Gå til innhold

Dyrt med bøker og utstyr

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Datteren min har startet på videregående.

På grunn av kunnskapsløftet så må alle bøker kjøpes nye. I tillegg så kommer det utstyr for iallfall 3000 kroner siden hun går yrkesfaglig.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare utgiftene akkurat nå. Har fått låne litt penger av foreldrene mine, men det her ble mye dyrere enn jeg trodde.

Greit at hun får stipend, men skolen sender inn søknadene til Lånekassa etter skolestart og da er behandlingstiden lang. Får nok ingenting før i oktober og så lenge kan hun ikke gå uten bøker og utstyr.

Hvordan klarer dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo det litt seint men jeg betalte en god del av bøkene selv for mamma hadde ikke råd. Det var jeg klar over så jeg hadde ordnet med jobb for sommeren.

Det er ikke sikkert hun trenger alle bøkene med en gang, heller ikke alt utstyr så vent med å kjøpe! Stipendet er dessverrer heller ikke så stort at det dekker alt av bøker. Det er en stund siden men jeg tror mitt stipend var på hele 800 kr i semesteret!

Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Nå er det ikke lett for en 15-åring å få seg noe jobb i det hele tatt.

Hun har nok ønsket det.

En annen ting er at det strider litt mot hva jeg tenker om min plikt til forsørgelse. Det er ikke hennes feil at jeg som mamma ikke har penger til dette.

Hadde hun jobbet så hadde jeg nok bedt henne om at hun selv måtte legge ut for bøkene sine og så få pengene tilbake når stipendet kom.

Skolen har gjerne forhandlet seg fram til en pakkeløsning når det gjelder utstyr som er billigere enn å kjøpe ting hver for seg.

Ikke er utgifter til videregående inkludert i barnebidraget heller så da må jeg ta alt.

Synd vi ikke bor i denne kommunen da :sur:

Skrevet

Da jeg begynte på videregående måtte jeg ogå kjøpe mange av bøkene mine nye, fordi jeg begynte på en forholdsvis ny linje (medium og kommunkasjon) og ingen hadde gått tre år enda da jeg begynte, og de fleste ville beholde bøkene sine siden det var kjekt å ha.. I tillegg kom utstyr som videokasetter, minidisc'er, cd'er osv.

Jeg fikk stipend, men det måtte jeg jo bruke på å betale hybelen min og mat, så jeg brukte litt av konfirmasjonspengene mine. Så satte jeg av litt hver måned, til jeg hadde spart opp den summen igjen og satte tilbake på sparekontoen min. Kan det være en løsning for henne?

Nå er ikke foreldrene mine fattige, men jeg måtte lære å klare meg selv, for å skjønne at de ikke hadde hatt det like lett alltid heller.. Og jeg fikk jo hjelp i krisesituasjoner.

Ei jeg kjenner ventet lenge med å kjøpe bøker, hun kjøpte mattebok (pga av oppgavene og lekser), resten brukte hun internett for å lese om forfattere, historie, naturfag, inntil hun hadde råd til bøkene. Og det fungerte bra siden det bare var snakk om noen uker.

Håper det ordner seg for dere iallefall :)

Skrevet
Nå er jo det litt seint men jeg betalte en god del av bøkene selv for mamma hadde ikke råd. Det var jeg klar over så jeg hadde ordnet med jobb for sommeren.

Det er ikke sikkert hun trenger alle bøkene med en gang, heller ikke alt utstyr så vent med å kjøpe! Stipendet er dessverrer heller ikke så stort at det dekker alt av bøker. Det er en stund siden men jeg tror mitt stipend var på hele 800 kr i semesteret!

Har man skilte foreldre får man mye mer enn 800kr i semesteret. Man får vel rundt 1000kr i måneden tror jeg.

Det er selvfølgelig horrbelt dyrt å kjøpe bøker, men du får trøste deg med at hun mest sannsynlig får solgt det til neste år. Dog, dette er jo ikke en plutselig utgift da.. Dere visste jo at den kom til å komme, og hade hadde en mulighet til å prøve å spare litt på forhånd. Hvor er forresten pappa oppi alt dette?

Skrevet
Har man skilte foreldre får man mye mer enn 800kr i semesteret. Man får vel rundt 1000kr i måneden tror jeg.

Som jeg skrev, det er noen år siden jeg gikk på vgs. Og da fikk en hele 800 kr i semesteret i bokstipend, og det var om du hadde skilte foreldre med lav inntekt. Håper ting har forandret seg nå ;)

Skrevet

Noe sier meg at det er noen år siden du gikk på vgs ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...