Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bodillen er uten nettilgang og ba meg spørre her for henne:

"Jeg knakk sannsynligvis tåa for ca. seks uker siden. Gadd ikkegå til legen, siden de uansett ikke gjør noe med det. Men det er fortsatt like hovent. Faktisk er den en halv cm tykkeren enn den andre, og jeg kan ikke gå med annet enn sandaler, for da får jeg dritvondt. Burde det ikke vært bedre etter så lang tid??"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det burde vel egentlig det.... Tror det gikk raskere med meg, men jeg tapet opp tåa så det holdt den på plass men nå burde vel beinet være grodd...

Skrevet

Skulle tro det burde være bedre etter seks uker. Kanskje det er brukket sånn at beindelene ikke ligger mot hverandre som de skal, og dermed ikke gror skikkelig? Eller har hun gått for mye på foten?

Skrevet

hvem tå brakk ?

jeg brakk høyre "peketå" (feil side av en branndør... auch) og gadd heller ikke gå til lege, smerten avtok etter ca to uker, omtrent det samme med hevelsen og.

måtte ta livet med ro i forhold til sko i ca fire uker til... takk ettellerannet for at jeg gikk på folkehøyskole og tøfler fungerte som uniform ;)

men... hvis hevelsen ikke har gitt seg nå eller om tåa er "deformert" så ville jeg nok tatt et lite legebesøk og muligens spurt om røngten i tilfelle bruddet kan ha grodd feil eller at det var et mer komplisert brudd.

Skrevet

Den skal være grodd nå. Kanskje den har grodd feil?

Skrevet

Jeg ringte henne og ba henne dra til legen jeg. Jeg tror også det har grodd feil, og bør undersøkes, evt røntges og så muligens brekkes opp?

Skrevet

Det høres fornuftig ut. Hvis det har grodd feil så må det jo brekkes opp og gro på nytt. Men det kan jo hende at hun har en betennelse i vevet eller noe lignende og.

Skrevet
Jo det burde vel egentlig det.... Tror det gikk raskere med meg, men jeg tapet opp tåa så det holdt den på plass men nå burde vel beinet være grodd...

Jeg også, itillegg gikk jeg på krykker. Klarte ikke å få tåa oppi noen sko.

Skrevet

Jeg brakk en gang storetåa. Men legene kan jo ikke gipse på tærne, så jeg fikk bare beskjed om å holde meg i ro. Og selv om jeg aldri klarer å holde meg helt i ro grodde det helt fint, tror ikke det tok så lang tid, max noen uker. (var helt fint igjen etter 6 uker)

Skrevet

Sånne ting kan være hovne lenge, mamma falt på glattisen i vinter og hadde fremdeles veldig hoven langfinger nå i sommer. Og hun bare forstuet fingeren! :overrasket:

Skrevet
Sånne ting kan være hovne lenge, mamma falt på glattisen i vinter og hadde fremdeles veldig hoven langfinger nå i sommer. Og hun bare forstuet fingeren!  :overrasket:

Det er viktig å ise ned for at hevelsen skal gi seg. Først kaldt, så varmt setter i gang legingsprosessesen. :)

• 1 år senere...
Gjest Anne LR
Skrevet
Bodillen er uten nettilgang og ba meg spørre her for henne:

"Jeg knakk sannsynligvis tåa for ca. seks uker siden. Gadd ikkegå til legen, siden de uansett ikke gjør noe med det. Men det er fortsatt like hovent. Faktisk er den en halv cm tykkeren enn den andre, og jeg kan ikke gå med annet enn sandaler, for da får jeg dritvondt. Burde det ikke vært bedre etter så lang tid??"

Skrevet

Hm, jeg sitter her med brekt tå. Skjedde for litt over to uker siden. Dette er lilletåa. Klarte ikke ha på sko første dagene. Men så fikk jeg på meg noen sko som var litt for store, men var jævlig vondt å gå da.

Først nå begynner det å bli bedre. Skal på jobb igjen på mandag, men er spent på hvordan det vil gå...

Tapet tåa fast i den ved siden av. Men måtte på røntgen ja..

Den er forresten fortsatt litt hoven, men ikke så veldig... Blå da...

• 5 år senere...
Gjest Martine
Skrevet

Jeg sitter her også med brukket tå. på mandag er det to uker siden.. Jeg har vært på jobb en dag og skal på jobb i mårgen. Jeg har til nå bare fått på meg ett par sko , men de har ikke stiv såle så jeg er litt bekymret for at jeg belaster tåen for mye.. Noen som kan fortelle meg hvordan de "levde" livet sitt når de hadde brukket tåen? blir utrolig sliten av å halte overalt..

Skrevet

Jeg knakk en gang storetåa. Det var ikke noe stort brudd, men hele foten ble gipset for å holde den i ro. Din venn burde ha tatt seg en tur til legevakten med det samme, det kan hende at bruddet var komplisert og at det ikke er tilstrekkelig å bare holde seg i ro. Hvis det har grodd sammen litt galt kan det fort bli kroniske smerter.

H*n bør ta en tur til legevakten umiddelbart, kanskje kan det fremdeles blir gjort noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her også med brukket tå. på mandag er det to uker siden.. Jeg har vært på jobb en dag og skal på jobb i mårgen. Jeg har til nå bare fått på meg ett par sko , men de har ikke stiv såle så jeg er litt bekymret for at jeg belaster tåen for mye.. Noen som kan fortelle meg hvordan de "levde" livet sitt når de hadde brukket tåen? blir utrolig sliten av å halte overalt..

Vanligvis så gjør de ingenting når du har brukket tåa dersom det ikke er helt feilstilling. Du kan tape den dårlige tåa i sammen med nabotå som er fin. Dette stabiliserer bruddet godt.

Jeg gikk med brukket tå i 3 mnd før jeg faktisk fikk konstatert at den var brukket. Tapet den rett etter bruddet, dro på festival, litt Ibux og så ble man bare vant til det. Jeg hadde ikke noe valg for jeg bor et stykke unna busstopp og butikk og uten bil så var det bare å gå i vei.

Anonym poster: c957bcfa364ae61dc205099e1692c3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...