Gjest Sur Gjest Skrevet 20. august 2006 #1 Del Skrevet 20. august 2006 Min samboer ble forlover i et bryllup han først kun var invitert som gjest, da første forlover trakk seg. Brud og brudgom gav ingen signaler på at hans enkle invitasjon plutselig gjaldt meg også, nå som "tittelen" hans endret seg. Ikke før en halv uke før bryllupet fikk jeg et "forresten, du er invitert du også!" fra min samboer som nå hadde fått ny beskjed. Vi tropper opp i bryllupet hånd i hånd og gleder oss veldig til å sitte å holde hender under talene og småhviske og kose oss. Der kjører forlovere avgårde med brud og brudgkom etter vielsen, og bare flaks og mine sosiale antenner gjør at jeg får hevet meg på noen andre. Mennesker jeg aldri har møtt før, kun en gammel venn av min samboer som jeg kan klare å presse frem en samtale med (han eier ikke antenner av noe slag) hvis jeg må, og et par jeg har møtt en gang før (men vi pratet ikke, så jeg kjente dem ikke i det hele tatt). Vi kommer til mottakelsen, hvor jeg igjen gleder meg til å sitte med min kjære. Men når toastmaster spiller opp til marsj og vi skal sette oss, ser vi at forlovere skal sitte sammen med brud og brudgom på et lite bord øverst i rommet, og at resten av familie og gjester er plassert på langbord. Omsider finner jeg navnet mitt, sammen med den fulle onkelen, noen av brudens gamle venner fra videregående og en bakfull svenske samt en gravid tante. Der ble jeg sittende hele kvelden, i et bryllup hvor det tok to timer før maten kom, og hvor folk ble sittende og gjespe seg gjennom evige taler som ikke var særlig varme og koselige for noen av de involverte... Hadde jeg lov til å bli litt irritert? Hadde jeg rett på å bli behandlet med ørlite mer respekt, som foreksempel å få vite at jeg måtte ordne transport selv fra kirken siden det eneste mennesket jeg kjente skulle reise med dem? Verken jeg eller min samboer visste om denne tradisjonen, den kom som et sjokk på begge... Og da vi fant ut av bordplasseringen fikk samboeren min nesten tårer i øynene, for han hadde gledet seg sånn til å sitte med meg. Så hvorfor fikk jeg ikke et lite vink på at jeg skulle sitte alene sånn? Og hvorfor, når jeg først var en sten i skoen som bare måtte dyttes inn et sted, hvorfor ikke plassere meg med noen det var ørlite grann større forutsening for at jeg ville kommunisere bra med, sånn som bordet med venner av min samboer? Det er greit det ikke på noen måte var min dag, men jeg ser ikke poenget i å la samboer til forlover føle seg som en pose møkk hele kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 20. august 2006 #2 Del Skrevet 20. august 2006 Det er greit det ikke på noen måte var min dag, men jeg ser ikke poenget i å la samboer til forlover føle seg som en pose møkk hele kvelden. ← Det høres veldig spesielt ut å behandle deg på den måten du beskriver. Jeg har selv vært i litt samme situasjon; var med min kjære i et bryllup hvor han var forlover. Jeg var selv venn med både brud og brudgom, men synes det var rart at jeg ikke fikk noen informasjon om diverse før bryllupet. Følte at jeg var i bryllup med partner, men samtidig uten partner. Merket at kjærsten til min kjæres forlover nok også følte litt slik i vårt bryllup, mens min forlovers kjære følte ting på en annen måte. Samme i det andre bryllupet, at brudens forlovers kjærste hadde fått beskjed om en del ting jeg ikke ante om. Jeg tror kanskje jenter er litt flinkere til å informere og si fra enn det gutter er. Jeg hadde pratet med min forlover, og bruden i det andre bryllupet hadde pratet med sin forlover, mens man går utifra at sin mann gjør det samme. Noe de tydeligvis ikke gjør. Kanskje jenter tenker litt mer på slike ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #3 Del Skrevet 20. august 2006 Synes så absolutt man burde anstrenge seg for å arrangere bordplasseringen slik at det er god sjanse for at man sitter sammen med noen man finner noen med! Når det er sagt så er det faktisk ganske vanlig at par ikke sitter sammen i bryllup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #4 Del Skrevet 20. august 2006 Synes så absolutt man burde anstrenge seg for å arrangere bordplasseringen slik at det er god sjanse for at man sitter sammen med noen man finner noen med! Når det er sagt så er det faktisk ganske vanlig at par ikke sitter sammen i bryllup. ← Men når ALLE ANDRE i hele bryllupet sitter i par, og koser seg med mennesker de kjenner og elsker og er glad i, så føles det utrolig kjipt å sitte alene sånn en hel kveld.. Følte de røsket bort det eneste holdepunktet mitt for hele kvelden, og det uten å si ifra!!! Og når man sitter ved bordet helt til tolv, da blir man sliten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mowgli Skrevet 20. august 2006 #5 Del Skrevet 20. august 2006 Du burde jo helt klart fått en bedre bordplassering, f.eks. sammen med vennene av samboeren din... Men det er vel vanlig at forloverene blir med brudeparet til fotografen etter vielsen samt at de har hverandre til bords? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #6 Del Skrevet 20. august 2006 det kan godt hende, som sagt er har vi aldri vært i bryllup med disse løsningene før. I alle bryllup jeg har vært i sitter brud og brudgom med foreldrene sine ved siden av seg. og jeg har ikke lagt merke til at forloverne blir med i bryllupene jeg har vært i, det er sikkert standard! Jeg overlevte jo selvsagt, hadde bare vært greit å sitte med noen som var mer naturlig når jeg først måtte sitte uten samboeren min i en så fremmed gjeng.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 20. august 2006 #7 Del Skrevet 20. august 2006 Det eneste jeg reagerer på er at du ikke ble plassert ved siden av partneren til brudens forlover. Forloverne har jo normalt hverandre til bords. Det er jo helt vanlig at forloverne drar sammen med brudeparet fra kirken. De skal ofte innom fotografen på veien. Siden du ikke kjente noen andre i bryllupet så kunne de vel ikke plassert deg sammen med noen"du kjenner". Men du ble plassert sammen med noen av brudens venner. Et bryllup er til slutt hva gjestene har gjort det til, uansett hvilke arrangementer brudeparet har gjort. Og at du følte deg som "en pose møkk" får du ta på din egen kappe. Det vil alltid være forskjell på å gå i et bryllup der man kjenner mange og i et hvor man ikke kjenner noen. Jeg kan ikke se at de skulle ha gjort noe annerledes. At du og din kjære ikke er kjent med at du antakelig ikke ville være i nærheten av ham under middagen, og at du måtte reise uten han fra kirken, det er ikke brudeparet sin skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #8 Del Skrevet 20. august 2006 Nei jeg kjente ingen godt fra før, men det var tre ansikter jeg hadde sett før og hadde langt større forutsetning for å bli kjent med enn den fulle onkelen som var stuet ned i et hjørne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2006 #9 Del Skrevet 20. august 2006 Nei jeg kjente ingen godt fra før, men det var tre ansikter jeg hadde sett før og hadde langt større forutsetning for å bli kjent med enn den fulle onkelen som var stuet ned i et hjørne! ← Du satt jo ikke bare med den fulle onkelen, men også med venner av bruden. Hvordan kunne brudeparet vite hvem du ville passe best med, om de ikke kjenner deg fra før av? Når det er sagt, så ville jeg latt deg sitte med din partner selv om det ble ved hovedbordet. Rett og slett siden alle andre satt i par. Men jeg mener at det er umulig å vite hvem du vil passe sammen med, når de ikke kjenner deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #10 Del Skrevet 20. august 2006 Du satt jo ikke bare med den fulle onkelen, men også med venner av bruden. Hvordan kunne brudeparet vite hvem du ville passe best med, om de ikke kjenner deg fra før av? Når det er sagt, så ville jeg latt deg sitte med din partner selv om det ble ved hovedbordet. Rett og slett siden alle andre satt i par. Men jeg mener at det er umulig å vite hvem du vil passe sammen med, når de ikke kjenner deg. ← hennes venner satt riktignok ved samme bord, men jeg hadde ikke mulighet til å prate med dem, da den fulle onkelen og den bakfulle onkelen (ja, det var to fulle onkler på mitt bord) samt den gravide tanten satt i veien.. Vel, det var jo min egen feil så ble så skuffet, jeg hadde jo gledet meg sånn til en aften med min samboer. Man blir litt hårsår når man har skaffet barnepass og har gledet seg til en "voksenkveld" i felleskap med sin partner, for så å sitte isolert i 6 timer.. takker for svar og vinklinger uansett, som sagt var jeg usikker på hvilken "rett" jeg hadde til å reagere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 20. august 2006 #11 Del Skrevet 20. august 2006 Følte de røsket bort det eneste holdepunktet mitt for hele kvelden, og det uten å si ifra!!! Og når man sitter ved bordet helt til tolv, da blir man sliten! ← Røsket bort hele holdepunktet ditt for kelden? Om du kun var der for å være sammen med samboeren din kunne du vel kanskje like gjerne ikke gått. Dersom man i et bryllup ikke ønsker sitte til bords å høre på taler, så har en nok havnet på feil plass. Jeg er forsåvidt mot å skille par, men så lenge han var forlover ser jeg på det som naturlig, og ville ikke forventet at brudeparet skulle forandre bordsettingen dersom dette involverte at partneren til forloveren måtte sitte alene. Forstår at du syntes bordplasseringen var litt kip, men jeg antar at det var grunner til at du ble plassert der du ble, det var sikkert andre hennsyn som også måtte tas og de klarte ikke dekke alle. Jeg mener også det er naturlig å forhøre seg om hvordan transport mellom kirke og lokale skal forekomme før man drar til bryllupet, dersom brudeparet ikke har informert om dette. Jeg antar de har gjort så godt de kunne, og hadde de vist at du var veldig missfornøyd hadde de nok brydd seg om dette. Antar at de ikke gjorde det fordi de ikke brydde seg om hvordan du hadde det, men at de ikke klarte fylle alles behov, samtidig som deres eget ønske om å sitte sammen med forlovere, på en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 235 Skrevet 20. august 2006 #12 Del Skrevet 20. august 2006 Røsket bort hele holdepunktet ditt for kelden? Om du kun var der for å være sammen med samboeren din kunne du vel kanskje like gjerne ikke gått. Dersom man i et bryllup ikke ønsker sitte til bords å høre på taler, så har en nok havnet på feil plass. Jeg er forsåvidt mot å skille par, men så lenge han var forlover ser jeg på det som naturlig, og ville ikke forventet at brudeparet skulle forandre bordsettingen dersom dette involverte at partneren til forloveren måtte sitte alene. Forstår at du syntes bordplasseringen var litt kip, men jeg antar at det var grunner til at du ble plassert der du ble, det var sikkert andre hennsyn som også måtte tas og de klarte ikke dekke alle. Jeg mener også det er naturlig å forhøre seg om hvordan transport mellom kirke og lokale skal forekomme før man drar til bryllupet, dersom brudeparet ikke har informert om dette. Jeg antar de har gjort så godt de kunne, og hadde de vist at du var veldig missfornøyd hadde de nok brydd seg om dette. Antar at de ikke gjorde det fordi de ikke brydde seg om hvordan du hadde det, men at de ikke klarte fylle alles behov, samtidig som deres eget ønske om å sitte sammen med forlovere, på en gang. ← Er vant til at man frakter seg selv jeg da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #13 Del Skrevet 20. august 2006 Er vant til at man frakter seg selv jeg da... ← så egentlig er jeg sur på min samboer som ikke hadde gjort en bedre jobb med å ordne transport og informasjon om kvelden... skriver "ordne transport" fordi jeg spurte sikkert tusen ganger hvordan vi skulle komme oss fra A til B siden bilen er på verksted, hvorpå han svarte at alt gikk fint. Men han visste jo ikke at han skulle bli med brud og brudgom en gang.. Så summa summarum har jeg en typisk mann til samboer, i kombinasjon med mine egne forvetninger og manglende kunnskap om bryllup Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 235 Skrevet 20. august 2006 #14 Del Skrevet 20. august 2006 så egentlig er jeg sur på min samboer som ikke hadde gjort en bedre jobb med å ordne transport og informasjon om kvelden... skriver "ordne transport" fordi jeg spurte sikkert tusen ganger hvordan vi skulle komme oss fra A til B siden bilen er på verksted, hvorpå han svarte at alt gikk fint. Men han visste jo ikke at han skulle bli med brud og brudgom en gang.. Så summa summarum har jeg en typisk mann til samboer, i kombinasjon med mine egne forvetninger og manglende kunnskap om bryllup ← Jeg skjønner at der er kjipt å stå alene ved en kirke og samboeren bare stikker, men brudeparet kan ikke lastes for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 20. august 2006 #15 Del Skrevet 20. august 2006 Det eneste jeg reagerer negativt på i forhold til arrangeringen er at det ikke ble informert om at du måtte ordne deg med skyss selv. Det kunne de ha gitt deg/dere beskjed om. Og selvsagt er skikkelig invitasjoner på sin plass. Det skal ikke være noen tvil om hvem som er invitert. Ellers synes jeg det hele overdramatiseres til det rent..latterlige faktisk. Røsket bort det eneste holdepunktet ditt...høres ut som verden din raste sammen. Kanskje ikke det du mente, men det er det jeg leser i den setningen. Litt hensyn under bordplassering burde de selvsagt ta, men når det er en del gjester som kun kjenner brudeparet, da blir det vel litt prøving og feiling!! Og som andre her sier, det er ganske vanskelig å tilfredstille alles ønsker. Jeg tror nok også at de gjorde så godt de kunne for at alle fikk en hyggelig kveld. Men når alt kommer til alt er det brudeparets store kveld!! Så noen timer med fyllerør fra en gammel onkel, mange fremmede fjes og kjedelige taler er jeg helt sikker vi alle overlever uten at det på noen måte gir oss noen varige men. (og når kvelden var over var du jo sammen med din kjære igjen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #16 Del Skrevet 20. august 2006 jeg var jo ikke invitert i utgangspunktet, så jeg følte meg vel kanskje litt uønsket på toppen av det hele, og hadde ikke særlig lyst å være der heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sur gjest Skrevet 20. august 2006 #17 Del Skrevet 20. august 2006 jeg var jo ikke invitert i utgangspunktet, så jeg følte meg vel kanskje litt uønsket på toppen av det hele, og hadde ikke særlig lyst å være der heller ← når jeg fikk beskjed om at jeg selvsagt var invitert, et par dager før bryllupet... Mange små faktorer som ble en stor å! Og når det gjaldt "røsket vekk", så sliter jeg altså med sosial angst av og til, og hadde en utrolig dårlig dag i går. Så det føltes faktisk som han ble røsket bort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 20. august 2006 #18 Del Skrevet 20. august 2006 når jeg fikk beskjed om at jeg selvsagt var invitert, et par dager før bryllupet... Mange små faktorer som ble en stor å! Og når det gjaldt "røsket vekk", så sliter jeg altså med sosial angst av og til, og hadde en utrolig dårlig dag i går. Så det føltes faktisk som han ble røsket bort! ← Din følelse av å ikke ha han ved din side er sikkert reel, men brudeparet kan nok ikke klandres for at du ikke klarte nye kvelden på grunn av dette. Kanskje har du all grunn til å ha følelsen av at dette ble en kip kveld, men jeg mener nok ikke at du kan være fornærmet på brudeparet av den grunn. Som du sier det var mange faktorer som gjorde at du følte som du gjorde(men en skikkelig invitasjon var jo på sin plass da!), og mange av disse kunne ikke brudeparet klandres for. Men det høres det jo ut som at du har forstått selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #19 Del Skrevet 20. august 2006 Jeg synes du overdriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 20. august 2006 #20 Del Skrevet 20. august 2006 Vil tippe du heller bør være sur på samboeren din. Kanskje han har fått beskjed på forhånd om det meste? At han bare stakk uten å si ifra til deg er jo hans feil, og ikke brudeparet. Ang. bordplassering så er det vel ikke vanlig å få informasjon om hvordan den bli før man kommer dit. Jeg var forresten i et bryllup i sommer hvor det var arrangert på akkurat samme måte (for ALLE gjestene, og der hadde de lagt seg i selen for å sette folk som ikke kjente hverandr sammen. Tull spør du meg, men det får nå være så). Uansett så synes jeg du overdriver litt, og som en annen sa, jeg går ut ifra at du gikk for å feire brudeparet, ikke for å ha voksenkveld sammen med din kjære. Bordplassering er uansett ikke så lett å få til alltid. Det er mye å ta hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå