:-) anna Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Hvordan "oppfører dere dere" når dere er på msn? Synes dere at de samme reglene gjelder som i f.eks en telefonsamtale, der man sier hallo og hade. Eller er det løsere? Jeg synes det er løsere. Jeg løper til og fra, og med småtroll rundt om skjer det ofte at jeg bare må løpe midt i en samtale. Nå har jeg lurt på om jeg er uforskamma, eller om slikt er "greit" på msn.
Gjest Bellatrix Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Jeg og. Når jeg sitter på msn er jeg opptatt med andre ting samtidig og da glemmer jeg å avslutte.
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Jeg er hei/hallo, men bare med kjentfolk jeg liker, ikke masekopper som maser.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Som regel sier man det man skal, og avslutter uten noe hadet. Dersom det er personer som står på busy og som ikke er mine nærmeste venner, pleier jeg å åpne med "hei, har du 5 min?". Dersom jeg i løpet av en samtale må gå, kan jeg si "nei, nå må jeg gå, hadet".
Viviwoom Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Hvis jeg sitter og "prater" med noen, så hender det jo rett og slett at vi slipper opp for ting å snakke om. Da kan jeg godt avslutte samtalen uten å si hadet. Ellers sier jeg ifra når jeg blir borte en stund eller om jeg skal logge av.
tommeline Skrevet 22. august 2006 #7 Skrevet 22. august 2006 Pleier ofte å starte med "hei" el. Av og til med "har du tid" , "er du opptatt" el. Prøver også å si i fra hvis jeg går fra maskinen en stund, hvis jeg er midt i en samtale. Syns det er irriterende hvis man har en "samtale" gående og den andre bare plutselig ikke sier noe. Avslutter ofte med "hade" eller "snakkes", men av og til går samtalen bare lansomt over av seg selv uten at man avslutter noe mer.
:-) anna Skrevet 22. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. august 2006 Etter å ha tenkt litt selv så tror jeg at jeg synes det er forskjell på samtale og samtale. Noen ganger blir det rart om man bare forsvinner. (Om man er midt i en samtale der den andre forteller om noe dramatisk som har skjedd f.eks) mens andre ganger legger man nesten ikke merke til det fordi samtalen var mer sånn "hei - jeg ser at du også er pålogga". Men jeg synes uansett det er løsere enn en telefonsamtale...
tommeline Skrevet 22. august 2006 #9 Skrevet 22. august 2006 Ja, enig i at det er løsere enn en telefonsamtale
Gjest Bellatrix Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Etter å ha tenkt litt selv så tror jeg at jeg synes det er forskjell på samtale og samtale. Noen ganger blir det rart om man bare forsvinner. (Om man er midt i en samtale der den andre forteller om noe dramatisk som har skjedd f.eks) mens andre ganger legger man nesten ikke merke til det fordi samtalen var mer sånn "hei - jeg ser at du også er pålogga". Men jeg synes uansett det er løsere enn en telefonsamtale... ← Enig. Noen ganger har man en ordentlig samtale og da avsluttes det ordentlig også. Noen ganger er det bare løst "prat".
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 For meg vil alltid msn være uformelt.
Carrot Skrevet 22. august 2006 #12 Skrevet 22. august 2006 normal folkeskikk teller vel uansett om det er telefon, sms, mails eller msn? I allefall praktiserer vi det slik i vårt hushold i hundremeterskogen... altså sier vi fra om vi må løpe hit eller dit når vi sitter på msn og er vi ikke der er det tydelig merket med borte - er vi opptatt står det opptatt osv.. Skulle ikke være så vanskelig å praktisere normal høflighet på nett slik man gjør ellers i livet..
Gjest ha det Skrevet 22. august 2006 #13 Skrevet 22. august 2006 normal folkeskikk teller vel uansett om det er telefon, sms, mails eller msn? I allefall praktiserer vi det slik i vårt hushold i hundremeterskogen... altså sier vi fra om vi må løpe hit eller dit når vi sitter på msn og er vi ikke der er det tydelig merket med borte - er vi opptatt står det opptatt osv.. Skulle ikke være så vanskelig å praktisere normal høflighet på nett slik man gjør ellers i livet.. ← Sånn er mitt forhold til msn også. Og synes det blir for dumt når folk jeg "prater" med bare blir borte uten en eneste forklaring.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 22. august 2006 #14 Skrevet 22. august 2006 Dette er vel veldig avhengig av hva folk bruker msn til. Jeg merker at enkelte jeg har på msn, gjerne "prater" mye. De forteller ting, stiller spørsmål, etc. Blir man borte fra en sånn samtale, er det naturlig å si at man må gå, men at det var hyggelig å prates, eller ønske de en fortsatt fin dag/kveld. Andre jeg prater på msn med, er mer uformelt. Man stiller kanskje noen tulle-spørsmål, også blir det aldri noe mer. Jeg lukker gjerne msn-vinduene når det har gått lang tid mellom hver gang jeg hører noe, og da er det veldig lett å glemme å avslutte ordentlig. Mao: Hvis jeg hadde kun ordentlige samtaler over msn, ville jeg synes det var uhøflig å bare forsvinne. Men ovenfor de man ikke har ordentlige samtaler med, men bare pjatter useriøst med, føler jeg meg ikke uhøflig når jeg ikke avslutter ordentlig. Hmm, ser det var litt vanskelig å forklare hva jeg mente. Dere skjønner vel likevel, kloke KG-brukere
Gjest en gjest Skrevet 22. august 2006 #15 Skrevet 22. august 2006 Jeg behandler MSN på samme måte som jeg har en personlig chat på chattekanaler e.l. Så jeg sier: hei/hallo etc at jeg må bort noen sekunder/minutter (av og til forklarer jeg når jeg er tilbake) hade/god natt etc Synes det er ufint å ikke si at man forlater, selv om samtalen er løs. Synes også det er ufint at folk som ikke svarer meg på MSN! Har de ikke interesse, tid, anledning etc av å prate med meg, så si ifra! Jeg mener, kom med eller annen unnskyldning i det minste, om du ikke vil si det rett ut. Folk som ikke har interesse av å snakke med meg (akkurat da eller generelt) kan liksågodt blokkere meg, så forstår jeg jo det! Er ikke mer irriterende enn folk som sier hei, hvordan går det/hva gjør du på, for så å aldri skrive noe mer...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #16 Skrevet 22. august 2006 Sier meg enig med "en gjest". Det er ikke alltid jeg innleder med "hei/hallo", men jeg avslutter alltid en samtale med å si "ha det bra" eller liknende. Jeg sier som oftest også ifra når jeg går vekk fra PC-en, får en telefon og sånt. Blir irritert når folk stikker uten å si ifra eller bare sier "ha det" midt i en samtale. Mangel på folkeskikk.
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #17 Skrevet 23. august 2006 Jeg finner det noe frustrerende med folk som plutselig logger av midt i en samtale, bare lar være å svare mens samtalen er i gang eller plutselig går på borte - og forblir borte - i timevis, uten noe hint. Jeg setter pris på et hei - og et hade.
Gjest Orinoco Skrevet 23. august 2006 #18 Skrevet 23. august 2006 Jeg innser at jeg er eksremt uhøflig på msn. Ikke sier jeg hei når jeg begynner å prate med folk, jeg går rett på sak. Og ikke alltid jeg sier hadet heller. Noen ganger bare forter jeg meg å logge av midt i en samtale om jeg har det travelt og personen i andre enden er en jabbsjur som aldri slutter.
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 #19 Skrevet 24. august 2006 Kommer an på hvem jeg snakker med. Noen jeg snakker med hele tiden og folk jeg kjenner veldig godt, trenger jeg ikke si ha det til, mens andre gjør jeg det med. Sier stort sett ha det til alle da. Men det er noe med det at det er en del distraksjoner rundt meg, både på jobb og hjemme. Men de jeg kjenner vet jo om det, blir jeg borte så kommer jeg alltids igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå