Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning - forsvinner det etter fødselen?

Gjest Qlio

Anbefalte innlegg

Hei!

Selv har jeg ikke hatt svangerskapsforgiftning (og håper jeg blir forskånet fra det også), men kjenner en dame som påstår at hun fortsatt har svangerskapsforgiftning 6 år etter fødselen? Personlig har jeg en tro på at dette er en unnskyldning for at hun ikke klarer og gå ned i vekt etter fødselen, men det kommer jeg ALDRI til å si til henne uansett svar her.

OM vi har misforstått henne, kan man ha ettervirkninger av svangerskapsforgiftning 6 år etter????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller aller aller flestes svangerskapsforgiftning forsvinner få dager etter fødselen.

Ved alvorlig forgiftning, HELLP, er forløsning eneste kur for moren.

Har aldri hørt om forgiftning 6 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at man kan ha etterdønninger etter svangerskapsforgiftning seks år etter fødsel! Klart man kan ha problemer som feks høyt blodtrykk, mer vann i kroppen el, men å kalle det svangerskapsforgiftning, nei det høres rart ut.

Her er noe jeg har sakset fra BIM:

Etter fødselen vil som oftest blodtrykket falle, og etter noen uker vil den nybakte mor være frisk igjen. I de tilfellene hvor det tar lengre tid før blodtrykket normaliserer seg, vil det for noen være nødvendig med blodtrykksnedsettende medisiner for en periode. I veldig sjeldne tilfeller går aldri trykket tilbake til normalen igjen, og man vil måtte fortsette med tabletter livet ut.

Jeg ble selv innlagt med svangerskapsforgiftning i slutten av svangerskapet. Fødselen ble igangsatt for å få vesla ut fort. Dagen etter fødsel var blodtrykket nede igjen, urinen normal og føtter og hender begynte å komme tilbake til normalen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu har jeg ikke læst til jordmor men til sykeplejer og ikke har jeg nogen gang hørt om at svangerskabs forgiftning kan vare op til 6 år dette hedder svangerskabsforgiftning fordi man er det i svangerskabet og det forsvinder kort tid efter forløsning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok tilfellet for denne damen er at hun har lest litt mye....... men ikke fått med seg det vesentlige; at svangerskapsforgiftning faktisk inkluderer svangerskap og ikke barn som allerede er født.

Det som faktisk kan være en mulighet (etter og ha lest litt om emnet) er at hun KAN ha hatt den alvorlige versjonen HELLP, men i følge de stedene jeg sjekket skulle man være symptomfri ett år etter.

HVIS hun har høyt blodtrykk, kan dette rett og slett forklares med hennes høye vekt, og ikke forgiftningen....... Om ødem er grunnen til størrelsen på kroppen hennes....-vel?

Det er hennes kropp, og hennes liv.

Om hun vil basere den på en løgn får være hennes valg.

Jeg skal hvertfall forsøke og holde meg i form under mitt svangerskap med mine gåturer, og ta opp kampen for å få tilbake den formen på kroppen som jeg hadde før svangerskapet. Om jeg lykkes gjenstår og se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Hun kan meget vel ha andre medisinske problemer som gir f.eks. vansker med å gå ned i vekt, med svangerskapsforgiftning??? Nope.. Årsaken til forgiftningen er svangerskapet, når svangerskapet er over vil forgiftningen forsvinne rimelig kjapt, man følger gjerne med utviklingen noen dager etter fødselen. (jeg tok keisersnitt pga dette)

Noe annet man kan oppleve etter å ha fått barn, er stoffskifteproblemer. Hvis hun sliter (oppriktig), så burde hun heller fått sjekket dette, bare sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kommer det av at risikoen for svangerskaps forgiftninger minskes dersom barnefar nummer to er en annen enn barnefar nummer en?

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Waco, det har faktisk å gjøre med at det i senere tid er bevist at også fars forhistorie (eller mer nøyaktig, derosm barnefarens mor har hatt svangerskapsforgiftning, så kan dette gi utslag for risikoen for at det oppstår svangerskapsforgiftning i svangerskap der denne barnefaren er far. Altså, dersom første barnefar har en mor med svangerskapsforgiftning, og andre banrefar ikke ahr det, så er risikoen mindre. Bortsett fra dette er det ingen grunn til at "bytte" av barnefar skal ha noen innvirkning (og hvorofr i all verden gidder jeg svare på dette, da jeg rett og slett ikek liker waco og hans dumme utsagn? vet ikke hvorofr jeg gjorde det, men gjorde det)

Bortsett fra dette. Jeg har lest masse om svangerskapsforgiftning da min mor hadde det kraftig da hun fikk meg. Jeg vet at det satt i kropnnen i en stund, og hun var sengeliggende uten å ha lov til å gå ut av senga da hun kom hjem (Hun "krangla seg til" å få dra hjem tidligere enn hun burde, fordi legen hadde lovet at dersom eggevitetallet kom under en viss grense, så skulle hun få dra hjem. Den dagen den var under dro hun, men det spratt oppigjen neste dag. Pappa leverte urinprøvene hennes på sykehuset daglig i en stund etterpå) Men det gikk da over! Trur ikke hun gikk lov til å gå ut av senga på et par uker etter fødselen i alle fall (annet enn for å gå på do og sånn da selvsagt) (ja, pappa kom hjem fra jobb og stelte meg og sånn da mamma var komemt hjem).

Men 6 år? Nei, man har da ikke svangerskapsforgiftning i 6 år! Det kan jeg umulig forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Da jeg fikk minstemann lå jeg på rom sammen med en som IKKE hadde blitt kvitt svangerskapsforgiftningen to uker etter fødselen. Hun hadde fortsatt eggehvite i urinen og høyt blodtrykk. Men 6 år er vel litt i drøyeste laget.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, som sagt, et par uker tviler jeg ikke på, trur mamma hadde det en måned eller noe jeg (husker så lite fra den tida... kan dere skjønne det?) Men jeg mener da at 6 år er LENGE, og i så fall hadde nok hun ikke vandret rundt... Svangerskapsforgiftning betyr sengeleie... sengeleie i 6 år, da hadde en lege reagert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...