Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg flyttet inn i min (ex) samboers leide leilighet, kontrakten står på ham. Når oppbruddets time har kommet viser det seg at han skylder mye husleie (som han skulle stå for, jeg har sørget for strøm, mat m.v.). Huseier mener at jeg står like ansvarlig for denne gjelden og har oppført også meg på varsel om utkastelse som sendes videre til namsmannen hvis det utestående ikke blir betalt... kan huseier gjøre dette?

Jeg har forsøkt å finne ut, men så langt?? Håper noen her kan hjelpe!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takker for respons!

Det er kun hans navn som står på kontrakten. Jeg har forsøkt å søke i lovverket men da finner jeg bare at jeg ikke villet ha noen rett til kontrakten ved brudd hvis jeg hadde ønsket det... virker som om huseier prøver å sikre seg ... jeg får søke videre, og sjekke med advokat er nok lurt, takk igjen :-?

Skrevet

takker, respons i en ellers uoversiktlig periode i livet varmer :-?, har prøvd jussbuss og jurk men de har ikke kommet i gang etter nyttår enda sier telefonsvareren deres....

Skrevet

Hei Stella!!

Skjønner at du går gjennom en vanskelig fase i livet dit. Prøv å fokusere på deg selv nå, se til at du har de bra med deg selv. Hva eg vet så er det den som står oppført på kontrakten som bærer det juridiske ansvaret ovenfor utleier, så vidt det ikke står andre klausuler som gjør deg medansvarlig. Ta kontakt med advokat i morgen, og slapp av, dette fikser seg skal du se.

Skrevet

oppsøker advokathjelp i morgen, jeg har forøvrig aldri sett kontrakten men det er visst en standard kontrakt sies det.. har ihvertfall ikke skrevet under på noe noensinde..

skal få meg noe mat og forsøke å slappe av.. god kveld til deg.

Skrevet

Vel......

lykke til.

En ting er helt sikkert:

Du er ikke ansvarlig for de fordringer andre måtte ha mot din eks.

Håper på det beste, uansett.

Jussbuss er et fint tilbud....de tar i mot brev fra hele landet, om jeg ikke tar feil.

Ellers.......så er ikke KG heller å forakte da :wink:

Milo.

Skrevet

Hei! Ikke så lenge siden jeg ble separert og selv om vi var gift og hadde felleseie var det veldig godt å ha hjelp av advokat. Så ta kontakt med advokat så fort du kan! Da blir alt riktig og en slipper å gå etterpå å lure på og kanskje angre på hvordan ting ble delt!

Er 99% sikker på at gjelden kun er eksen sitt ansvar når bare han står på kontrakten. Men tenk igjennom hva dere har av annen felles økonomi og ting - såvidt jeg vet skal du ha ut din del selv om han går konkurs.

Jeg leide forresten advokat som jeg hadde møte med et par ganger og ringte og mailet en del til med spørsmål om det ene og det andre, og hun satte opp deling av alt av verdier - det kostet meg ca 10.000,- og var verdt hver krone!

Lykke til!

Skrevet

takk for god støtte, men dette ser ikke lovende ut for min del.....plutselig blir man ektefeller etter loven ser det ut til, og da er man sammen ansvarlig for utgifter til å leie bolig selvom bare den ene står på kontrakten....

This is bad :( Historien gjentar seg, snille piker og slemme menn som suser avgårde videre..ellerno.

Har liksom ikke tenkt på at dette skulle komme i tillegg til alt det andre, blir bare så maktesløst vanskelig å starte en ny tilværelse med så mye gammal moro i bagasjen. Håper noen kan dra nytte av denne erfaringen.

stella :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

hvem har du snakket med stella?

synes dette hørtes merkelig ut. hvor lenge har du bodd i leiligheten?

hvor lenge har du bodd med din ex? snakket dere om å fremme krav ovenfor din ex, siden dere har en avtale? kanskje du skal innhente flere meninger?

*ravna*

Gjest Zalomine
Skrevet

Hvordan blir man "plutselig ektefeller etter loven"?

Den tanken skremmer meg, at de kan gjøre noe slikt? (Dette gjelder uansett ikke meg i forhold til dette med husleie, for vi har begge underskrevet på kontrakten om at vi er solidarsik ansvarlig for husleien) Men hvordan kan du stilles ansvarlig for husleien når du aldri har underskrevet på noe slikt, ikke engang SETT kontakta?

Dersom dere var solidarisk ansvarlig for at leien ble betalt, så kunne du kreves for hele beølpet om han ikke betalte, selv om dere altså haded avtalt at du netalte strøm, han husleie. Slik funker solidarsisk ansvar. Men, når du aldri har underskrevet på noe ansvar, hvordan kan du da kreves for noe?

Dette skjønner jeg ikke helt, og vil gjerne vite hvordan du kom frem til noe slikt, for dette strider mot min logikk ialle fall...

Lykke til uansett! Det ordner seg nok!

Skrevet
takk for god støtte, men dette ser ikke lovende ut for min del.....plutselig blir man ektefeller etter loven ser det ut til, og da er man sammen ansvarlig for utgifter til å leie bolig selvom bare den ene står på kontrakten....

This is bad :(  Historien gjentar seg, snille piker og slemme menn som suser avgårde videre..ellerno.  

Har liksom ikke tenkt på at dette skulle komme i tillegg til alt det andre, blir bare så maktesløst vanskelig å starte en ny tilværelse med så mye gammal moro i bagasjen. Håper noen kan dra nytte av denne erfaringen.

stella :oops:

Hm når blir man ektefeller etter loven? og hvor fikk du det fra isåfall?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...