Gå til innhold

Trenger råd ang kjøp av leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg har vært og sett på drømmeleiligheten!! :)

Den er bygd på 2000 - tallet og er strøken. Problemet er at den har høy husleie, nesten 5000. Vi har regnet på det, og vi klarer både husleia og lånet sånn som det er nå.

Men med dagens renteøkning er det vel stor sjanse for at husleia vil øke, eller er det ikke???

Videoannonse
Annonse
Gjest BagLady
Skrevet

Husleia går vel til nedbetaling av fellesgjeld, så den kan bli høyere med renteøkning ja. Det er også viktig å forsikre seg om at ikke fellesgjelden akkurat nå er avdragsfri, slik at husleia øker når man skal begynne å betale avdrag.

Skrevet
Husleia går vel til nedbetaling av fellesgjeld, så den kan bli høyere med renteøkning ja. Det er også viktig å forsikre seg om at ikke fellesgjelden akkurat nå er avdragsfri, slik at husleia øker når man skal begynne å betale avdrag.

Nei, den er heldigvis ikke avdragsfri nå...

Men spørs om vi tør å ta sjansen med den slemme renta som er nå... :frustrert:

Skrevet

Dere bør beregne at dere må kunne tåle en økning på noen prosent. I de seks årene jeg har hatt huslån, så har jeg hatt en rente på mellom 3 og 7%. Men renten kan over tid øke ennå mer enn 7%. Dere kan eventuelt ha fastrente. Det vil dere på kort sikt tape på, men dere vil til enhver tid vite hva dere skal betale. Dere trenger mao. ikke være redd for en renteøkning før fastrente-tiden er over.

Dersom dere er studenter (og derfor forventer en økning i lønn når dere er ferdig utdannet), så kan dere be banken om å bare få betale på rentene i for eksempel to år fremover. Da vil dere mao. ikke betale ned på lånet i den perioden, og til sammen over 20/30 år så vil det bli litt dyrere. Men det betyr at dere i disse to årene ikke trenger å betale så mye.

Lykke til med huskjøpet! Jeg tror det er lurt av dere å kjøpe noe som er så nytt. (Da får dere ihvertfall ingen uforutsette utgifter til nytt el-anlegg og vannbereder.)

Skrevet

Detta er så vanskelig!!!! :sur:

Men det med å betale kun renter de første par årene var ikke så dumt... Jeg er helt ferdig med utdannelse om 3 år (!), og fra da av kommer vi til å ha en grei inntekt.

Skrevet

:grine::grine::grine:

legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud legge inn bud ikke legge inn bud

Valgets kval... :overrasket:

Skrevet

Hmm, kar dere hørt med banken om dere får avdragsfrihet for den delen av lånet de første tre årene da? Da betaler dere jo ned på fellesgjeld samt at dere er med på verdistigningen.

Skrevet
Hmm, kar dere hørt med banken om dere får avdragsfrihet for den delen av lånet de første tre årene da? Da betaler dere jo ned på fellesgjeld samt at dere er med på verdistigningen.

Sambo skal straks ringe banken, måtte bare i et møte først...

Jeg blåser vel i møter vel, jeg vil ha leilighet!! :sur:

Tålmodigheten selv... :ler:

Skrevet

Dere får avdragsfritt lån i inntil 5 år. Det gjorde jeg når jeg kjøpte leilighet ifjor. Til da er jo du ferdig utdannet og vil få høyere inntekt.

Skrevet
Dere får avdragsfritt lån i inntil 5 år. Det gjorde jeg når jeg kjøpte leilighet ifjor. Til da er jo du ferdig utdannet og vil få høyere inntekt.

Nå begynner jeg å få grusomt lyst til å glemme den fæle husleia og legge inn bud gitt... :plystre:

(bli ferdig i møte da, sambo!!!!)

Skrevet
Nå begynner jeg å få grusomt lyst til å glemme den fæle husleia og legge inn bud gitt... :plystre:

(bli ferdig i møte da, sambo!!!!)

Veldig spennende med huskjøp! Jeg holdt på å gå ut av mitt gode skinn ifjor før kjøpet endelig gikk iorden.

Det er dyrt med borettslagsleilighet, dumme husleien, men dere som er 2 vil helt sikkert klare med utgiftene. Jeg klarer det alene, og har 4.600.- i husleie. Men hva jeg gjør om (nå 4 år), når jeg må begynne å betale avdrag... det vet jeg ikke enda... Må vel finne meg en rik mann eller vinne i Lotto!!

Skrevet

Nå ringte sambo da...

Og kontaktpersonen vår i banken er borte til i morgen så vi får ikke noen endelig avklaring før da :murvegg:

Skrevet

Men da ringer dere en gang til, til banken og ber om å få snakke med noen som kan ta en avgjørelse fordi dere ønsker å legge inn bud nå.

Skrevet

Vi skal det nå, Liv, det er sambo som har all kontakt med banken siden det er han som skal ta opp lånet, men nå sitter han i et nytt møte nå. :murvegg:

Skrevet

Burde ikke være noe problem å få til avdragsfrihet i 3-5 år.

renta vil nok bare øke den, så billigere blir det jo ikke.

Men siden du er ferdig utdannet om 3 år vil dere jo uannsett ha mer penger da, enn dere har nå. og da vil dere sikkert ha råd til en høyere rente.

de fleste banker har jo en lånekalkaltor..

bare sett inn ulike renter i den og du finner ut av hvor høy dere har råd til på et så og så stort lån

Skrevet

Vi har bestemt oss for å droppe den med så gruelig høy husleie for det har dukket opp en annen som er :tommel:

Den har husleie på 3500, men det er helt akseptabelt :)

Skrevet

Høres bedre ut den leia ja.

5000 er jo ganske mye ja.

Skrevet
Høres bedre ut den leia ja.

5000 er jo ganske mye ja.

Spesielt siden den antakeligvis kommer til å øke pga renta...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...