Gå til innhold

Maaaange og laaaange taler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vaert i to bryllup i aar. Begge to har vaert veldig koselige og vellykkede paa sine maater, men en (negativ) ting hadde de til felles: I begge var det altfor mange og altfor lange taler.

Kvelden begynner bra: Bruden og brudgommens taler er roerende og morsomme, toastmasteren flink og man kommer i rette stemningen. Men etterhvert tar det jo helt av! Etter alle de obligatoriske talene, skal liksom "alle" si noe. Venninner, venner av foreldrene, tanter og onkler, alle har noe paa hjertet. Og etter aa ha hoert et dusin taler, saa er det ikke saa mye nytt som kommer frem, selv om alle har lagt seg i selen og er flinke paa sin maate. Det blir rett og slett for mye!

I forrige bryllup jeg var i tror jeg at nesten halvparten av gjestene holdt tale, hver paa hvertfall ti minutter. I tillegg var det enkelte gjester av flere nasjonaliteter, saa noen sa alt foerst paa norsk, deretter paa engelsk og noen i tillegg paa fransk! :overrasket: Da tar det jo aarevis! :forvirret:

Selv holdt jeg kanskje en av de korteste talene i ett av bryllupene (var forlover), men jeg foelte jeg fikk sagt alt jeg trengte aa si paa tre-fire minutter. Fikk faktisk ros for at jeg ikke hadde dratt det ut, og etterhvert som talene gikk hoerte man sukking og okking (ikke veldig hoeylytt slik at talerne hoerte det heldigvis) fra gjester som tydeligvis syntes det samme som meg.

All aere til talere, det er mye bra som blir sagt, paa mange flotte og personlige maater, men kjenn deres besoekelsestid!! Og man MAA ikke holde tale selv om man kjenner bruden/brudgommen godt. Selv synes jeg en f.eks morsom sang uten altfor mange vers eller et kort dikt kan vaere like bra og gi minst like god stemning som en tale.

Hva mener dere? Noen som har gjort samme erfaring som meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg er så alt for enig. Vi valgte å ha tidsfrister på talene i vårt bryllup, til stor begeistring for alle. Inkludert talerne. Det er jo ofte slik at man føler man bør ha mye å si, selv om man kanskje ikke egentlig har det.

Har også vært i bryllup hvor det blir alt for mange og alt for lange taler, og det ødelegger myye.

Det er vel en gylden regel som sier at en tale aldri bør overstige 7 minutter, og at 5 minutter er perfekt, tror jeg. Er veldig enig med den regelen

Skrevet

Jeg er ikke noe stor fan av lange taler jeg heller. Det har jeg sagt klart i fra om til foreldrene mine, i håp om at de kom til å informere familien min. De synes det var frekt å legge noe restriksjoner på hvor mange og lage taler som skulle holdes.. *sukk*

Skrevet

Nei det er langt fra nødvendig - det bestemmer dere selv!

Og sett grenser for hvor lange de kan være...

Vi hadde 7 korte taler inkl velkommen og takk for maten.

Helt perfekt var det... Ingen av talene skulle være over 5 min - men de var nok litt over uten at det dro ut...

Skrevet

I bryllupet vårt ble det satt en fem minutters-grense, bortsett fra de "viktigste" talene. I de bryllupene jeg har vært i de siste årene har jeg faktisk inntrykk av at de fleste vet å begrense seg, men i alle bryllup er det minst en onkel e.l. som holder et foredrag som strekker seg ut i festen.

Skrevet

En del talere kan med fordel begrense seg! En tale blir som regel bedre hvis den er kortere, de gode poengene kommer bedre fram, og folk klarer å få med seg hele talen.

I ett bryllup er det naturlig en del taler som er "obligatoriske" (er jo vanlig med brudgom, brud, foreldre, forlovere), så har man ikke en av dem og ikke har noe veldig morsomt eller bra å komme med, bør man kanskje vurdere om man lar være....

Skrevet

Jeg har bare vært i ett bryllup - men er sååååå enig!

Det skal sies at noen er flinke til å holde taler og gjør det på en måte som er morsomt ikke bare for brudeparet men alle som hører på...et par sånne tar jeg gjerne.....mens andre som bare skal fortelle i det vide og breie.....spar meg!

Vi skal ikke ha taler i vårt bryllup og det er vi begge veldig glade for :)

Skrevet

Jeg sier som mamma sa i talen hun holdt i vårt bryllup (hun har hentet det fra en eller annen smart fyr)

Ha noe å si

Si det

Slutt å si det når du har sagt det

:rosasmil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...