunnskolen, og skal bidra til å skape positive holdninger og dermed forebygge mobbing. Men mobbing vil man aldri bli helt kvitt, bl.a. fordi det er umulig å ha fullstendig oppsyn med ungene hele tiden. Unger er flinke til å skjule ting for foreldre og lærere; det er deres jobb, på en måte. Voksne skal sette grenser og være normalt strenge, og følge med barna så mye som mulig. Men jeg mener det ville vært meget skadelig for barna om vi var 100% effektive i dette henseendet. Det er et sunnhetstegn at barn tester våre grenser, og prøver å slippe unna med ugagn. Stakkars barn som aldri fikk fri fra voksne, sier jeg bare. Det er vår oppgave å ta dem når de har gjort noe galt, og kanskje gi dem en skjennepreken, selv om vi innser at det de har gjort er normalt (ja, kanskje til og med nødvendig) i en sunn oppvekst. Men dette innrømmer vi selvfølgelig aldri overfor dem.

Det er absolutt nødvendig for barn å gjøre ting uten voksent oppsyn nå og da, og dessverre vil det da kunne forekomme mobbing. I hele menneskehetens historie er det ingen som har fått bukt med dette problemet, og det er urealistisk å forvente at lærere plutselig i dag skal kunne løse det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...