Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert andre enn meg som har opplevd at klær får en sur lukt samme hvor rene de er.....men er det noen som har noen gode triks for å få bukt på problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst er det en ide å begynne å se hvorfor de blir sure. Som oftest er det en kombinasjon av at de beholder for mye vann etter sentifugering, og at tørkingen ikke er effektiv nok.

Skrevet

Klær bør aldri bli liggende våte i trommelen, da kan de lukte surt.

Hvis man likevel har problemer med "sure klær", prøv å vaske med høyere temperatur. Mange klær kan vaskes med høyere temperatur enn det som står på vaskeanvisningen, sjekk tøykvalitet og hva det normalt bør tåle. Her er en oversikt - vaskeleksikon: http://www.miele.no/text.cfm?path=5,80

Skrevet

Jeg legger dem i vann utblandet med litt eddik en liten stund før jeg vasker dem. Har funket fint!

Skrevet

Bløtlegg klær som allerede er sure i eddik og vask på nytt.

Pass på at de tørker fortest mulig.

Det er lurt å ha eddik i skyllekammeret også, gjerne sammen med tøymykner(da de ikke ødelegger for hverandre).

Ikke lukk igjen vaskemaskinen når den ikke brukes, da kan det bli sur lukt inni der.

Ta en vask på 90 grader med masse eddikk i kammerne, gjerne uten klær i, så dreper du lukt om det har satt seg i maskinen.

Etter jeg har fulgt tipsene over har jeg aldri hatt noe problem med sure klær, så takk til KG :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal prøve med eddik trikset.

Det er ikke det at jeg vasker på for lavt eller lar dem ligge for lenge. Dette er plagg som kan være bra leeeng og etter mange vasker, plutselig begynner de å bli sure.

Edit: Det har jo hendt at klær har blitt liggende for lenge...da har de god grunn til å bli sure..... ;)

Skrevet

Har samme problemet, tror jeg også skal prøve med eddik, men hva slags eddik bruker dere??

Skrevet
Har samme problemet, tror jeg også skal prøve med eddik, men hva slags eddik bruker dere??

Blank eddikk som finnes i 7% og 35%, samme hvem av de du bruker, men du trenger nødvendigvis mer/ mindre av den andre.

Jeg tar det alltid på slump, men sånn ca:

Istedefor/ sammen med tøymykner så bruker jeg like mye av den med 7% som jeg ville brukt tøymykner, eller 2ss av 35%.

Bløtlegging av klærne så tar du rundt 2 dl 7% i en bøtte med vann, eller 1/2 med 35% eddikk.

Skrevet

Jeg har prøvd eddik-trikset, men det hjelpte dessverre ikke i mitt tilfelle. Det ble kasting som ble løsningen,

Men etter den erfaringen så passer jeg på at jeg er hjemme når jeg vasker klær, slik at de blir hengt opp med en gang. Håpløst også når mannen i huset er "flink" og vasker klær fordi han henger dem aldri opp.

Skrevet

Kanskje du ikke bruker nok vaskemiddel? Forvask er også lurt. Jeg har slitt litt med det samme på arbeidsklær til gubben, og fant ut at jeg måtte kjøre med forvask og litt mer pulver, da ble det bra!

Skrevet

Endel kunstfiber trekker til seg svette og det nytter ikke å vaske klærne. De lukter rent helt til de blir tatt på og varme av kroppsvarmen.

Husker ikke i farten hva de heter, men jeg har noen slike topper hjemme som kun blir brukt til husbruk, siden de stinker når de er brukt en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...