Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Husker ikke helt fra sist...

Sluttet først å amme med høyrepuppen, da den virket nesten tom. Da var den øm (men absolutt ikke melkesprengt) en periode men føles nå bedre.

Sluttet så (rett etterpå, altså) å amme med venstrepuppen (det var uansett bare snakk om en morgentår, og kanskje litt å sovne på til kvelden) for et par uker siden. Nå er den øm. Jaja, da er det vel sånn det er, tenkte jeg. Men, kjente på den i dag og det er en øm kul midt på, nesten under brystvorten. Dette er sannsynligvis bare restemelk/tilstoppede melkeganger, noe som går over etter hvert tipper jeg.

Men bare for å sjekke... er det flere som har hatt sånn?

:sjenert:

Endret av Klips
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en øm kul ville jeg massert den og fått ut den melka som stopper det til der. Jeg har ikke sluttet å amme, men jeg har hatt brystbetennelse - anbefales ikke!!!

Skrevet

Du bør få vekk den klumpen før det utvikler seg videre til brystbetennelse. Bare masser ut det som er hardt og ikke noe mer enn det. Produksjonen vil bli stadig mindre, selv om det kan ta litt tid før det er helt stopp. Men pass på at du ikke går lenge med klumper i brystet.

Skrevet

Jag hade inget sånt - jag ammade ganska länge och trappade ner under lång tid så mjölken försvann försiktigt av sig själv. Och amningsbehovet hos sonen också.

Men massera låter klokt.

Skrevet

Puppene mine oppfører seg aldeles ikke slik jeg vil for tiden... Nå henger de bare der, litt utbrukt og helt uten volum og sprett... ;)

(eh...inspirert av overskriften... :ler: )

Skrevet

Altså, ikke for å skremme livskiten av deg, men hvis du har en kul i brystet bør du være litt obs. Hvis den ikke forsvinner ved massering ville jeg tatt meg en tur til legen. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

Det er som sagt ikke meningen å skremme, eller, jo forresten. Det er akkurat det det er. Etter at Carpe Diem fikk brystkreft har jeg lovet meg selv at hvis jeg noen gang hører noen som snakker om kul i puppen, så skal jeg leie de i hånden til et legekontor og sitte på de til de blir undersøkt. Så det så. ;)

Cumulus

Skrevet

Jo jeg hadde sjekka kulen hoss legen.

Jeg slutta å amme for et år siden og er ennå øm!

Jeg gikk til legen et par mndr etter jeg slutta for jeg hadde ømme kuler i brystet, fikk sjekka brystene på yltralyd, og alt var fint.

Nå er det et år siden og brystene er akkurat like! Og jeg masserte hver dag.

Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få normale bryster igjen.

Skrevet

Jeg har ikke ammet på snart 2 år og brystene mine er like som de mallina beskriver. I tillegg kommer det fortsatt melk så produksjonen fungerer den.

Skrevet

Ok, takk for alle svar. (inkludert beskrivelsen av hvordan puppene til tittelitt oppfører seg :ler: )

Noen spesiell måte man skal massere på? Må man melke samtidig? Det kommer jo ikke noe ut av seg selv/ved amming lenger.

(Lover at jeg ikke skal gå lenge uten å få det sjekket hvis det ikke blir bedre, gambler ikke med sånt)

Skrevet

Jeg har aldri sluttet å amme, så jeg har ikke erfaring med det. Men jeg har hatt en helt j***** brystbetennelse. Da ringte jeg ammehjelpen, og fikk følgende råd for å bli kvitt kulen: Stå i dusjen, varmt vann. Når du føler brystet er blitt varmet opp prøver du å få igang utdrivningsrefleksen (altså få melken til å begynne å renne). Først da skal du massére. Du skal stryke brystet med lette fingre, og stryk mot brystvorten. Altså, du skal på en måte prøve å stryke melken avgårde. Skjønner? Stryk litt, og så håndmelker du. Stryk - håndmelk - stryk - håndmelk. Hold på så lenge du orker. Og så gjør du det igjen enten etter noen timer eller dagen etter.

(Og ja, jeg følte meg som en ku mens det stod på.)

Lykke til!

Skrevet

Takk. :) Da får jeg prøve meg i dusjen i morgen tidlig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Tusen takk, Matahari.

Kulen ble borte etter et par dager med denne behandlingen.

Men jeg hadde visst helt glemt å takke deg for hjelpen :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...