Gå til innhold

Si opp eller bli oppsagt...

Trillrund

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i klammeri med sjefen og arbeidssituasjonen er blitt uholdbar. Sjefen er etter meg med ulike påstander og jeg er ikke interessert i noen oppklaringer, siden forholdet aldri vil kunne funke igjen.

Nå skal jeg i møte med bedriftens nye personalansvarlige for å diskutere mulige utfall. Jeg har nok signalisert gansek sterkt at jeg er mest interessert i å komme meg ut av arbeidsforholdet så raskt som mulig.

Men på telefon skisserte han en løsning der jeg kunne si opp selv og få 2 måneders lønn, selv om jeg har bare 1 måneds oppsigelse. Han mente det ville se bedre ut på min CV å ha sagt opp selv.

Jeg mener det er "best" å bli sagt opp, så får vi heller kalle det omorganisering, både ift CV/attest og aetat.

Noen med erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er bedre å si opp selv med tanke på fremtidige jobbsøknader og arbeidsgivere.

Men når man kommer til spørsmålet i fht Aetat er det jo bedre å bli sagt opp, men jeg ville ikke valgt å bli sagt opp.

Sier du opp selv har du litt mer "æren i behold" om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet i klammeri med sjefen og arbeidssituasjonen er blitt uholdbar. Sjefen er etter meg med ulike påstander og jeg er ikke interessert i noen oppklaringer, siden forholdet aldri vil kunne funke igjen.

Nå skal jeg i møte med bedriftens nye personalansvarlige for å diskutere mulige utfall. Jeg har nok signalisert gansek sterkt at jeg er mest interessert i å komme meg ut av arbeidsforholdet så raskt som mulig.

Men på telefon skisserte han en løsning der jeg kunne si opp selv og få 2 måneders lønn, selv om jeg har bare 1 måneds oppsigelse. Han mente det ville se bedre ut på min CV å ha sagt opp selv.

Jeg mener det er "best" å bli sagt opp, så får vi heller kalle det omorganisering, både ift CV/attest og aetat.

Noen med erfaringer??

For deg ser det unektelig bedre ut om du sier opp selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også helst ha sagt opp selv hvis jeg fikk valget. Når du skal på et intervju senere, så vil de jo få greie på at du ble sagt opp (jeg ville ihvertfall vært ærlig på et intervju... Det kan jo hende at de får vite det av den forrige arbeidsgiveren din uansett. De ringer jo den forrige arbeidsplassen for å høre hvordan du var...).

Dersom du blir sagt opp, kan de som intervjuer deg tenke "hva er galt med henne? Hva har hun gjort for å sørge for å bli oppsagt?!?" Det skal MYE til for å bli oppsagt, så det er mennesker man helst ikke vil ansette senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg sier opp selv, så regner jeg med at det vil bli en del spørsmål om dette også senere, og jeg synes ikke det er kult å måtte forklare forskjellen i min moral kontra sjefens moral...

Bedriften har vært i omorganisering det siste året, så en oppsigelsesgrunn jeg kan godta fra arbeidsgiver er jo omorganisering. Og dette har jeg ingen problemer med å begrunne i videre jobbsøking heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg to spørsmål til deg:

1. Har du jobbet der lenge?

2. har andre blitt oppsagt i forbindelse med omorganiseringen?

Grunnen til at jeg spør, er følgende:

Når man sier opp folk grunnet omorganisering, så skal man si opp de personene som har jobbet der kortest. Oppsigelsesgrunnen din er derfor mest naturlig dersom du har jobbet der i kort tid.

Oppsigelsesgrunnen er også mest naturlig hvis andre også har blitt sagt opp i omorganiseringen

(dette er info som en fremtidig arbeidsgiver kan kjenne til.)

En ting til slutt: mange sjefer innenfor samme bransje (i samme by) kjenner hverandre. De snakker sammen, og drøfter problemer med ansatte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man sier opp folk grunnet omorganisering, så skal man si opp de personene som har jobbet der kortest.

Ikke nødvendigvis. Ansiennitetsprinsippet kan settes til side dersom det er forskjell i kompetanse, slik at en med kort ansiennitet, men med kompetanse som regnes for viktig for bedriften går foran en som har lengre fartstid, men dårligere kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Ansiennitetsprinsippet kan settes til side dersom det er forskjell i kompetanse, slik at en med kort ansiennitet, men med kompetanse som regnes for viktig for bedriften går foran en som har lengre fartstid, men dårligere kompetanse.

Det visste jeg ikke. Men ville ikke du vært skeptisk til å ansette en som tidligere var blitt oppsagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en løsning til.

Siden det er så vanskelig å si opp folk, så kan de helt sikkert ikke si opp folk på bakgrunn av uoverenstemmelser.

Derfor foreslår jeg følgende: be arbeidsgiveren din om å få beholde jobben i 2-3 måneder, slik at du har mulighet for å få deg en ny jobb. Da slipper du å si opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg to spørsmål til deg:

1. Har du jobbet der lenge?

2. har andre blitt oppsagt i forbindelse med omorganiseringen?

Grunnen til at jeg spør, er følgende:

Når man sier opp folk grunnet omorganisering, så skal man si opp de personene som har jobbet der kortest. Oppsigelsesgrunnen din er derfor mest naturlig dersom du har jobbet der i kort tid.

Oppsigelsesgrunnen er også mest naturlig hvis andre også har blitt sagt opp i omorganiseringen

(dette er info som en fremtidig arbeidsgiver kan kjenne til.)

En ting til slutt:  mange sjefer innenfor samme bransje (i samme by) kjenner hverandre. De snakker sammen, og drøfter problemer med ansatte osv.

Har ikke jobbet så lenge, men er ikke siste ansatte. Men jeg har ikke den fagutdanningen som bedrifter har krevd ved de siste ansettelsene. Av de ufaglærte er jeg sist ansatt.

Omorganiseringen går mer ut på å sikre jobbene til de som har jobbet der lengst... De andre ansatte har fått oppgaver som tidligere har vært mine oppgaver, slik at jeg jobber mindre. Og antageligvis vil stillingen min bli krympet enda mer..

Tror ikke sjefen vil snakke så høyt om grunnen til at vi er blitt uenige, ikke en gang med andre sjefer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jobbet så lenge, men er ikke siste ansatte. Men jeg har ikke den fagutdanningen som bedrifter har krevd ved de siste ansettelsene. Av de ufaglærte er jeg sist ansatt.

Omorganiseringen går mer ut på å sikre jobbene til de som har jobbet der lengst... De andre ansatte har fått oppgaver som tidligere har vært mine oppgaver, slik at jeg jobber mindre. Og antageligvis vil stillingen min bli krympet enda mer..

Tror ikke sjefen vil snakke så høyt om grunnen til at vi er blitt uenige, ikke en gang med andre sjefer......

Da synes jeg saken stiller seg annerledes. Er du fagorganisert?

Hvis du er det, synes jeg du skal be om råd fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men ville ikke du vært skeptisk til å ansette en som tidligere var blitt oppsagt?

Nå er ikke jeg i en stilling der jeg ansetter folk, men jeg tror de færreste arbeidsgivere har problemer med å ansette noen som er oppsagt pga. omorganisering. Det er tross alt et temmelig vanlig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du sier opp eller blir oppsagt har betydning for hvor fort du får arbeidsledighetstrygd - lengre tid før du får trygd hvis du sier opp selv (dette kan du sjekke på Aetat sine sider). Kan jo ha litt å si for hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

For fremtidige jobber ville jeg absolutt si at det ser desidert best ut at du selv har sagt opp. Jeg tror mange søknader ender i søpla dersom de forteller at man er sagt opp. Uansett grunn. For du får muligens ikke mulighet til å forklare hvorfor, fordi du ikke kommer på intervju. Hvis du har vært der lenge, vil de som leser søknaden din også stille seg undrende til at du ikke oppgir arbeidsstedet som referanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Ved omorganiserienger er det jo ofte snakk om tilbud om sluttpakker til de som "går frivillig". Og strengt tatt er det vel en aldri så liten sluttpakke du har fått tilbud om (ved å få etterlønn en mnd).

At admin.dir'er (o.li) møtes i "gutteklubben grei" og snakker om deg kan jo skje, men når det kommer til en reell ansettelses-prosess skal vel ikke evt ny arbeidsgiver ringe tidligere arb.giver for referanser med mindre du har opgitt dem som referanse (noe som kanskje ikke er så vedlig sannsynlig dersom du og sjefen er helt på kollisjonskurs?) Få evt andre i firma (personalansv) til å stille opp.

Når det gjelder "vente-tid" på dagpenger er ikke disse reglene helt firkantet, skal finnes hjemler for nettopp sånne tilfeller som det du står oppe i. At du kan dokumentere situasjonen (noe personalavdelingen kan hjelpe deg med- et konfedensielt dokument som forteller om oppsigelsesårsaken) er til din store fordel. Men- ta kontakt med aetat å forhør deg om mulighetene i din situasjon!!

Uansett- lykke til!!

Edit; Korrekturlesning tar vi først når innlegget er postet...

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble uenig med min tidligere sjef, for å si det på en pen måte. Grunn: seksuell trakassering, regelbrudd, lovbrudd, og generell dårlig moral fra hans side. Valgte å si opp, og oppgir ikke han som referanse.

Har fått noen spørsmål om hvorfor jeg valgte å slutte, men sier minst mulig. Har fungert greit det, har ille så lyst å fortelle om min sjefs tilbøyelighet til å ta meg på rumpa, eller generelt dårlige moral. Men jeg ville nok anbefale deg å si opp selv, eller ta det med fagforening i forkant. Og det er ikke så lett å få gjort noe med den type sjefer, skaffer deg sannsynligvis bare mere problemer :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha sagt opp selv, da vil ofte bedriften skrive at du slutter etter eget ønske på attesten. Ellers kan de skrive at du har blitt sagt opp, og det er ikke heldig å ha på en attest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er avhengig av inntekten din, må du ikke finne på å si opp! Da får du karantenetid på Aetat og taper arbeidsledighetstrygd.

Du bør rett og slett bare søke etter nye jobber, og når du har fått det, sier du opp jobben du har nå.

Arbeidsgiver prøver å lure deg, for å spare seg selv for problemer. Hvis de hadde en grunn for å si deg opp, ville de gjort det for lengst. Men så enkelt kan man ikke si opp folk. Du er beskyttet av Arbeidsmiljøloven og det vet helt sikkert din arbeidsgiver og derfor tilbyr han deg to måneders lønn og håper du skal bite på.

To måneders lønn er INGENTING hvis du ikke får deg jobb i mellomtiden. Sikkert fristende å slå til, men du bør virkelig tenke deg godt om.

På møtet med den personalansvarlige bør du heller si at du sier opp med en gang du får ny jobb, og at kanskje dere kan inngå en avtale om at han gir deg gode referanser (for du kan jo være flink i jobben selv om du har uoverenstemmelser med sjefen!). så blir Cven normal, for å si det sånn. Og de er jo bare glad for å bli kvitt deg på nåværende arbeidssted, forstod jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du likevel ikke vil være der lenger, så er det jo best å si opp selv. Det ser mye penere ut på en cv, enn å ha blitt oppsagt.

MEN det er dette med karantene på å få dagpenger fra Aetat(ja jeg vet de har et nytt navn nå, men husker det ikke), men det kan jo være derfor de vil gi deg 2 mnd lønn, siden de vet du vil få karantene i 8 uker hvis du sier opp selv?

Endret av Niko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...