Gå til innhold

Imigran nesespray

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har fått påvist migrene etter noen merkelige anfall, og har i denne forbindelse fått Imigran nesespray +++. Når han var til nevrologisk undersøkelse fikk han vite noe som de færreste fastleger veit om.

Det viser seg at dersom man tar Imigran nesespray samtidig som man har aura kan man risikere å få hjerneslag!

Dette har hittil vært en ukjent bivirkning så den er heller ikke listet opp i felleskatalogen. I disse dager blir det nå sendt ut skriv til alle som skriver ut dette medikamentet, men det er viktig å være obs selv også.

Skrevet
Samboeren min har fått påvist migrene etter noen merkelige anfall, og har i denne forbindelse fått Imigran nesespray +++. Når han var til nevrologisk undersøkelse fikk han vite noe som de færreste fastleger veit om.

Det viser seg at dersom man tar Imigran nesespray samtidig som man har aura  kan man risikere å få hjerneslag!

Dette har hittil vært en ukjent bivirkning så den er heller ikke listet opp i felleskatalogen. I disse dager blir det nå sendt ut skriv til alle som skriver ut dette medikamentet, men det er viktig å være obs selv også.

??

Gjest Elfrida
Skrevet

Aura er synsforstyrrelser, og hos noen andre sansefortsyrrelser, som kan komme før migreneanfall såvidt jeg har skjønt.

Skrevet

En del mennesker med migrene (husker ikke prosentandelen i farta) får noen merkelige synsforstyrrelser før hodepinen og resten av helvete bryter løs. Det er visstnok en farget sirkel som opptrer i synsfeltet, og som kalles aura. :)

Skrevet

Aura kommer fra forstyrrede signaler fra hjernebarken og man tror at det kan skyldes forbigående blodsirkulasjons forstyrrelser. Oftest berører de forstyrrede signaler synshjernebarken. Av den grunn er det vanligst å oppleve synsforstyrrelser i form av "hull i synsfeltet" (skotomer) eller ulike sikksakk mønstre. Noen opplever også blinkende lysglimt. Disse forandringene kan stå stille eller bevege seg fra en side til en annen. Det er mer uvanlig at forstyrrede signaler oppstår i andre deler av hjernebarken. Hos ca 4% oppstår det aura fenomener i form av føleforstyrrelser eller lammelser i for eksempel den ene kroppshalvdelen. Noen kan oppleve taleforstyrrelser og andre kan oppleve lukte forstyrrelser. Felles er at disse forstyrrelsene blir borte og etterlater seg ikke noen forandringer i nervesystemet.

Tatt fra www.pfizer.no

Skrevet

Jeg fikk faktisk den sprayen fordi jeg hadde så kraftig aura.. tusen takk.. dritt legen! slutta å ta den for jeg fikk så mye bivirkninger og holdt på å spy av smaken jeg.. enda godt det da!

Skrevet
Jeg fikk faktisk den sprayen fordi jeg hadde så kraftig aura.. tusen takk.. dritt legen! slutta å ta den for jeg fikk så mye bivirkninger og holdt på å spy av smaken jeg.. enda godt det da!

Huff, ja, da må du passe på å ta den etter auraen har gått over i hvert fall. :klem:

Skrevet

Vet du hvilket stoff som kan gi disse bivirkningene?

Jeg har kraftig aura, bruker heldigvis ikke Imigran-spray, men et annet medikament.

Jeg tror jeg venter med medisiner til etter auraen inntil videre...

Gjest Gjest_jente19_*
Skrevet

Jeg fikk også denne fordi jeg hadde aura. har ikke brukt den etter jeg henta den på apoteket, men tror ikke jeg tør det nå heller :sjenert: skremmende.

Skrevet

Hei. Etter at jeg hadde brukt imigran i et par år, tålte jeg plutselig ikke de mer. Måtte inn på legevakta for å få motgift. Jeg har etter det bytta migrenemedisin til relpax, og det er en drøm i forhold. Ikke har jeg så veldig mye bivirkninger, og det beste... jeg har hatt mindre med anfall etter at jeg bytta. Og jeg vet om fler som har merka det samme. Så snakk med legene deres, få ta k i relpax og livet vil bli mye bedre..... :ler:

Skrevet

Nei, migrene medisin skal tas når aura'n kommer. Da virker medisinen mye fortere og bedre. Det er ikke alle som har syns forstyrelser før anfallet slår inn. Men, man kan sjekke om et anfall er på vei ved å kjenne på blodåren i tinnigen. Dunker det der, så er et anfall på vei og da kan man ta medisin.

Skrevet
Nei, migrene medisin skal tas når aura'n kommer. Da virker medisinen mye fortere og bedre. Det er ikke alle som har syns forstyrelser før anfallet slår inn. Men, man kan sjekke om et anfall er på vei ved å kjenne på blodåren i tinnigen. Dunker det der, så er et anfall på vei og da kan man ta medisin.

Hadde nok drøyd med Imigranen til auraen hadde gått over slik at jeg unngår hjerneslag, men det er bare meg da ;)

Skrevet

Det kommer an på medisinene.

Da dattera mi bytta medisiner i sommer fikk ho klar beskjed om at de skal tas ETTER aurafasen. (Vet ikke hvilket merke)

Skrevet (endret)
Aura kommer fra forstyrrede signaler fra hjernebarken og man tror at det kan skyldes forbigående blodsirkulasjons forstyrrelser. Oftest berører de forstyrrede signaler synshjernebarken. Av den grunn er det vanligst å oppleve synsforstyrrelser i form av "hull i synsfeltet" (skotomer) eller ulike sikksakk mønstre. Noen opplever også blinkende lysglimt. Disse forandringene kan stå stille eller bevege seg fra en side til en annen. Det er mer uvanlig at forstyrrede signaler oppstår i andre deler av hjernebarken. Hos ca 4% oppstår det aura fenomener i form av føleforstyrrelser eller lammelser i for eksempel den ene kroppshalvdelen. Noen kan oppleve taleforstyrrelser og andre kan oppleve lukte forstyrrelser. Felles er at disse forstyrrelsene blir borte og etterlater seg ikke noen forandringer i nervesystemet.

Tatt fra www.pfizer.no

En gang for mange år siden ble jeg veldig dårlig på skolen. Måtte dra hjem og var skikkelig klein. Jeg følte meg generelt dårlig og fikk utrolig vondt i hodet. Og så hadde jeg en liten flekk i synsfeltet på den ene siden. Først dekket den liksom en bokstav da jeg skulle lese, så ble den større og større, etter hvert dekket den liksom hele den ene siden av boka. Til slutt så jeg ikke den ene personen om det stor to personer foran meg!! Sidesynet på den ene siden var liksom borte!

Flekken så litt ut som sånne flekker man ser når man har sett direkte på lyset. Var grå og rar.. Kan dette ha vært et migreneanfall kanskje...? Jeg har alltid lurt på hva det var.. Har forøvrig ikke skjedd senere så langt jeg kan huske :)

Endret av siebaeo
Skrevet

siebaeo:

Det du beskriver kan godt være et migreneanfall med aura, men trenger ikke være det. Siden det skjedde bare en gang og aldri mer er det nok ikke noe alvorlig som i "noe du kan dø av". Migrene er alvorlig nok for den som har migrene, men det er noe vi lever (og dør) med.

Noen har svært sjeldne migreneanfall, gjerne år imellom, andre har migrene som trigges lett/av mange ting og har ofte anfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...