Tiit Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 (endret) Må bare få ut litt frustrasjon etter første skoledag til barnet.... Jeg har egentlig lyst å grine, for jeg er så trist. Syns barnet mitt og vennene fortjener så uendelig mye bedre enn det de fikk. En lærer som ikke presenterer èn eneste regel/norm/struktur for de forventningfulle: ikke et eneste ord om at "sånn gjør vi det her på skolen", eks rekke opp hånden når vi vil si noe, sånn gjør vi det når vi vil på do, vi synger en sang før maten osv osv. Ikke èt eneste ord om det. Når barna begynte å bevege seg litt rundt i rommet fikk de lov til det uten å få høre at "når lærer snakker sitter alle på pulten sin til de får lov å reise seg". Og når barna skulle si noe, registrerte hun ikke de som satt med hånden i luften i 5 minutter, slik at de til slutt bare begynte å snakke. Det verste av alt var egentlig den sterke følelsen av at lærer rett og slett ikke maktet å se og høre det enkelte barnet, som eks forsøkte å vise lærer noe han/hun hadde tegnet. Jeg syns det er så TRIST!!!!!! Det kommer til å bli veldig dårlige læringsforhold i denne klassen. Har allerede avtalt samtale med lærer denne uke for å si hva mitt barn trenger og ikke trenger. Jeg kommer til å følge tett opp denne skolehverdagen til barnet mitt. Og synd å si, VIRKELIG SYND Å SI, håper jeg de tilbakemeldingen vi gir vil føre til at lærer skjønner at h*n ikke makter oppgaven og backer ut.... Lærer virker rett og slett ikke tilstede i seg selv. Fryktelig usikker, motsier seg selv, og gjør alle (også oss voksne) helt forvirret. Må bare ha ut frustrasjon, og tar gjerne noen innspill på hva som kan være lurt å gjøre. Endret 21. august 2006 av Tiit
Gjest en sjanse til Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Litt leit å skulle dømme læresituasjonen etter en skoledag? Hvor mange unger hadde husket alle reglene hvis de hadde blitt ramset opp første skoledag, da er ungene så giret av spenning fordi det er første skoledag. Reglene kommer nok skal du se, det er noe som blir innarbeidet gjennom hele skoleåret. Første skoledag blir ikke skole på samme måte som resten av året. Men jeg skjønner godt at du som forelder kunne tenkt deg en gjennomgang av alt som ikke er lov og en oppramsing av hvordan det skal være på skolen og i klassen. Men denne dagen er førsteklassingenes store dag og fokuset er vel mest på dem. Gi skolen litt tid så skal du se at det går seg til.
Tiit Skrevet 21. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2006 Tja... bekymringen min er ikke tatt ut av løse luften . Det har vært barn på skolen her før. Min erfaring er at det beste er å møte barnas behov for forutsigbarhet og struktur fra første stund. Ellers lager de sin egen trygghet og struktur, og da kan det jo bli morsomt.
Mrs. K Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Etter noen få timer føste skoledag vet du allerede (og ønsker) at læreren burde se seg om etter en annen jobb? Klapp hesten og la barn og lærer få tid til å venne seg til hverandre.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Jeg synes du er veldig rask til å dømme. Gi læreren en sjanse før du gir opp. Det blir neppe noe godt samarbeid mellom deg og læreren av at du er så kritisk før de er kommet i gang.
juliannae Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Hvis du går inn med slike innstillinger til skolen allerede etter en dag, selv om du har egne erfaringer også fra skolen, kan dette være skremmende. Jeg håper for all del du ikke lar ditt barn oppdage din negativitet, for det er det som kan gi barnet et feil syn på hva skolen er. Første dagen er kos og morro, man er der for å lære hverandre å kjenne og ikke sitte pent på pulten med opprekt hånd. Tenk også på at barna i dag har ett annet opplæringsmønster enn det du hadde. De har oppdaget flere sentrale teoretikere som ikke ble brukt i din tid. Husk også at det er foreldrene sitt ansvar å oppdra barna ikke skolen. Det er for enkelt å skylde på skolen
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #7 Skrevet 21. august 2006 Gi læreren tid som de andre sier. Selv opplevde vi en strålende flott første skoledag, med alt det du nevner. Men den læreren viste seg etter noen uker å være totalt ubrukelg. Jeg har aldri i min tid som elev selv eller via andre vært borte i en lærer som er så unnfallende og redd for å ta tak i ting. Den klassen led virkelig under en dårlig lærer i fjor. Heldigvis har de fått ny i år.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #8 Skrevet 21. august 2006 hvordan kan du vit ALT som skjedde i det klasserommet??? trodde ikke det var normalt å være inne hos barna hele den 1. skoledagen jeg... det var det nå ingen som gjorde i klassen til min 1. klassing i dag...
Orestes Skrevet 21. august 2006 #9 Skrevet 21. august 2006 (endret) Men i all verden.. Det er første skoledag. Som i dag 1. Ungene blir kastet inn på en ny og ukjent arena, hvor de etterhvert skal lære et uttal regler og bli møtt med høye krav. Barn er lekende og utforskende vesen. Når de møter klasserommet har de et behov for å få utforske alle kriker og kroker for å etterhvert kunne føle seg trygge. De har behov for å få ut litt av "mauren" i kroppen som følger med denne spennende dagen. Etterhvert som de føler at de kjenner omgivelsene, og føler seg trygge, vil de bli mer mottagelige for alle de ulike reglene de skal lære. For det tar tid å lære disse reglene. Førsteklassingene trenger å øve de inn, det er ikke nok å bare bli fortalt dem. Ting tar tid. Det tar også tid for en lærer å bli kjent med barna, slik at de kan bli "sett". Det å observere dem første skoledag før de har fått inn alskens stramme regler kan hjelpe læreren å danne seg et inntrykk av barnets personlighet. For all del, kanskje er dette en lærer som ikke makter å se det enkelte barn, og å lære dem det som skal til for å takle skolehverdagen. Men, det vet du ikke før det har gått en stund. Husk også at dette er lærerens første skoledag - med denne klassen. Å møte mange nye elever er én ting, men når det i tillegg gjerne er dobbelt antall voksne med kritiske blikk tilstede, kan selv den mest drevne pedagog bli litt slått ut. Endret 21. august 2006 av Orestes
flopp Skrevet 21. august 2006 #10 Skrevet 21. august 2006 Her må du trå varsomt! Ikke noe særlig å bli husket som den mora som laget trøbbel fra første dag! Dette kan føre til at både du og barnet ditt blir sett rart på, både av lærere på skolen, andre foreldre og andre elever. Ikke at jeg tror at det møtet du skal ha med læreren kommer alle for øret, men når du er så kjapp med å dømme og med en gang vil få dekket dine behov, regner jeg med at dette også er tilfelle ved andre anledninger.... Finn heller ut hvordan dagen var for ditt barn. Hadde h*n en positiv opplevelse av første skoledag? Det er tross alt det viktigste! Mitt barn startet også på skolen i dag og vi var der i to timer, både ungene og foreldrene. Det var en god stemning, barna fikk gjøre litt som de ville og utforske klasserommet. Dette gjør at de blir trygge og kjent med omgivelsene! Hadde læreren kommet med pekefingeren og ramset opp hva som er riktig og galt å gjøre på skolen ville jeg begynt å stusse! Vi foreldre var der og evnt. snakket til barnet vårt dersom det var noe. Jeg håper du gir dette litt tid og ikke farer opp med en gang, det kan i værste fall gå ut over ditt barn. Foreldre som skal ordne opp i alt mulig og syns og høres overalt er gjerne ikke det barna ønsker seg...
Tiit Skrevet 22. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2006 Jihu.. her var det ikke mye forståelse å hente, gitt. Men jeg står faktisk helt og fullt inne for mine vurderinger etter første skoledag, selv om det var skrevet veldig rett etterpå og i forholdsvis sjokkert forfatning. Jeg har hatt barn på skolen lenge, og har bare positive opplevelser fra skolen tidligere. Tror heller ikke at jeg blir sett på som en storforlangende, kritisk, krisemaksimerende mor fra før av. For det er jeg ikke. Og jeg er en ansvarlig mor som på ingen måte lar barnet mitt få del i mine frustrasjoner rundt skolestart. Mine vurderinger fra første dagen bygger på det jeg så og hørte der og da. Og jeg var tilstede hele dagen, sammen med et par andre. Det er en liten klasse, og det er i utgangspunktet en veldig fin gjeng barn uten de store utfordringer. Det jeg krever for mitt barn for at h*n skal få en god læresituasjon er: -en lærer som ser og hører barna, og viser interesse for barna -en lærer som klarer å lage forutsigbarhet og trygghet i skolehverdagen Jeg er ikke interessert i å gå på akkord med disse forventingene, og kommer til å snakke med lærer om hva mitt barn trenger. Det er vanskelig å forklare alle de små og store ting som skjedde og ikke skjedde i klasserommet den dagen, og som gjorde at klumpen av frustrasjon og tristhet vokste seg så stor. Jeg får si som Halvdan Sivertsen: ... du må ha vært der førr å kunn forstå....
ceca Skrevet 22. august 2006 #13 Skrevet 22. august 2006 Vi hadde en slik lærer i to år til våres barn. Ikke noen var som det burde. Ogvi ventet nok litt for lenge med å si ifra, da vi ville gi henne litt tid. Spesielt når det gjaldt å se situasjoner mellom elevene. Læring - ja det fikk de hjemme, skolen - der lekte de ! I r har de fåt ny lærer, og etter to dager på kolen er ivertfall vi foreldre enige om at dette er en lærer som ser elevene på en annen måte. Noen synes hun er for streng, men d er da de foredrene som har barn som er .. hva skal man si... de som lager støy og uro i klassen. Ennå enig at det kan være litt tidlig å si, men magefølesen er der. Barna er også fornøyde. Trådstarter - det er ingen ting i veien med å ha et møte med lærer. Ta og ordlegg deg på en måte så det kommer pent ut. Følg med hele veien, noe jeg tror du vil gjøre. Og så er det slik da, at ting kan snu seg. Så krysser vi fingrene og håper på det !! Ceca
smile Skrevet 22. august 2006 #15 Skrevet 22. august 2006 (endret) Så flott at en mor engasjerer seg i barnet og dets skolehverdag!!!! Det er det slett ikke alle som gjør! Jeg anbefaler deg å snakke med lærer og hvis ikke det hjelper snakk med rektor snarest. Desto lenger det går ut i året at elevene ikke får struktur desto verre er det, for de merker fort at de får lov til å ha disse uvanene! Ta en saklig prat og ikke synse men vær konkret. Hvis du har tid til å være med litt i klasserommet så du får sett litt over tid, er det helt fint slik jeg ser det. Lykke til!!! edit:skrivefeil Endret 22. august 2006 av smile
smile Skrevet 22. august 2006 #16 Skrevet 22. august 2006 Men jeg bare synes det er merkelig å trekke konklusjoner på grunnlag av erfaringene fra EN skoledag (første skoledag, faktisk. Den minst representative av alle). ← Regler legger man fra dag 1!!! Men bruk noen dager til og observer om du har mulighet!!! Lykke til!
Tiit Skrevet 22. august 2006 Forfatter #17 Skrevet 22. august 2006 Regler legger man fra dag 1!!! Men bruk noen dager til og observer om du har mulighet!!! Lykke til! ← Det er det jeg også mener! Hvorfor vente...? Takk for det!!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #18 Skrevet 23. august 2006 Det er det jeg også mener! Hvorfor vente...? Takk for det!! ← Jeg kan forstå hvorfor læreren evt. vil vente til den første "ordentlige" skoledagen. 1. skoledag er en dag der barn og voksne skal bli kjent med hverandre og barna skal få en trygghet i forhold til skolen. Å innføre mange regler kan for noen virke negativt og strengt. Jeg tror ikke at klassens miljø og rutiner vil lide dersom læreren tar opp regler dagen etter. Som flere andre har sagt: gi læreren en sjanse før du dømmer h*n. Første skoledag er ganske skummelt for læreren også, og ikke alle klarer å være helt naturlig når de blir iakttatt og vurdert av 30 foreldre!
Kykkelikokos Skrevet 23. august 2006 #19 Skrevet 23. august 2006 Tror også man bør huske på at 1.klasse i dag ikke er som 1.klasse for noen år tilbake. Nå begynner jo barna på skolen et år tidligere, så det blir vel mer likt som tidligere "forskolen"?
Tiit Skrevet 23. august 2006 Forfatter #20 Skrevet 23. august 2006 (endret) (For øvrig er jeg ikke glad for å få foreldrene inn i klasserommet jeg, med mindre de er invitert (de var jo åpenbart ikke det, siden det bare var noen få tilstede?). Men det er meg ) Håper uansett det løser seg! ← Vil bare poengtere at vi som foreldre var invitert til å være tilstede i klasserommet så lenge som vi fant det nødvendig første skoledag. Og utover det, sa lærer at vi var velkomne til å være tilstede i klassen om vi hadde mulighet til det utover året. Så; åpenbart var vi invitert, ja.. Dette vet jeg er vanlig praksis på vår skole, og det er en del foreldre som er innom i klassen i mindre eller større grad i flere klasser på småtrinnet. Om det er vanlig eller ikke på andre skoler kan jeg ikke si noe om, men her er det iallefall det. Så det er ikke bare meg som er en håpløs kontrollerende mor, skjønner du! Det er en del lærere som gir uttrykk for at de synes det er greit at foreldrene vet litt om hva som foregår i klassen, og som ser hva og hvordan barna lærer i skolen, fordi det da blir lettere for foreldrene å følge opp hjemme. Endret 23. august 2006 av Tiit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå