Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 kattungen vår har det bare vært fryd og gammen med! han har aldri klort på noe, etter rørt gardiner eller planter.. men nå plutselig! 4 mnd så begynte han å klatre i gardinger, ødelgge planter og reiv nettopp opp en lampeskjerm.. en skulle tro dette var noe han kunne ha gjort får å få oppmerksomhet eller at han kjeder seg, men.. Han får så masse oppmerksomhet! og er aldri mye alene. han har mange leker og blir lekt med masse! Han har bare kommet i "trassalderen"? er det noen andre som har det sånn? Har aldri hatt katt før, og syns det er litt vanskelig siden jeg ikke han snakke til han på samme måte som jeg kan med en hund.. noen råd?
Gjest Kitten Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Det er nok helt vanlig at katten begynner å leke masse, og det går utover inventaret.. Vi måtte flytte rundt på ting og sørget for at det ikke var så mye som var lett å ødelegge, da kattene "tok helt av" som små.. Men trøst deg med at det går litt over med alderen... OG er helt vanlig. Kanskje du skulle begynne med vannflaske, å sprute på pusen idet den gjør noe galt(når den står med ryggen til). Har hørt at det fungerer hvertfall.
minienthe Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 ah... he he, velkommen inn i kattens svar på trassalder som kitten skriver, sørg for at han forstår tydelig når han gjør noe galt. noen katter trenger dog ikke mer en muntlig kjeft for å skjønne, andre trenger sterkere skyts. krapylet mitt, nå ca 6 mnd gammel reagerer fint på knurring og eventuellt fresing. blir litt sånn "eh... sjefen... det jeg gjorde nå var vel ikke så lurt nei... jeg liker ikke å bli knurret til så da kommer jeg bort og smigrekoser istedet" gir han seg ikke på knurr og jeg freser blir det omtrent "shit... der gikk grensa ja... pile som en rakett ut i gangen... to minutter etterpå kommer det smygende et katteskinn rundt hjørnet for å sjekke forholdet" snakker jeg blidt til han da så er det rett opp på fanget for å sjekke at jeg ikke er sur mer. sier jeg ingenting (hvis han virkelig har gjort noe galt) så går han og legger seg under bordet for å se an humøret mitt, når jeg roer meg så er han happypus igjen.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Da hannkatten min ble 5 mnd begynte han plutselig å gjøre ting han tidligere hadde skjønt at han ikke skulle gjøre. Særlig skulle han opp på kjøkkenbenken, og løp opp igjen med en gang jeg hadde tatt ham ned. Og han var litt innadvendt og fjern. Årsaken var nok ganske så sikkert begynnende hormoner, for han var kjønnsmoden så tidlig som 5 mnd gammel. 5,5 mnd gammel kastrerte jeg ham, og har ikke merket noe til disse problemene siden. Bare vanlige røverstreker Det er nok ingen veterinærer her i Norge som kastrerer så tidlig som 4 mnd gammel, men det er mange som kastrerer fra 5-6 mnds alder. Jeg vil derfor råde deg til å kastrere med en gang han er klar for det. Pga det fine og varme været som har vært i sommer, så blir kattene tidligere kjønnsmodne. (det var noe av grunnen til at min katt ble så tidlig kjønnsmoden). Lykke til, i mellomtiden må du bare fjerne alt som kan knuses.
Gjest gjest1 Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Hehe, gratulerer med katt, slik er det å ha kattunge - og det blir neppe bedre med det første, det tar nok helt av for lille pus en stund, før det blir mer normale tilstander igjen. Det går over
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 tusen takk for svar! regnet med at det var trassalder, men måtte bare forsikre meg om at jeg ikke gjorde noe galt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå