Gjest LilSweetie Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 Er det noen som har en god oppskrift på grove scones? Da blir jeg glad!
Arkana Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Grove scones 2 dl hvetemel 2 dl sammalt hvete, grov 1 ts salt 4 ts bakepulver 100 g margarin/smør ca 3 dl surmelk Bland alt det tørre. Smelt margarinen og rør den inn sammen med melken til en smidig deig. Del deigen i to og klapp ut to tykke runde kaker. Skjær et dypt kors i kakene og stek dem midt i oven på 225 grader i ca 15 minutter til de er gylne og gjennomstekt.
Gjest LilSweetie Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Tusen takk! Jeg har ikke surmelk, går det greit å bruke vanlig melk, eller bør jeg heller utsette bakingen?
Arkana Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Du kan bruke vanlig melk, men vær litt forsiktig med mengden siden den er tynnere. Prøv deg litt fram til deigen får riktig konsistens. Har du yoghurt naturell kan du også bruke litt av det sammen med den vanlige melken.
Solskinn Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Her er en til, minner mye om den over men har yoghurt naturell i oppskriften. 2 1/2 dl Hvetemel 1 2/2 dl grov sammalt hvete 2 ss bakepulver 4 ss solsikkekjerner 2 dl yoghurt naturell(evn lettkesam skal også fungere, men har ikke prøvd dette selv, trenger da noe mer fuktighet antar jeg) 2 ss smør Det tørre blandes først, yoghurt solsikkekjerner og yoghurt blandes så i. Deigen må røres sammen relativt raskt å ikke behandles så mye for da blir den seig. Deigen rulles ut til rund 2 cm tykkelse. Deles i fire "kakestykker" helt gjennom eller bare nesten gjennom. Pensles med vann. Stekes i 15 m ved 200 grader.
Gjest piaf Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Her er min egenkomponerte oppskrift på grove speltscones. Raske å lage, sunne og gode, særlig når de er ferske. Kan også fryses, halvtines og varmes i brødrister. Grove speltscones 150 g sammalt spelt (merke Helios demeter) 100 g siktet spelt 4 ss små havregryn 2 ss havrekli litt salt 2 toppede ts bakepulver 1 ss vegetabilsk olje 1 egg og 1 eggeplomme ca. 2,5 dl vann Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i ca. 30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter. Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann.
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #7 Skrevet 22. august 2006 Med "surmelk" mener du lett syrnet? Eller? *dum*
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #8 Skrevet 22. august 2006 -og blir det bare fire stykker av oppskriften din?? jeg har aldri laget scones, men fått servert, og de var på størrelse med et vanlig rundstykke....
Pimbila Skrevet 22. august 2006 #9 Skrevet 22. august 2006 2,5 dl hvetemel 2,5 dl grovt mel 1/4 ts salt 1 ts sukker 2 ts bakepulver 1 ss smør 2 dl melk Smuldre smøret i det tørre Ha i melka 225 grader 10-12 min Deles i to (= 8 biter til sammen)
Arkana Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Med surmelk mener jeg kefir eller kulturmelk. Det blir 8 scones av deigen (to "kaker" à 4 stykker). Du kan godt lage dem i rundstykkeform hvis det gjør deg gladere.
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 "gladere" *fniser* Hvor mange mennesker kan spise scones til lunsj av oppskrifetn din?
Arkana Skrevet 22. august 2006 #12 Skrevet 22. august 2006 Scones med pålegg altså? Jeg spiser to og tror det holder for de fleste, men lag et par ekstra så er du sikker (kan jo være noen storspisere eller noen som er veldig sultne den dagen). De kan jo fryses om du har noen til overs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå