Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger titter jeg inn i skapet mitt, og tenker at det hadde vært fint å ha sin helt unike stil, som gjorde at alt man har i skapet passer til hverandre og gjør meg unik, elegant og chic. Har lekt med tanken på å få sydd en basisgarderobe og fortsette å bygge ut denne. Over noen år, så regner jeg med at det ville lønnt seg, hvis man får kontakt med folk som syr bra og at jeg er villig til å betale for kvalitet i arbeid og tekstiler.

Men jeg synes jo det er moro å handle. Jeg fryder meg over at Zara kommer til Oslo. Jeg har nå råd til å ikke bare handle på H&M, men kan handle i dyrere butikker uten å måtte spise havregryn resten av måneden. Jeg *liker* å mixe forskjellige ting, og kjøre forskjellige stiler hver dag. Men føler at det ikke alltid er like heldig, og at det ganske ofte er litt kjedelig. Jeg kan jo variere med tilbehør, men det er vel grenser for hvor stor variasjon man kan få til.

Er det noen her som gjennomfører en bestemt stil? Hvordan er det? Kjedelig i lengden? Befriende? Noen som har tips? Hva kan funke som er både stilig og behagelig?

Catzy

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en ganske klassisk stil. Det er kanskje litt kjedelig ja, men funker bra for min del! Jeg kjøper heller litt dyre, klassiske plagg som varer i flere år, enn masse billige plagg som kanskje er trendy én sesong. Gidder f.eks ikke kjøpe sånne cheap monday-jeans som er høye i livet med bukseseler samtidig som de er stamme nederst; det er kanskje trendy, men passer ikke min fasong + at det sikkert er umoderne om 6 måneder. ;)

Skrevet

Høres bra ut, begge to. :)

Hvor handler dere klær?

Catzy

Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg en unik stil, men jeg tilhører en av de som var rimelig unik mens jeg fremdeles bodde hjemme på bygda, og som faller inn i en sånn passelig søt, rocka og retro gruppe etter at jeg flytta til byen.

...og nå leste jeg innlegget ditt igjen, og fant ut at jeg egentlig ikke har så mye å komme med likevel. Jeg har ikke én gjennomført stil, og jeg er ikke så innmari elegant, så jeg kan nok ikke lære deg noe som helst.

Men lykke til med stiljakten, i alle fall! :)

Skrevet

Basisplaggene mine kjøper jeg alltid dyrt! De holder seg lengre, er finere og bedre kavlitet. Men sånne motegreier kjøper jeg gjerne på topshop, hm osv.

Jeg kler meg som oftest etter humør, og derfor er det greit å kunne mikse og blande litt.

Men jeg er enig i det én her opp skrev; om du skal kjøpe drainpipes og andre fashionfads (soldatjakke, bukseseler, tights mm) så kjøp det billig! Det er uansett ubrukelig om et år.

Skrevet
Men jeg er enig i det én her opp skrev; om du skal kjøpe drainpipes og andre fashionfads (soldatjakke, bukseseler, tights mm) så kjøp det billig! Det er uansett ubrukelig om et år.

Selv om jeg til en bitteliten grad er enig i det, må jeg også protestere litt når det gjelder akkurat de plaggene du nevner. Drainpipes har folk alltid brukt (med vekslende hell), og bukseseler er også universelt. Kun fordi noe er ekstra hot en sesong eller to, ser jeg slettes ingen grunn til å pakke det bort neste sesong dersom man liker det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg kan nok heller ikke skryte på meg en helt unik stil totalt uavhengig av mote. Man påvirkes nok noe om man vil det eller ikke. Moten styrer jo også mye av det som er å få kjøpt i butikkene på et gitt tidspunkt.

Men jeg har en venninne som er ekstremt opptatt av mote, og hun kaster seg på enhver bølge som kommer. Hun syns jeg kan være kjedelig og litt trangsynt fordi jeg ikke nødvendigvis syns alt hun ikler seg er like fint (vi er veldig ærlige med hverandre, og hun spør meg ofte direkte om hva jeg syns).

Jeg er mer opptatt av hva som kler meg. Jeg klarer f.eks. ikke med min beste vilje å se for meg at jeg skal kle bukser med livet til opp under armene. Derfor holder jeg meg unna dette. Men min venninne har funnet ut at dette er kjempekult, og jeg får høre det når jeg sier hva jeg syns om denne trenden.

Det som er irriterende med å like ting som er litt utenfor motebildet, er at det er så vanskelig å oppdrive. Jeg lette etter kortermede bluser i flere år, før det kom for fullt i fjor. Det var veldig morsomt å få et så stort utvalg, samtidig som det var kjedelig at alle plutselig gikk rundt i noe jeg følte var litt spesielt for meg.

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, annet enn at jeg støtter det å kjøpe basisplagg av god kvalitet (på salg), og å bygge rundt dette. Men jeg mener også at det å ha en klassisk stil (hva nå enn det er) ikke trenger å være kjedelig. Man trenger ikke å gå i svart dressbukse og hvit genser for å være klassisk.

Jeg liker mange av de samme tingene i dag som jeg gjorde for noen år siden, men har samtidig oppdatert meg litt også. Syns det er veldig morsomt med klær, og det å oppdage nye ting jeg kan ikle meg. Før ville jeg kalt stilen min romantisk, mens nå er stilen min mer romantisk/retro, om det ga noen mening. Går også med mange flere farger nå enn tidligere (syns ikke man kun trenger å ta utgangspunkt i én eller to farger for å ha en definert stil). Føler altså at jeg har en kjerne, som føles "meg", som jeg går ut fra når jeg kjøper klær, samtidig som det er gøy å prøve noe nytt som kan integreres i stilen min, uten at jeg er noen moteslave av den grunn.

Skrevet

Hvor kjøper dere disse kvalitetsbasisplaggene?

Skrevet

Kjenner nok til designere til å vite at jeg får noe annet hos Westwood enn Prada. :) Men jeg skulle gjerne hatt tips om gode butikker med god service, og som fører klassiske merker. Var innom Ferner Jacobsen for noen måneder siden, og følte at jeg virkelig belemret butikkdamene med mitt nærvær. Hvis jeg skal handle, så vil jeg gjerne ha litt god behandling også. (og jeg så ikke ut som et takras en gang. :-/ )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...