Gå til innhold

Fiskesaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har oppskrifter på gode fiskesauser laget fra bunnen av? Har lyst til å lage noe annet enn posene fra Toro :)

Saus til all slags fisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er ikke av den kalorilette typen, men veldig god og anvendelig. Jeg surrer litt hakket sjalottløk blank i smør, så rører jeg inn en ss hvetemel, og tilsetter fiskekraft (fra flaske), og hvitvin. Dette lar jeg koke en liten stund, mens jeg rører sammen litt fløte og en eggeplomme, og hakker det jeg måtte ha av friske urter. Rør inn urtene, og pisk inn fløteblandingen. Sausen må ikke koke etter at du har tilsatt fløte og egg, bare varmes forsiktig.

Skrevet

Purresaus

En finhakket purre

Så mye vann så det dekker + fiskebuljong tilpasset vannmengden

Matfløte etter smak og ønske

Salt, pepper + litt sennep

Basilikum og krepsehalesaus

Finhakket fersk basilikum, chili og vårløk kokes sammen med matfløte blandet med lake fra krepsehalene (blandingsforholdet her er slumpmetoden så du må prøve deg frem)

Evt. Majsena hvis sausen blir for tynn

Smakes til med karri, chili- og kajennepulver

Krepsehalene puttes i til slutt (de skal ikke koke)

Skrevet

Tomat og purre saus:

1 liten purre

2 tomater

1 dl kremfløte

2 ss margarin eller smør

1 ts paprikapulver

1 1/2 ss hvetemel

3 dl fiskekraft eller 3 dl vann + 1 fiskebuljongterning

salt

Snitt og skyll purren og skjær den i tynne skiver. Skjær tomatene i terninger. Visp fløten.

Fres purren i smøret. Dryss over paprikapulver og mel og rør om. Tilsett fiskekraft eller vann og buljongterning og kok opp under omrøring. Kok sausen i 3-5 minutter.

Rør i tomatene og den vispede fløten. Smak til, eventuelt med salt.

Skrevet

Hvitvinssaus

3 sjalottløk

1 ss smør

2 dl hvitvin

5 dl fiskekraft

3 dl fløte

salt og pepper

Finhakk løk og fres blank i smør

Tilsett hvitvin og kok inn til det halve

Tilsett kraft og kok inn til det halve

Tilsett fløte og kok til passe konsistens

Sil sausen og smak til med salt og pepper

Kan evt. tilsette urter før servering. Bruk samme urter som er brukt til fisken.

Sausen kan gjerne være litt fyldig, ikke tyntflytende.

Skrevet (endret)

Sandefjordsmør er en god fiskesaus.

Min variant er: 2 dl vann, 1 dl fløte og en halv terning Toro

fiskekraft. Dette redusers til det halve. (minst)

Pisk inn smør (usaltet) 100-200 gr. Saften av en halv sitron.

Masse finkuttet persille. Smak til med salt og pepper.

*ops det snek seg inn noe fra Toro her*

Endret av Tyr
Skrevet

Masse fine oppskrifter :)

Tusen takk!!

Flere mottas med takk.

Skrevet

- Fløtesaus med dill: I en blender eller foodprocessor blander du 3 dl fløte, 50 g smør, 1 eggeplomme, saften av 1 sitron og 1 ts hvetemel. Hell i en kjele og varm forsiktig opp. Smak til med salt og pepper og ha i hakket dill og hakket gressløk.

- Sitronsmørsaus: Bland 225 g smør, saften av 1 sitron og 50 ml hønse- eller grønnsaksbuljong i en kjele. Visp hele tiden mens smøret smelter (skal ikke koke) og rør inn salt og pepper til slutt.

- Rømmesaus: Stek et par hakkede løk myke i godt med smør. Rør inn et par ss hvetemel, et par ts brunt sukker og en ts sennepspulver. Rør gradvis inn ca 3,5 dl melk og 2,5 dl rømme. La koke og tykne og rør inn hakket persille.

- Tartarsaus: Visp 1 eggeplomme, 1½ ts sukker og ½ ts sennepspulver sammen. Bruk elektrisk håndmikser og visp gradvis inn 3 dl nøytral olje. Rør inn salt, pepper, saften av 1 sitron, 1 ss finhakket sylteagurk, 1 ts kapers, 1 ss hakket persille og 2 ss hakket estragon.

- Tomat- og spinatsaus: Stek hakket løk og hvitløk mykt. Tilsett en boks hermetiske tomater (som du har most glatt i blender eller med stavmikser), 1 ss tomatpuré, 1 ts sukker, litt hvitvin og vann (ca 1,5 dl tilsammen) og la småkoke noen minutter. Tilsett 325 g strimlet spinat og la småkoke et par minutter til spinaten faller sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...