tuji Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Jeg har en stor stabel skitne tallerkener på oppvaskbenken, og har så lyst til å slenge dem i maskinen - men de har sølvkant... Jeg vet at man ikke bør vaske slikt i maskin, men tror dere det skader hvis jeg gjør det denne ene gangen? Noen som har prøvd?
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 mine med gullkant går ihvertfall i maskinen...
tuji Skrevet 22. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2006 Jeg lar det stå til, jeg, ellers blir det stående der i dagevis.
Gjest HB Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Vi har Porsgrunds Imperial med sølvkant og det har vært i oppvaskmaskinen flere ganger. Hilsen Lille meg
Spirito Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 Jeg sendte mail til Figgjo om det gamle serviset mitt, og fikk i svar at serviser produsert før oppvaskmaskin var vanlig (70-tallet) ikke tåler maskinvask, mens nyere serviser er brent på så høy temperatur at de tåler maskinvask. Send en mail til produsenten, så vet du til neste gang.
tommeline Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Jeg har et gamske gammelt sevise med gullkant. Jeg vasker det i oppvaskmaskinene, og det ser like fint ut! Så lenge det ikke er daglig vask av det, så vil det ta veldig lang tid før det blir noe særlig slitt.
ashera Skrevet 22. august 2006 #7 Skrevet 22. august 2006 Vi vasker kaffekoppene fra Wedgwood i maskin - de har gullkant. det går helt fint. Bruk et skåneprogram med litt lavere temperatur. Ikke bruk billigvaskemiddel. Kjenner den følelsen av oppvask som liksom stirrer på meg....
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2006 #8 Skrevet 22. august 2006 (endret) Det spørs hvor gamle de er. Hvis serviset er noe du har arvet fra oldemor feks, så holder ikke kanten i oppvaskmaskin.(Jo da en gang eller 10 så, men ikke så alt for ofte) Men er serviset av nyere dato, da skal det mye til at det ikke holder. (Men jeg vasker mitt som er arvet etter oldemor i oppvaskmaskinen også jeg, men det er kun latskap og jeg bruker det kun hvert skuddår, så da gjør det ikke noe) edit: hater trykkleifer! Endret 22. august 2006 av Niko
tuji Skrevet 22. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2006 Vi fikk det i bryllupsgave, så det er nytt. Jeg prøver meg, jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Da skal det gå fint, i alle fall i følge TilBords dama jeg snakket med.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 vi har servise med gullkant fra villeroy & boch, står at det kan tas i oppvaskmaskin, men fikk høre at det var bare om vi hadde skåneprogram. og det har ikke vi, så det blir vasket for hånd
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #12 Skrevet 22. august 2006 Vi vasker våres finserviser av nyere dato i oppvaskmaskin, men bruker "skånvask" + glansmiddel. Hentet fra http://www.porsgrund.com/porselen.html "Oppvaskmaskin PORSGRUNDs porselen tåler maskinoppvask. Oppvaskmiddel, vannkvalitet og varme kan over tid føre til at dekorer kan skades. Derfor er riktig vaskemiddel og dosering viktig for at serviset skal holde seg pent lenge. Vær ekstra forsiktig ved rengjøring av tynne porselensserviser. Vi anbefaler skånvask og bruk av glansmiddel. Serviser med gull eller platina er ekstra følsomme produkter. Vask disse produktene for hånd eller i oppvaskmaskin på skånsom vask.".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå