Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Jeg skal føde i slutten av januar og har hele tiden trodd at jeg oppfyller kravet om pensjongivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før fødsel. Jeg vil ha jobbet i fem måneder sammenhengende når jeg går ut i permisjon, før det hadde jeg tre måneder ulønnet permisjon (som selvsagt ikke er pensjonsgivende inntekt), før det igjen hadde jeg fødselspermisjon (altså pensjonsgivende inntekt). Totalt har jeg pensjonsgivende inntekt i syv av de ti siste månedene før den nye fødselspermisjonen begynner. Nå har jeg imidlertid hørt at det også er et krav at disse seks månedene må være sammenhengende og da oppfyller jeg plutselig ikke kravet til å få fødselspenger likevel. Noen som vet om dette stemmer?? Kan noen i såfall vise meg hvor i loven dette står, for jeg har lett og lett.
liv Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Så vidt jeg kan lese ut fra loven så trenger de ikke være sammenhengende.
Gjest *Just-Me* Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 jeg har vært i møte med trygdekontoret og de regner alt fra de tre siste mnd sammenhengende, eller tar bare den siste mnd før permisjonen starter. Hadde du jobbet de 5 mnd helt i begynnelsen og ikke hatt inntekt de siste mnd før permisjopnen, måtte de ha talt med de 5 mnd og de uten lønn så grunnlaget ditt bøe dårligere. Så det lønner seg å jobbe mest mulig mot permisjon, eventuellt bli sykemeldt. Lønner seg IKKE å trappe ned, få mindre stilling osv. det taper man stort på. Det ble jeg rådet til av trygdekontoret hvertfall
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Tusen takk for svar! Jeg tror også det er sånn dere sier, men fikk litt panikk nå. Er jo litt forskjell på fødseslpenger og en engangsstønad, det utgjør jo en del tusen. Det burde jo hett at man må ha pensjonsgivende inntekt i minst seks måneder før fødselpermisjon begynner og ikke minst seks av de ti siste månedene, dersom det virkelig var slik at man ikke kunne ha "hull" i de seks månedene.
kanarifugl Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Det er i så fall Norge i et nøtteskall.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå