Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 2 år skal bli storesøster i disse dager. Vi har snakket veldig mye med henne om det som skal skje, men det er vel ikke å forvente at hun skal skjønne omfanget av det. I sommer har vi hatt en del besøk av venner med babyer, og da har jeg merket at jenta vår blir veldig grinete og sjalu hvis jeg holder disse babyene. Og i helga ble det helt krise når hennes bestemor (altså min mor) holdt en baby. Da begynte hun virkelig å storhyle, og kastet seg ulykkelig ned på bakken...

Jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan dette skal gå, spesielt når pappan ikke er der for å ta seg av henne. Vil jeg få amme i fred f.eks.? Hvordan skal jeg få storesøster til å forstå at babyen trenger min oppmerksomhet store deler av døgnet? Hun skal være i barnehage på dagtid, så det vil jo først og fremst være om ettermiddagene og i helgene at dette blir et problem. Jeg skjønner jo at jeg må være flink til å dele tiden min mellom de to søskenene, men de første månedene vil jo babyen stort sett henge i puppen min hele tida...

Noen som har gode tips til hvordan vi kan gjøre overgangen fra 1 til 2 barn mest mulig smertefri?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vår datter på 2 år skal bli storesøster i disse dager. Vi har snakket veldig mye med henne om det som skal skje, men det er vel ikke å forvente at hun skal skjønne omfanget av det. I sommer har vi hatt en del besøk av venner med babyer, og da har jeg merket at jenta vår blir veldig grinete og sjalu hvis jeg holder disse babyene. Og i helga ble det helt krise når hennes bestemor (altså min mor) holdt en baby. Da begynte hun virkelig å storhyle, og kastet seg ulykkelig ned på bakken...

Jeg begynner å bli litt skeptisk til hvordan dette skal gå, spesielt når pappan ikke er der for å ta seg av henne. Vil jeg få amme i fred f.eks.? Hvordan skal jeg få storesøster til å forstå at babyen trenger min oppmerksomhet store deler av døgnet? Hun skal være i barnehage på dagtid, så det vil jo først og fremst være om ettermiddagene og i helgene at dette blir et problem. Jeg skjønner jo at jeg må være flink til å dele tiden min mellom de to søskenene, men de første månedene vil jo babyen stort sett henge i puppen min hele tida...

Noen som har gode tips til hvordan vi kan gjøre overgangen fra 1 til 2 barn mest mulig smertefri?

jeg fikk akkurat mitt andre barn, en liten pike.sønnen min som er akkurat blitt to, er forfærdelig snill.Han er jo sjalu noen ganger men ikke mye.

For det første trenger ikke den nye babyen deg 24/7. i begynnelsen sover jo barnet mye.når jeg ikke ammer, holder jeg på med sønnen min..viser han mye oppmerksomhet.sønnen min er veldig opptatt av farfaren sin.å når han holder vesla å vist sønnen min blir sjalu tar jeg henne å farfaren leker med han..

nå er hun blitt 4 måneder å han går bare ¨nusser å koser med henne hele tiden.

Skrevet

La storesøster få være aktivt med i stell og amming. Små jenter har ofte små mammaer inni seg, og ønsker å få delta. Lat som om ting er slitsomt og vanskelig og at du er helt avhengig av at soresøster hjelper deg, for å i det hele tatt klare dette!

Når babyen gråter kan du henvende deg til storesøster og si hvor glad du er for at hun ikke er en sånn skrikerunge! La henne føle seg litt prinsesse!

Jeg tror at ved at du gi inntrykk av at den nye babyen ikke er så gøy, så vil storesøster beskytte den lille!

Jeg kjenner tilfeller hvor dette er blitt praktisert, at mammaen har spurt storesøster om de skulle returnere babyen når den gråt, da ble soresøster helt fra seg - det kunne de jo ikke gjøre!!!!

Lykke til!

Skrevet

Så på Dr. Phil at han anbefalte at man inkluderte den eldre søskenen, sånn at det ble "hennes" lillesøster og ikke babyen til mamma. La ungen få være med å gjøre ting klart til babyen osv, var rådet. Om det stemmer eller ikke, skal jeg ikke si så mye om... :sjenert:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Si fra til familie og venner at de kjøper mindre til babyen, og heller kjøper litt til storesøster også.

Gutten vår på 5 synes det var stor stas og få storebror pakker!

Ellers sa vi også at det var bursdag for babyen, derfor fikk babyen pakker!

Barn er veldig ofte opptatt av det!

Lykke til1

Skrevet

Min svigerinne satte vippestolen/bagen/teppet som den lille lå i/på ved siden av storesøster når hun lekte med noe. Passet på å la babyen "bli en del" av leken.

Inkludere babyen i familien. Og som noen sier her, involvere den eldste i forberedelser og stell. La storesøster få "kneppe igjen" bleie - bestemme hvilken sparkebukse eller hvilken smokk babyen skal ha.

Mange småting som er "store" for en liten storebror eller storesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...