Gå til innhold

Hadde jeg rett til å bli sur og irritert?

Gjest Sur Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at du modererer deg litt nedover her -det er bra! Vi kan alle ha en dårlig dag, og alle kan ha et behov for en aldri så liten utblåsning innimellom :)

Men hvis jeg skulle svart deg på det første innlegget ditt, ville jeg nok sagt at du var sutrete og urimelig. Så lenge man vet hvor kirken/vielsessted er og hvor festen skal holdes, bør man finne en måte å komme seg mellom A og B selv. Det er helt vanlig at forlovere blir med til fotograf, og at forlovere har hverandre til bords istedenfor sin partner.

Selv om du heller ville sittet sammen med samboeren din sine venner, kan det jo hende at brudeparet tenkte at du heller ville trives sammen med brudens venninder enn brudgommens kompiser? At onklene var fulle er vel heller neppe brudepartes feil, selv om det var kjedelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du fikk invitasjonen slik syne sjeg er spesielt...

Og du kunne sagt nei....

Men det at forlovere går med til fotografering er helt normalt - du kunne kanskje gått hjem melom vielsen og middagen?

Og at folk skiller par i bryllup er dessverre helt normalt.

Dumt at du hadde en kjip opplevelse i bryllupet - håper brudeparet hadde en bedre dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje rar men jeg synes det spennende og hyggelig å sitte ved siden av andre enn bare folk jeg kjenner fra før jeg. Samboeren spiser jeg middag med hver dag ellers så ikke noen krise å sitte fra han akkurat denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Min tanke er at brudeparet hadde planlagt dårlig at det plutselig skulle være en annen forlover enn først planlagt, og at de derfor ikke har fått satt inn din samboer i rutinene. Dermed har du kommet helt utenfor alle planene.

Dette er imidlertid ikke en unnskyldning overfor brudeparet - det bør da ikke være så vanskelig å klare å plassere forloverens samboer på en fornuftig plass. Men på den annen side visste du vel allerede på forhånd at du ikke kjente mange i bryllupet, så at du blir sur, irritert og nærmest fornærmet er kanskje en liten overreaksjon. Men jeg skjønner godt at du ble oppgitt, og at festen ble en kjedeligere affære enn du hadde forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tessa_*

Jeg skjønner deg veldig godt! Synes det blir merkelig å følge alle disse tradisjonene og "reglene" istedenfor å sørge for at alle, også gjester man ikke kjenner så godt, får en hyggelig kveld. For meg er det en selvfølge i bryllup at par sitter sammen. Er ikke bryllupet en feiring av kjærligheten og parforholdet da?! (For å si det litt banalt ;) ) Synes da det er naturlig om alle som er par får ha hverandre til bords. I mitt eget bryllup valgte vi også å sitte sammen med forloverne til bords. Vi hadde to forlovere hver (giftet oss i utlandet), og disse fikk selvfølgelig sitte sammen med sine partnere, også han som hadde kjæreste vi aldri hadde møtt før. Når det gjelder alle de andre gjestene håper jeg de alle hadde det hyggelig til bords, for bordplassering er jammen ikke lett :overrasket: Når det gjelder transporten synes jeg også godt brudeparet iallefall kunne avtalt med noen andre av gjestene at du kunne sitte på med dem og at du fikk vite det på forhånd! Dessverre er det vel sånn at brudepar ofte har alt for mye å stresse med i dagene før, så at noe ikke er så godt planlagt er forståelig, det beste er kanskje å prøve å ta det med godt humør :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig dårlig av brudeparet å ikke tenke på deg. Du burde selvfølgelig sitte sammen med din mann, spesielt siden du kanskje ikke kjente noen andre der. Hadde jeg vært deg hadde jeg hatt lyst å dra fra hele bryllupet.

Sånt er viktig å planlegge skikkelig fra brudeparets side, det er jo like viktig at gjesten føler seg vel som en selv. Jeg tenkte veldig mye gjennom sånt før mitt bryllup, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit det ikke på noen måte var min dag, men jeg ser ikke poenget i å la samboer til forlover føle seg som en pose møkk hele kvelden.

Ganske sterkt påstand, synes jeg (selv om jeg ser at du modererer deg etterhvert). No one can make you feel inferior wothout your concent, sa Eleanore Roosevelt. Nyttig å tenke på.

:Nikke:  :klappe:

Er vant til at man frakter seg selv jeg da...

Og hvordan kom du deg til kirken, da, gjest? Helt enig med frysepulver - man må da klare å planlegge transporten selv. Jeg har vært i ganske mange brylluper, og har alltid selv sørget for å komme meg fra kirken til festlokalet, uten å være sur på brudeparet av den grunn.

når jeg fikk beskjed om at jeg selvsagt var invitert, et par dager før bryllupet... Mange små faktorer som ble en stor å!

Og når det gjaldt "røsket vekk", så sliter jeg altså med sosial angst av og til, og hadde en utrolig dårlig dag i går. Så det føltes faktisk som han ble røsket bort!

Hvis du sliter med sosial angst, så forstår jeg jo bedre hvorfor du reagerte. Men da skjønner jeg enda mindre av at du er sur på brudeparet - da vil jeg mene at det i aller høyeste grad er din samboers ansvar å sørge for at settingen er lagt til rette for deg. Minimum er da å avklare transport, og legge inn et lite ord hos sin "bestekamerat" med ønske om bordplassering for din del.

Jeg er kanskje rar men jeg synes det spennende og hyggelig å sitte ved siden av andre enn bare folk jeg kjenner fra før jeg.

Helt enig med deg! De gangene jeg er i bryllup hvor jeg ikke kjenner så mange, så blir jeg som regel plassert i nærheten av min kjære, men har ofte sittet "helt alene". Det er jo en kjempemulighet til å bli kjent med nye, spennende mennesker!

Jeg synes at fester og brylluper skal spre folk litt, det er jo da det blir artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig normalt att brudeparet sitter på bord med foreldre og forlovere. Har heller ennå ikke vært i ett bryllup hvor par sitter sammen. Så syns du virket ganske sutrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slike situasjoner man som voksen rett og slett bare må lære seg å takle. Sånn er livet og mange liknede episoder vil trolig følge.... ;)

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært i bryllup der par ikke sitter sammen. Og håper jeg slipper det også. Man sitter der i flere timer, og da ønsker jeg å sitte sammen med partneren min. Det er en romantisk begivenhet som vi liker å dele sammen.

Og ja, jeg klarer meg fint alene, men jeg syns det er mye hyggeligere og mer naturlig å sitte med mannen min. Og min erfaring er at når man deler opp par i selskaper blir det ikke artigere, men folk prater høflig sammen mens de ofte kjeder vettet av seg og bare venter på å gå fra bordet. I et bryllup der man sitter til bords to timer før man får maten er jeg sikker på TS ikke var den eneste som venta på å få slippe fra bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Jeg har aldri vært i bryllup der par ikke sitter sammen. Og håper jeg slipper det også. Man sitter der i flere timer, og da ønsker jeg å sitte sammen med partneren min. Det er en romantisk begivenhet som vi liker å dele sammen.

Og ja, jeg klarer meg fint alene, men jeg syns det er mye hyggeligere og mer naturlig å sitte med mannen min. Og min erfaring er at når man deler opp par i selskaper blir det ikke artigere, men folk prater høflig sammen mens de ofte kjeder vettet av seg og bare venter på å gå fra bordet. I et bryllup der man sitter til bords to timer før man får maten er jeg sikker på TS ikke var den eneste som venta på å få slippe fra bordet.

Takk, jeg begynnte nesten å lure litt på om jeg var helt på bærtur her..

Jeg klarer å sitte alene, og jeg klarte meg fint. Konverserte og var hyggelig, og koste meg etter beste evne. Men det er en "jobb" å sitte å holde igang samtaler og finne på ting å si i så mange timer, når alle andre har noen ved sin side som de glir inn i personlige og lavmælte samtaler med. Det ble litt som å sitte alene i kantina, man føler seg litt isolert og utenfor!

Alle er høflige, og jeg klarte meg fint, og sitter ikke og murrer over dette nå lengre. Jeg gikk ikke hjem, men satt der hele kvelden fordi det var brud og brudgoms kveld, selv om jeg dødde på meg etter å bare dra derifra.

Er også veldig klar over at man skaffer seg transport selv, men min transport var ordnet gjennom min samboer. Når han ikke er kjent med tradisjoner og heller ikke informert med ansvaret som forlover (som sagt byttet de forlover VELDIG kort tid før bryllupet), mener jeg fremdeles at de kunne ha sagt "etter vielsen så blir du med oss til fotografen, bare så du vet gangen i dagen!".

Jeg sier ikke at ansvaret i min transport lå i brudens hender, herregud det er da ingen som kan mene noe sånn tull. Men når situasjonen var så spesiell og min samboer takket ja til jobben som forlover (som ingen andre ville ha grunnet diverse konflikter), kunne de kanskje ha sagt noe om at jeg ikke kunne regne med ham den dagen.

Som sagt, hadde jeg vært forberedt, hadde det vært en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes som sagt at det er forloveden din du bør være sur på ang. transporten. Han må da greie å være "mann" nok til å si "bare vent litt, jeg må si ifra til xxx om at hun må sitte på med noen andre" i stedet for å bare hoppe inn i bilen og reise sin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Blomst_*

Jeg synes nok du hadde en sterkere reaksjon enn mange vill ha hatt kanskje. Men det kan kanskje forklares med at du har sosial angst som du selv har forklart i et svar her.

Noen ville kanskje ha blitt litt skuffet over at kvelden ikke ble helt maksimal på egne vegne, men å bli sur og irritert synes jeg er en overreaskjon.

Det er ikke for å kritisere jeg sier det, men fordi du spurte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 18 år senere...

Annonse

Jeg ser tusenvis av uttalelse på sosiale medier, hvor gjestene følte seg ekskludert fordi bare partneren deres var invitert til et bryllup, og ikke begge, eller at de ikke likte plassen ved bordet, eller at de ikke likte maten, eller de ikke likte brudens kjole osv. osv. osv., tusenvis av klager.  I bryllupet mitt inviterte jeg ingen paret.  Jeg inviterte bare folk som kjenner oss.  Så vi vil ikke ha dette problemet med at folk måtte sitte sammen.  Vi vil heller ikke ha gaver, vi vil ha VIPs,  vi har ikke plass til gaver, mange gjester likte det ikke.  Vi ønsker begge å sitte alene ved et kjærlighetsbord, fordi vårt ekteskapsmotto er: ingen stress!  Vi vil ikke sitte ved et bord for familien vår eller noen andre.  Jeg og forloveden min ønsker å nyte dagen, og vi tar ikke avstand, det vil være stoler ved bordet vårt slik at gjester kan komme og snakke med oss, ta bilder, vi skal også til gjestene.  Vi vil bare sitte sammen i fred, uten mange spørsmål men med masse kjærlighet, smil og oppmerksomhet til de håndplukkede gjestene.  Merk: vi velger heller ikke gjester etter grad av intimitet, vi velger etter grad av "ikke-stress". Kort sagt: det vil alltid være de som ikke blir fornøyde fordi deres ønsker ikke er blitt oppfylt. Men egentlig, når du har gjester som sitter ved et bord en hel dag for å feire dagen din, er det bare rettferdig at de også føler seg velkommen rundt folk som står dem nærmest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brude25 skrev (12 minutter siden):

Jeg ser tusenvis av uttalelse på sosiale medier, hvor gjestene følte seg ekskludert fordi bare partneren deres var invitert til et bryllup, og ikke begge, eller at de ikke likte plassen ved bordet, eller at de ikke likte maten, eller de ikke likte brudens kjole osv. osv. osv., tusenvis av klager.  I bryllupet mitt inviterte jeg ingen paret.  Jeg inviterte bare folk som kjenner oss.  Så vi vil ikke ha dette problemet med at folk måtte sitte sammen.  Vi vil heller ikke ha gaver, vi vil ha VIPs,  vi har ikke plass til gaver, mange gjester likte det ikke.  Vi ønsker begge å sitte alene ved et kjærlighetsbord, fordi vårt ekteskapsmotto er: ingen stress!  Vi vil ikke sitte ved et bord for familien vår eller noen andre.  Jeg og forloveden min ønsker å nyte dagen, og vi tar ikke avstand, det vil være stoler ved bordet vårt slik at gjester kan komme og snakke med oss, ta bilder, vi skal også til gjestene.  Vi vil bare sitte sammen i fred, uten mange spørsmål men med masse kjærlighet, smil og oppmerksomhet til de håndplukkede gjestene.  Merk: vi velger heller ikke gjester etter grad av intimitet, vi velger etter grad av "ikke-stress". Kort sagt: det vil alltid være de som ikke blir fornøyde fordi deres ønsker ikke er blitt oppfylt. Men egentlig, når du har gjester som sitter ved et bord en hel dag for å feire dagen din, er det bare rettferdig at de også føler seg velkommen rundt folk som står dem nærmest :)

18 ÅR SENERE - faktisk... Du har virkelig gått gjennom arkivet i kveld 🤦‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...