Ermelinda Skrevet 20. august 2006 #1 Skrevet 20. august 2006 Et vennepar av meg bor i blokk. Leiligheten deres strekker seg over det som tilsvarer to leiligheter i etg over. I den ene leiligheten over bor en familie med to barn. Den ene ca rundt 7-8 års alderen, den andre baby. Det er veldig lytt og kraftig akustikk i gangen, slik at alle prøver og ta hensyn når man går opp og ned trappen, og lukker igjen døren til sin leilighet osv. Eldste barnet i denne familien har mange venner (stort sett gutter på samme alder). Jeg har selv opplevd at det er et helt uholdbart bråk i gangen når barna går opp og ned. Det ropes og skrikes mellom etg, de løper opp og ned, kaster ting fra øverste etg og ned (sist var det noen som holdt på og få en sko i hodet). Jeg mener selvsagt ikke at det skal være bom stille. Men er det ikke vanlig og lære barna sine at man ikke løper og roper i gangen? Jeg har selv bodd i blokk før, og har aldri opplevd lignende. Det har vært prøvd og snakke med foreldrene, hvor en hysterisk mor i fullstendig forsvarsposisjon uttypet at barna var så "fysiske" av seg, slik at hun lot eldstemann bl.a. skli og klatre ned gelenderet. Han må jo få ut all energien et sted var argumentet. I tillegg svarer ungene ekstremt frekt når man prøver og snakke med dem på en fornuftig og rolig måte. Så ble det argumentert fra moren i familien at når folk flyttet inn i blokk der det bor barnefamilier, så må de være klar over at det er det de gjør, og at dette er helt normalt. Jeg snakker ikke om litt støy her, men det rister i hele leiligheten når døren til deres leilighet blir lukket/smelt igjen. Hvordan skal man gå fram uten og tråkke noen på tærne? Naboer er enige under fire øyne, men står ikke for det de har sagt når det diskuteres felles med disse voksne menneskene. Hvordan setter dere grenser for deres barn i lignende situasjoner? Jeg er i slutten av 20 årene, og da jeg var liten var det ikke overhode snakk om og skulle få lov til og løpe eller rope inne, det være seg i en gang, i en leilighet, kjøpesenter eller hva det måtte være. Jeg bodde i blokk som bestod nesten utelukkende av barnefamilier, og foreldrene mine kan fortelle at dette ikke var et problem overhode. Snakker jeg om en veldig spesiel unntakstilstand her, eller har det blitt slik at ferre barn lærer dette med og ta hensyn til andre? "For de må jo få utfolde seg, særlig de som er veldig fysiske av seg." Deres meninger både sett fra eget standpungt (innen egen familie), og uttad generelt mottas med takk:)
Gjest Hedda Gabler Skrevet 20. august 2006 #2 Skrevet 20. august 2006 Mitt kategoriske svar er at de må lære seg å ta hensyn til andre.
Far til 2 Skrevet 20. august 2006 #3 Skrevet 20. august 2006 Det finnes RIMELIGE støydempende matrialer som kan fjerne store deler av støyen. Om de som plages av støy tar dette med "støymatter" (monteres i tak og øverst på veggene) opp med styret er det mulig at de med støyende barn tar mer hensyn. De kjenner sansynligvis til at deres barn er blandt "værstingene" i så henseende.
Belit Skrevet 20. august 2006 #4 Skrevet 20. august 2006 Du kan ikke angripe dette uten å tråkke noen på tærne, ettersom foreldrene tydeligvis ikke mener dette er noe problem. Du synes det er et problem, og du vil at foreldrene skal irettesette barna og få dem til å holde opp med den bråkete adferden. Altså har dere motsatte interesser, og det VIL bli vanskelig å finne en løsning. Hvis du kan finne noen borettslagsregler som sier at det skal tas hensyn ved å minimere støy når man ferdes på fellesarealer så kan du jo slå disse i bordet. Det er såklart en konfronterende fremgangsmåte, men ettersom foreldrene ikke ser ut til å være innstilt på etterkomme ønsket ditt bare fordi du ber om det er det kanskje eneste løsning? Generelt mener jeg man må ha en viss toleranse for at barn er bråkete og at de løper og hopper i tide og og utide. Nå vet jeg ikke hvor ille det er hos deg, men min erfaring med blokker er at de voksne beboerne som regel er langt mindre innstilt på å ta hensyn til barna som bor der enn omvendt.
Siam Skrevet 20. august 2006 #5 Skrevet 20. august 2006 Hi hi, dette minte meg om hvor mye kjeft vi fikk av naboen da vi løp i trappene med tresko da vi bodde i blokk da jeg var liten...
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Huff, må bare si at jeg synes det er vanskelig å bo i blokk i dag. En VIRKELIG TÅLMODIGHETSPRØVE. Folk tar bare ikke hensyn til hverandre lengre. Med en liten baby, så legger jeg også merke til lydene enda mer, hvor ofte han blir forstyrret i søvnen både dag og natt. Nå lager han jo lyder selv også altså... Gleder meg sånn til å kunne flytte i noe større uten naboer på alle kanter... mAIA
Ermelinda Skrevet 24. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2006 Men så tenker jeg som så, at det er ikke mange gangene vi går inn og ut hver dag heller. Det er i høyden snakk om et par minutter til sammen hver dag, hvis dette plager noen er det selvsagt trist, men hva gjør man med en toåring som ikke er tilsnakkendes i det hele tatt? Jeg er helt enig at noen få ganger innimellom ikke er noe problem. Foreldrene i denne saken her så helt svart hvitt på det, og moren stod nesten og ropte oss rett opp i ansiktet. Jeg var helt svett i øra etterpå. Egentlig ikke rart ungene blir sånn. Vennene til gutten synes vel kanskje det bare er veldig moro og få gjøre ting de ikke får hvis foreldrene deres hører dem.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Huff, må bare si at jeg synes det er vanskelig å bo i blokk i dag. En VIRKELIG TÅLMODIGHETSPRØVE. Folk tar bare ikke hensyn til hverandre lengre. Med en liten baby, så legger jeg også merke til lydene enda mer, hvor ofte han blir forstyrret i søvnen både dag og natt. Nå lager han jo lyder selv også altså... Gleder meg sånn til å kunne flytte i noe større uten naboer på alle kanter... mAIA ← Hehe, det har du jammen meg rett i. Alle disse menneskene med babyer, aaarrg Og det er så merkelig. De med babyer klager over de med småbarn. De med småbarn klager sikkert over de med ungdom. De med ungdom klager sikkert over det nye paret som har fest en gang i blant. Å klage på bråk når man bor i blokk er som å klage over bølgene hvis man ligger i strandkanten... Hvis dere ikke liker det, så flytt.
Gjest Gjesta Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 Jeg ville ikke latt mine barn få holde på sånn i en felles trappeoppgang, og jeg skjønner godt at dette er et problem for naboene. Tror foreldrene gjør barna sine og seg selv en skikkelig bjørnetjeneste, og tror generelt det kommer til å vokse opp ganske mange individualistiske egoister rundt omkring, der barnets lyster og ønsker settes foran alt og alle
Ermelinda Skrevet 24. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2006 Tror foreldrene gjør barna sine og seg selv en skikkelig bjørnetjeneste, og tror generelt det kommer til å vokse opp ganske mange individualistiske egoister rundt omkring, der barnets lyster og ønsker settes foran alt og alle icon_confused.gif Kunne ikke vært mer enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå