Gå til innhold

avbrutte studier

Gjest Gjest_lille meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille meg_*

Jeg har nå bestemt meg for å avbryte mine påbegynte studier.

Det i seg selv er en svært veloverveid avgjørelse, som tas på bakgrunn av, for meg, nødvendige forhold..

Jeg har førsteåret på studiet bak meg, med to beståtte eksamen. altså 60studiepoeng. Dette vil der vel da gis stipend på tiltross for mitt avbrudd nå i starten av andre året?

Har alt betalt inn student avgift til skolen samt mottatt første innbetaling fra lånekassen på kr. 16 000.

Hva gjøres nå?

Jeg forstår jeg må melde fra til skolen om at jeg ikke tenker fortsette dette semesteret. tenkte egentlig høre om der er mulig med å få permisjon.. hva tror dere?...

Videre må jo lånekassen opplyses om mitt avbrud av studier. Dette betyr vel ikke at jeg må betale tilbake de 16 000 jeg har fått utbetalt? .. er vel bare at det kun blir stående som lån og som forsinkelse?

Er det slik at jeg ved studieavbrudd som dette, vil motta en dokumentasjon fra studiested som igjen videre m sendes inn til Lånekassen?

Skal begynne i private studier nå.. men disse gir ikke rett til noe lånekassestøtte.. Hvordan ber jeg om betalingsutsettelse og rentefritak..

blir så masse dette her.. må bare få alt overstått...... :sjenert:

kanskje noen der som har vært i samme situasjon som meg? Uansett .. jeg er i allefall sikker på at jeg gjør det rette for min del nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_lillemeg_*

jeg forstår innstillingen din ...

men jeg har jobbet innen alternativ behandling over lenge tid. Homeopati o.l er noe for vinner mer og mer aksept i samfunnet.

Dette er noe jeg ser mine muligheter i , så er sikker i mine valg ;) men enig, man bør så absolutt ha en skepsis i visse tilfeller.. kjenner til flere tilfeller på dette.

Men akkurat på det pungtet vet jg hva jeg gjør...

og jeg bare håper at det offentlige snart kan gi støtte til foreksempel homeopati, da man i dag ser at svært mange finner god hjelp ved å benytte seg av denne typen terapauter.

en vinner på å tenke mer helhetlig ;)

Men tilbake til selve saken .. hvordan forholder jeg meg til lånekassen her?.... vil bare høre fra dere som kanskje har vært gjennom noe lignende eller bare av en eller annen grunn vet...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du allerede har mottat lån for dette semesteret og ikke har tenkt/evnt. at det ikke er mulighet for å betale tilbake disse vil du komme 30 sp i forsinkelse hos lånekassen. Jeg tror ikke det er nødvendig å sende dem noen dokumentasjon på at studiet er avsluttet, men skal ikke si sikkert. Jeg gjorde ikke det når jeg rakk med fra 1 eksamen i all fall. De registreres automatisk hvilke eksamener man ikke stiller til.

Bare husk at du max kan ha 60 sp i forsinkelse hos lånekassen, så skulle du siden ta opp mer lån så må du huske at muligheten for å avbryte/stryke blir mindre da du allerede har brukt opp halve kvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...