Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #41 Skrevet 23. august 2006 Er vel forresten ike uten grunn av ANSA sentralt har gått ut og tatt avstand fra utropet til ANSA for studenter i UK. Fornuftig. For ekstrem fattigdom finnes ikke i denne sammenheng, i tilfelle så har man valgt det selv. I motsetning til folka i Darfur.
Gjest Pelle Skrevet 23. august 2006 #42 Skrevet 23. august 2006 Dette er krisemaksimering. Ja, å studere på de dyreste skolene i LONDON er dyrt. Pga vi er utenfor EU kan skolene kreve max skolepenger, høyest av absolutt alle. Men det er da mange andre steder man kan studere? Tyskland, Øst-Europa osv, ingen pengeproblemer der. Det er ganske vanlig at studentene reiser rundt hele europa på slutten av hvert år, de har mye penger til overs... Har en bror som studerte 5 år i Tyskland, han hadde ivertfall aldri noe smalhans. Dro rundt i Europa støtt han og kompisene. Det klageoppropet er skrevet av noen som ikke ser lengre enn til sin egen nesetipp. ← Men så er jo en stor del av poenget her at veldig mange ikke har noen valgmulighet fordi kursene ikke finnes utenom UK. For min del hadde jeg ikke noe valg. Tror ikke du skal uttale deg uten å ha noen erfaring å bygge på...!
punktom Skrevet 23. august 2006 #43 Skrevet 23. august 2006 Men så er jo en stor del av poenget her at veldig mange ikke har noen valgmulighet fordi kursene ikke finnes utenom UK. For min del hadde jeg ikke noe valg. Tror ikke du skal uttale deg uten å ha noen erfaring å bygge på...! ← Du hadde nå fortsatt valg: velge noe annet, eller spare opp penger før du dro ut (det finnes for eksempel mange piloter som har brukt flere hundretusen på en sivil utdanning). Selv valgte jeg å avstå fra å studere i utlandet da jeg visste at det ville bety at jeg måtte kutte ned på en levestandard jeg var blitt vant med. Det ønsket jeg ikke. Men for all del, kredd til de som velger å gjøre det. Det viser iallfall et genuint ønske om å studere det de gjør, og de vil nok bli dyktige i hva de har valgt.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #44 Skrevet 24. august 2006 Men så er jo en stor del av poenget her at veldig mange ikke har noen valgmulighet fordi kursene ikke finnes utenom UK. For min del hadde jeg ikke noe valg. Tror ikke du skal uttale deg uten å ha noen erfaring å bygge på...! ← Hva vet du om hvilke erfaringer jeg har? Har du ikke tilegnet deg mer innsikt etter flere år som student?? Studier er frivillige, og da har man et valg. Valget er å enten ta fag i London, med tilknappet økonomi, eller å ta fag et annet sted. Synes overhode ikke synd på deg. Synes ikke synd på noen studenter faktisk, de økonomiske støtteordningene i Norge er meget mulig best i verden, og lar alle som vil studere. Studietiden er ikke ment å være rike dager, ingen har vondt av å spare 3-5 år mens de skaffer seg en utdannelse. (Jeg har lang utdannelse i Norge, mye erfaring å bygge på lille venn, også ett års utenlandsopphold).
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #45 Skrevet 24. august 2006 Enig med siste. Å studere, med støtte fra staten, er et privilegium vi skal være glade vi har. Man har et valg når man velger studie, og tar man (som en som tidligere har svart) spesielle fag som bare finnes i UK så vil det sikkert betale seg senere. Som student i Oslo går jeg ut fra at jeg har mindre penger etter husleien er betalt, enn en student i feks Bodø eller i distriktene, men sutrer ikke likevel siden dette var mitt valg. Jeg er glad jeg kan studere jeg
*Ariel* Skrevet 24. august 2006 #46 Skrevet 24. august 2006 Men å klage på den dårlige lønnen man får hvis man jobber, man får lønn etter hvilket land man jobber i da. Man kan ikke få norske lønninger når man jobber i England. Det er dessuten dyrere å leve i Norge enn i mange av de aktuelle landene. Men selvfølgelig, man vil vel ha alt oppi hendene uten å måtte jobbe for det.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #47 Skrevet 25. august 2006 Men å klage på den dårlige lønnen man får hvis man jobber, man får lønn etter hvilket land man jobber i da. Man kan ikke få norske lønninger når man jobber i England. Det er dessuten dyrere å leve i Norge enn i mange av de aktuelle landene. Men selvfølgelig, man vil vel ha alt oppi hendene uten å måtte jobbe for det. ← London har på mange områder bedre lønninger enn Norge, og det er mye dyrere å bo i London enn i norske byer. Levekostnadene ellers er lavere.
*Ariel* Skrevet 25. august 2006 #48 Skrevet 25. august 2006 I fancy hotshot jobber tjener de nok bra ja, men jobber man må ta når man er student er nok ikke så bra betalt. Dessuten er det ingen som tvinger dem til å bo midt i sentrum. Det er lett og kjapt å bevege seg til områdene rundt.
apple Skrevet 29. august 2006 #49 Skrevet 29. august 2006 Eg studerte i Canada frå 2000 til 2004, og hadde nok av pengar og vel så det! I den tida dekka Lånekassen nesten 100 % av skulepengane med stipend (sjølv om det var snakk om 100.000 i året), og slik er det ikkje nå; slik eg har forstått det så vil nå 50 % av det som går til å dekka skulepengane vera lån. Men, som sagt, så kunne eg nok klart meg fint med ganske mykje mindre pengar å leva for. Og dessutan så var opplevinga av å studera i utlandet så fantastisk at eg glatt hadde akseptert at skulepengane var eit lån, og ikkje eit stipend. Det er klart at det kan vera dyrt å bu i London og gå på ein av dei fancy skulane der, men den situasjonen som blir framstilt i VG er ikkje veldig typisk for utanlandsstudentar. Og ekstrem fattigdom??? Han hadde jo råd til pasta.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #50 Skrevet 29. august 2006 Min datter betaler 70,000 kr i skolepenger hun. Går på MI i Stavanger,så det er dyrt å studere i Norge også.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #51 Skrevet 29. august 2006 Min datter betaler 70,000 kr i skolepenger hun. Går på MI i Stavanger,så det er dyrt å studere i Norge også. ← I næringslivet kalles folk som kommer fra MI osv for "halvstuderte røvere". Jeg skjønner ikke at noen betaler 70 000 i året for å gå på MI..
Kara W Skrevet 30. august 2006 #52 Skrevet 30. august 2006 Da jeg og kjæresten mine dro til Irland for å studere fikk bare han støtte fra lånekassen. Jeg valgte yrkesutdanning, noe de ikke støtter. For ham gikk hele beløpet til skolepenger, og jeg, som EU-medborger slapp å betale så mye. Altså i utgangspunktet ingenting å leve av. Vi levde begge av oppsparte midler, og jeg delvis av lån av foreldre. Vi bodde i en flott cottage i et poshed område. Vi spiste godt, og kunne gå ut relativt ofte. Jeg jobbet to dager i uka, men en timelønn på 7€ før skatt. Vi reiste hjem en gang i året. Det var selvfølgelig mange ting vi ikke kunne, men vi var blandt de som hadde best av alle studiekameratene våre. Dublin topper listen over verdens dyreste byer, sammen med Oslo og Tokyo. Hvis noen utenlandsstudenter lever i noe som helst fattigdom, så er det selvforskyldt. Vi er heldig her i Norge som får muligheten til å reise ut i verden og studere. Dette er et privilegie som lånekassen gjør mulig for oss, ikke en rett vi har. En hver som ønsker å dra utenlands bør ha vett nok i skallen til å undersøke litt hvordan stedet er å bo, og hvor mye man må regne med å bruke i måneden. Så er det bare å velge og prioritere hva som er viktigst for en. (og bare så det er sagt, så synes jeg også at lånekassen kunne forbedres, en det er ikke deres skyld at utenlandsstudenter må spise pasta til middag) Ellers hadde jeg veldig problemer med denne påstanden fra artikkelen: - Livet som student er ingen dans på roser, og kun et fåtall kan i retrospekt hevde at studentlivet var fritt for mentale påkjenninger, stress og andre relevante hindre, sier Stensrud. Jeg mener nå å påstå at hvis du kommer deg gjennom studentlivet uten stress, så har du ikke studert skikkelig. Det er tøft og vanskleig, men så sitter man også igjen med noe for alt strevet. Kara - nettop ferdig med en stor skål pasta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå