Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127253 Noen meninger om dette? Noen som har studert i utlandet som kan fortelle om sine erfaringer?
Gjest baby-E Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Hva er det som er så mye dyrere i utlandet da? spør ikke for å være frekk, spør fordi jeg lurer
Arkana Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg studerte i England for noen år siden og til tross for at over halvparten av alt jeg fikk i lån/stipend gikk til skolepenger hadde jeg veldig god råd, og jeg hadde ingen jobb på siden. Mat er veldig billig i England og husleie var ikke mye det heller. Første året bodde jeg på studenthybel, det kostet 2000 i mnd, de to andre årene leide jeg og en venninne en privat treroms leilighet og det kostet 1500 kroner mnd hver. (Jeg skjønner at de som studerer i f.eks. London nok har litt større boutgifter). Så er det jo snakk om 2-3 reiser til og fra Norge i året, en kostnad jeg ikke ville hatt hadde jeg vært student i Norge, men som heller ikke var noe problem.
Arkana Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 (endret) Hva er det som er så mye dyrere i utlandet da? spør ikke for å være frekk, spør fordi jeg lurer ← Den aller største utgiften er nok skolepenger. Da jeg studerte fikk man 45000 ekstra fra Lånekassen for å dekke skolepenger, men jeg har enda ikke sett et britisk universitet med så lave skolepenger, dermed må man spise av resten av lånet/stipendet. Det koster jo også penger å reise hjem, de fleste norske studenter har ikke så store hjemreiseutgifter. Endret 21. august 2006 av Arkana
Gjest baby-E Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Den aller største utgiften er nok skolepenger. Da jeg studerte fikk man 45000 ekstra fra Lånekassen for å dekke skolepenger, men jeg har enda ikke sett et britisk universitet med så lave skolepenger, dermed må man spise av resten av lånet/stipendet. Det koster jo også penger å reise hjem, de fleste norske studenter har ikke så store hjemreiseutgifter. ← oki. Takk. Men er det slik at de fleste skolene i utlandet er veldig dyre å studere på?
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Endel studenter burde kanskje se seg om etter et annet land å studere i? Det er mange land hvor man (nesten) ikke betaler studieavgifter. Som en bonus kommer man hjem med språkkunnskaper i et annet språk i tillegg. Engelsk er selvfølgelig viktig, men det er et språk som "alle" kan.
Maja_83 Skrevet 21. august 2006 #7 Skrevet 21. august 2006 Det er generelt dyrere å studere i utlandet av den enkle grunn at man er internasjonal student - skolen/universitetet tar en trippel så høy pris av oss. Jeg studerer i Australia og får 90 000,- i lån og stipend av lånekassen per 6 måneder. Dette er utgiftspostene mine for et halvår her: -40 000 skole -18 000 husleie -1500 mobil -800 internett -1000 skolebøker -7000 flybillett en vei til norge -2000 strøm, vann etc. -1500 studentforsikring Etter at alle utgifter er tatt hånd om sitter jeg igjen med 758,- i uka (3033,- i måneden) som i hovedsak går til mat, fritidsaktiviteter og andre ting som måtte dukke opp. Er ikke rom for mange utskeielser her gitt
Maja_83 Skrevet 21. august 2006 #8 Skrevet 21. august 2006 Jeg tok meg forresten jobb her nede, men det hjalp ikke stort på lommeboka. De trakk 40% av lønna mi i skatt og pensjon. Så jeg endte opp med en timelønn på 60 norske kroner Og siden jeg tapte masse tid som jeg heller kunne brukt til å studere, så gikk vinninga opp i spinninga, for de 60 kronene i timen var ikke verdt en skit i lengden. Var søren meg det jeg tjente som 14 åring i Norge... Men uansett, jeg syter ikke - hva er vel bedre enn å få praktisert engelsken og jobbe på brunfargen samtidig som man studerer
Gjest baby-E Skrevet 21. august 2006 #9 Skrevet 21. august 2006 Det er generelt dyrere å studere i utlandet av den enkle grunn at man er internasjonal student - skolen/universitetet tar en trippel så høy pris av oss. Jeg studerer i Australia og får 90 000,- i lån og stipend av lånekassen per 6 måneder. Dette er utgiftspostene mine for et halvår her: -40 000 skole -18 000 husleie -1500 mobil -800 internett -1000 skolebøker -7000 flybillett en vei til norge -2000 strøm, vann etc. -1500 studentforsikring Etter at alle utgifter er tatt hånd om sitter jeg igjen med 758,- i uka (3033,- i måneden) som i hovedsak går til mat, fritidsaktiviteter og andre ting som måtte dukke opp. Er ikke rom for mange utskeielser her gitt ← Men bortsett fra 40000 til skole, så er det vel ikke så ulikt her i norge?
Daria Skrevet 21. august 2006 #10 Skrevet 21. august 2006 (endret) Hva er det som er så mye dyrere i utlandet da? spør ikke for å være frekk, spør fordi jeg lurer ← Det lurte jeg også litt på... Vet jo at selve skolen koster en del, men ellers har jeg stort sett hørt de utenlandsstudentene jeg kjenner snakke om hvor mye billigere mat , øl etc er. Og hjemreiser er et da mange innenlandsstundenter som må bruke en del penger på? Forøvrig reagere jeg på uttrykket "ekstrem fattigdom", for meg innebærer det en en del mer enn at man må spise mye pasta... Endret 21. august 2006 av Daria
Amalie_85 Skrevet 21. august 2006 #11 Skrevet 21. august 2006 Da jeg bodde i Danmark led jeg ingen nød. Men jeg hadde heller ikke mye til overs. Men det gikk da helt fint. Og jeg måtte ikke spise pasta vær dag. Spiste som oftes det jeg ville.
Maja_83 Skrevet 21. august 2006 #12 Skrevet 21. august 2006 Men bortsett fra 40000 til skole, så er det vel ikke så ulikt her i norge? ← Nei, er jo ikke det. Eneste er flybilletten. Og det faktum at man ikke har mulighet til å få seg noe skikkelig inntekt på siden av studiene...
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2006 #13 Skrevet 21. august 2006 Endel studenter burde kanskje se seg om etter et annet land å studere i? Det er mange land hvor man (nesten) ikke betaler studieavgifter. Som en bonus kommer man hjem med språkkunnskaper i et annet språk i tillegg. Engelsk er selvfølgelig viktig, men det er et språk som "alle" kan. ← Nå er det ikke bare å velge å vrake i land når man skal studere alltid. Mange studier foregår gjerne bare i ett eller to land så da velger man gjerne det med best rykte for at man skal komme best ut av det.
Gjest baby-E Skrevet 21. august 2006 #14 Skrevet 21. august 2006 Nei, er jo ikke det. Eneste er flybilletten. Og det faktum at man ikke har mulighet til å få seg noe skikkelig inntekt på siden av studiene... ← Det er det jo mange som må ha her også det. Om man studerer på østlandet, men er fra Finnmark f.eks. Men har man ikke mulighet til å jobbe når man studerer i utlandet?
Arkana Skrevet 21. august 2006 #15 Skrevet 21. august 2006 Jeg fikk ikke 200 000, som personen i artikkelen refererer til. Jeg hadde ca 130 000 i året. Problemet med å studere i f.eks. England er at man som student fra et land som ikke er med i EU må betale mye mer i skolepenger.
Maja_83 Skrevet 21. august 2006 #16 Skrevet 21. august 2006 Det er det jo mange som må ha her også det. Om man studerer på østlandet, men er fra Finnmark f.eks. Men har man ikke mulighet til å jobbe når man studerer i utlandet? ← Jammen om man skal ha flybillett til Finnmark fra Oslo så koster da ikke det 15.000,- tur/retur, så d kan jo ikke sammenlignes helt Og jo, man kan jobbe - men greia er at man ikke har sjans på en ok inntekt ved siden av studiene. Man får ikke jobbe mer enn 20 timer i uka og lønn etter 40% skatt er ca 60 norske i timen. Helt latterlig.
Gjest Madam Felle Skrevet 21. august 2006 #17 Skrevet 21. august 2006 (endret) Jammen om man skal ha flybillett til Finnmark fra Oslo så koster da ikke det 15.000,- tur/retur, så d kan jo ikke sammenlignes helt Og jo, man kan jobbe - men greia er at man ikke har sjans på en ok inntekt ved siden av studiene. Man får ikke jobbe mer enn 20 timer i uka og lønn etter 40% skatt er ca 60 norske i timen. Helt latterlig. ← Hva koster det å leve i Australia? Som jeg har fått med meg, er det mye billigere å leve der enn her. Så om du får 60 kr timen der, tilsvarer det kanskje ca 90 kr timen her hjemme. Maten er billigere der, og derfor behøver ikke du å ha et så stort matbudsjett som det studentene her hjemme må ha. Det dere utenlandsstudenten kan få er: Basisstøtte som alle studenter får er: 81 400 kroner Utenfor Norden kan du få opptil 102 320 kroner i skolepengestøtte per år, og da regner jeg med du fikk dekket din skolegang på 80 000 og reisepenger: Australia lån: kr 6 480 stipend: kr 15 120 Det vil si at studenter som studerer i Australia ikke har det så gale som du vil ha det til, for som sagt er det billigere å leve der borte enn her hjemme. Endret 21. august 2006 av Madam Felle
Gjest LilSweetie Skrevet 21. august 2006 #18 Skrevet 21. august 2006 Tror noen burde slå opp hva ekstrem fattigdom betyr og ta seg en tur til Sudan...
Gjest LilSweetie Skrevet 21. august 2006 #19 Skrevet 21. august 2006 Når det er sagt, skal jeg studere på en svært dyr skole i en svært dyr by til høsten. Lånekassen betaler hele regningen for skolepenger, så det er ikke noe umiddelbart problem, men det meste er jo lån. Det er dyrt å bo der, men det er det i Oslo også, og de fleste studenter (meg inkludert) bruker mye penger på dill som kan brukes mer fornuftig. Den største forskjellen fra studielivet her i Norge er at jeg ikke har muligheten til å ta en deltidsjobb. Men det vil gå heeeelt fint.
Arkana Skrevet 21. august 2006 #20 Skrevet 21. august 2006 Utenfor Norden kan du få opptil 102 320 kroner i skolepengestøtte per år, og da regner jeg med du fikk dekket din skolegang på 80 000 ← Dette må være rimelig nytt. Jeg fikk dekket 45000 av de 75000 det kostet i skolepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå