Gjest gjesta Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 Kort sagt så lurer jeg på hvordan chinchillaer er som kjæledyr?? Alle tips mottas med takk
Amalie_85 Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Kjempe søte. Vi hadde en da jeg var liten. Var kjempe kost å ha en sånn en.
Gjest gjesta Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Kjempe søte. Vi hadde en da jeg var liten. Var kjempe kost å ha en sånn en. ← Litt mer detaljert... Hv akrever de av stell, er de lette å tamme, er de kjælne osv??
Amalie_85 Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Vel.....man må jo skifte spon øh.....ca hver3. dag. Husker ikke helt. Den kom ikke til oss helt uten videre. Men når vi kom til den likte den godt av vi kosa på den. Vann må skiftes vær dag. Høy etter behov. Er ikke så ille mye styr som jeg husker. Var jeg og søstra mi som tok oss av den.
BitteLille Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 (endret) http://www.mattilsynet.no/publikasjoner/br...ld_av_dyr_16405 Mattilsynet har lagt ut brosjyrene om hold av forskjellige dyrene her, blant annet chinchilla. De er akkuratt de samme brosjyrene du kan hente gratis på de fleste dyrebutikker. Endret 21. august 2006 av BitteLille
Gjest Lanyah Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Vet det står informasjon her og der, men er veldig interessert i å høre erfaring om noen som har det eller har hatt det.
Titti72 Skrevet 21. august 2006 #7 Skrevet 21. august 2006 Jeg mener at de er nattdyr som hamsteren. De er gnagere så det kan gå hardt utover ledninger. De er så små og spretne at de kan hoppe opp i en reol. De kan krype bak skap og oppvaskmaskinen. De trenger en skål med sand inne i buret, spesialsand som de "bader" og ruller seg i. De skal ha Chinchillamat, små pellets og husker jeg ikke feil kan de fort få forstoppelse. De er nok vanskeligere å temme en en kanin, men de kan bli noen skikkelige kosegriser hvis de samtidig har muligheten til å løpe skikkelig fra seg.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #8 Skrevet 21. august 2006 Jeg har ikke hatt selv, men leste mye om dem da jeg ønsket meg en for et par år siden. De kan bli gamle - 15-20 år, og det varierer hvor kjælne de blir - noen blir aldri særlig kosete, andre blir det. de er sosiale dyr, som kan vantrives om de står for mye alene (om du ikke har tid til den eller du ikke kan ha to sammen). Har hørt om chinchilla som har gnagd av seg fingrene i frustrasjon over å stå for mye alene. de er veldig skjøre og kan brekke ribbein om du løfter dem feil - de skal løftes i halen og tåler ikke mye håndtering sånn sett. De skal som Titti sier ha egen chinchillapellets, og man skal passe på at de ikke blir feite og feilernærte, da de er sensitive for dette. dessuten skal de ha mulighet til å sandbade innimellom. Om man skal la dyret gå løst (og det bør man jo innimellom) må man sikre ledninger og ting, planter o.l i høyden, ellers blir de ødelagt. ellers virker de som veldig søte og sjarmerende dyr. Jeg fant ut at chinchilla ville bli for "skjørt" for meg, og skaffet meg kaniner i stedet, som tåler litt variert fôr, kan løpe mer eller mindre løse utendørs, er mer aktive om dagen og generelt tåler litt røffere behandling selv om jeg selvsagt er frorsiktig med dem:-)
Trampe Skrevet 21. august 2006 #9 Skrevet 21. august 2006 Jeg har ikke hatt chinchilla selv, men et vennepar av foreldrene mine hadde en da jeg var yngre, og jeg var feriepasser. Mannen min har veldig lyst på en, han synes de er så skjønne, men jeg har kanin og skal ha katt, så...det blir nok ikke helt aktuelt, nei. I forhold til kaniner og marsvin, som jeg har hatt i maaaange år, er de nok mer spretne og ville. Det kommer an på dyret såklart, noen er veldig kosete mens andre aldri blir tamme. Det er viktig at du tar mye på dyret i begynnelsen, slik at det venner seg til deg fort. En chinchilla trenger et stort bur, gjerne i flere etasjer, slik at den kan hoppe og klatre inni der. De sover stort sett om dagen, men er aktive om kvelden. De trenger mat laget spesielt til dem, som kjøpes på dyrebutikker, men den kan også spise noe frukt og slikt. Husker ikke helt hva jeg ga den jeg passet, det må du sjekke opp. De har ganske ømfindtlige mager, og det er mye de ikke tåler, så vær forsiktig med hva du putter i buret til den.. Den trenger også sand til å bade i. Det er så morsomt å se på! Og gjett den pelsen, ingenting er så mykt som chinchillapels... Jeg har hørt at chinchillaer bare kan løftes etter halen, fordi ribbena knekker så lett. Den jeg passet løftet jeg aldri, nettopp fordi jeg ikke visste om dette er sant eller ikke. Men uansett må man være veldig forsiktig, de er små og skjøre disse dyra! Kanskje noen andre vet mer om akkurat dette? Jeg ville ikke stolt på info fra dyrebutikker, har veldig dårlig erfaring med folk i dyrebutikk, men det finnes vel nettsider med chinchillaklubber og slikt... Når du har den fritt i huset må den passes. Ja, det kan gå temmelig hardt utover ledninger, for ikke å snakke om gardiner... Den jeg passet sprang oppover veggene, klatret i gardinene, hoppet og styrte noe helt forferdelig, men den sprang i buret igjen da den ble lei av å løpe. Den ødela ikke noe såvidt jeg vet, men de er lynraske!!! Ble helt imponert over det dyret jeg. Ja, og en ting til, den spiste blomster. Det gjør kaninen min også, alle grøntetere gjør vel det, men det er ikke så bra for små gnagermager. Når det gjelder renhold må du skifte i buret noen ganger i uka. Husker ikke om den skal ha høy eller ikke... men den må såklart ha mat og vann hver dag. Ikke så mye stell i og med at den steller pelsen sin selv og slikt, men det er såklart arbeid med alle dyr. Kanskje du ble litt klokere nå? Lykke til med chinchilla, om du skulle velge en!
Gjest seroxata Skrevet 21. august 2006 #10 Skrevet 21. august 2006 jeg hadde et par, men de gnagde seg ut av alt av bur, griste veldig, og ble absolutt ikke tamme samme hvor mye jeg prøvde å få kontakt... synes de er utrolig herlige dyr, men de krever mye stell! og det hadde jeg rett og slett ikke tid til, så jeg ga de vekk :/ men sikkert veldig kosete om du bruker tid på de! jeg vet ikke.. er bare min erfaring, hehe..
Amalie_85 Skrevet 21. august 2006 #11 Skrevet 21. august 2006 Jeg har da hørt om man har to sammen så får man dem hvertfall ikke tamme. De holder seg bare for seg selv da. Og ikke har jeg hørt at de er så skjøre som nevnt og. Men den sier i fra visst noe gjør vondt. Jeg mener fremdeles at det et fint kjæledyr.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #12 Skrevet 21. august 2006 Jeg har da hørt om man har to sammen så får man dem hvertfall ikke tamme. De holder seg bare for seg selv da. Og ikke har jeg hørt at de er så skjøre som nevnt og. Men den sier i fra visst noe gjør vondt. Jeg mener fremdeles at det et fint kjæledyr. ← Hvordan de er når de går to sammen vet jeg ikke, men det er sant at mange dyr blir mindre tamme da, samtidig som de kanskje har det bedre. De liker i hvert fall iKKE å bli stående ustimulert og alene. Det er sant at de er skjøre - du skal ikke løfte dem annet enn i halen og sette dem på armen din mens du holder dem i halen. Jeg tror også de er fine kjæledyr, de virker snille (biter sjelden) og er utrolig myke (de har så mange hår i hver hårsekk at de ikke får midd!) og søte. Men de er krevende, for min del lot jeg vær å skaffe chinchilla fordi jeg ikke kunne tilrettelegge så mye plass innendørs som jeg syntes de trenger. Om jeg skulle hatt dem løs inne måtte alt vært sikret. I stedet har jeg nå kaniner som går mye utendørs, både løs og i luftegårder, og som kan være med inn uten at alle ledninger må pakkes unna (noe annet om de skulle gått løs inne hele tiden). Kaninene tåler også bedre å være alene større deler av døgnet (de er mindre sosiale, ikke flokkdyr) i kortere perioder hvor jeg har mye å gjøre, selv om jeg mener det er viktig å aktivisere og kose med kjæledyra sine. Det at de er såpass skjøre og etter hva jeg skjønner ikke liker så godt å bli holdt, gjør i hvert fall at de ikke egner seg spesielt for barn, men når man er voksen blir det jo andre ting som spiller inn - tid og plass er vel det viktigste, og om dette er en type kjæledyr man passer til å ha:-)
Amalie_85 Skrevet 22. august 2006 #13 Skrevet 22. august 2006 Sier meg mye enig i det over. De kan ikke stå alene. Men vanskelig å få tamme når de er fler. De trenger stooooort bur. Masse plass.
Holly Hobbie Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 Aa, naa ble jeg minnet paa min kjaere Timian, chincillaen jeg hadde da jeg var yngre! Den var utrolig soet, kjempemyk og snill, ikke spesielt tam, men utrolig artig. Dessverre klarte den aa roemme en sommer, den kom seg ut av uteburet i hagen, og vi saa den aldri igjen. Haaper at den ble tatt haand om av noen, men mest sannsynlig ble den vel overkjoert eller tatt av et stoerre dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå