Gå til innhold

Å skille seg veldig ut fra resten av familien

Anbefalte innlegg

Gjest utlogga fast bruker
Skrevet

Jeg er familiens "sorte får".

Slank og sunn i en flokk av lubne sofagriser. ;)

Jeg opplever dette som tidvis vanskelig, for ofte får jeg kommentarer fra andre slektninger om at jeg er så tynn, om jeg er syk o.l (er helt normal i vekt og høyde), og dette irriterer meg.

Det er standard i slekta mi å ha minst ti kg for mye. Gjerne mye mer.

Flere her som er annerledes bygd enn andre nære slektninger (gjerne mødre/søstre)?

Min mor og søster bruker nesten samme str. i klær, og samme str. i sko. Jeg bruker tre str. mindre i klær og èn str. mindre i sko, enda jeg er eldste søster.

Er lei av å bli sett på som "forskjellig" fordi jeg er så heldig å være slank. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er lei av å bli sett på som "forskjellig" fordi jeg er så heldig å være slank.  :tristbla:

Er det noe og bry seg om ?

Skrevet

Det er jo ofte litt vanskelig å skille seg ut, men heldigvis for deg skiller du deg ut på en positiv måte! Det kan godt hende du legger mer i det enn resten av familien, kanskje din mor og din søster ikke syns det er noe big deal at du er tynnere enn dem, eller kanskje de tenker at du er heldig?

Skrevet

Du bør vel heller være glad fordi du er sunn og slank?

Skrevet

Klart det kan være sårt når ens egen familie behandler en annerledes fordi en er litt forskjellig fra resten av flokken. Det kan umulig være hyggelig å hele tiden få påpekt at en er så tynn, spørsmål om en er syk bare fordi resten av familien har et problem med overvekt.

Kanskje det er litt misunnelse ute og går? Å ha noen ekstra kilo på kroppen er ikke galt, men når overvekt utgjør en helserisiko så er som regel personen klar over det selv. Kanskje det å se TS minner enkelte på hvordan de "burde" ha vært? Da er det lett å komme med sårende kommentarer til henne i stedet for å ta tak i sine egne problemer. :(

Selv var jeg tynn som ei flis, men fikk ingen kommentarer fra slekta. Det var fordi min mor og min tante var helt lik meg da de var i tenårene. Men jeg fikk til stadighet slengt dritt etter meg av andre. Jeg var da fullstendig klar over at jeg var tynn, men det kunne ikke jeg noe for!

Det er ikke lett å vite hvordan man skal takle sårende kommentarer. Spesielt ikke når de kommer fra slekta. En vil kanskje bli så frustrert og såret at en tenker i sitt stille sinn at en skulle ønske en var tøff nok til å svare at ja, jeg er slank. Burde ikke du som er så overvektig vurdere å begynne å trene sånn at du ikke dør av hjerteinfarkt før fyllte 50?

Men klart en ikke sier sånt. En mener det som oftest heller ikke. En tenker det i såre øyeblikk.

En annen mulighet er at kanskje ikke familien din er klar over at de faktisk sårer deg?

Skrevet
Jeg er familiens "sorte får".

Slank og sunn i en flokk av lubne sofagriser.  ;)

Jeg opplever dette som tidvis vanskelig, for ofte får jeg kommentarer fra andre slektninger om at jeg er så tynn, om jeg er syk o.l (er helt normal i vekt og høyde), og dette irriterer meg.

Det er standard i slekta mi å ha minst ti kg for mye. Gjerne mye mer.

Flere her som er annerledes bygd enn andre nære slektninger (gjerne mødre/søstre)?

Min mor og søster bruker nesten samme str. i klær, og samme str. i sko. Jeg bruker tre str. mindre i klær og èn str. mindre i sko, enda jeg er eldste søster.

Er lei av å bli sett på som "forskjellig" fordi jeg er så heldig å være slank.  :tristbla:

Kanskje du bør følge med på serien "keeping up the appearances"("Høy på pæra"), samt se filmen "Mathilda.

Da snakker vi.

Gjest tjukkebollefeita
Skrevet

Hos oss er det motsatt. Jeg ligner på min farmor som var rund og kraftig bygget, mens resten av familien er spinkle eller slanke. Og jeg får stadig kommentarer om vekta mi på den ene eller andre måten. De føler vel at siden de er nærmeste familie så kan de si det de tydeligvis virkelig mener.

Det er alt fra alvorsprater om at jeg "bør slanke meg" og kommentarer om hva slags pålegg jeg har på brødskiva, til kommentarer om at jeg ikke bør få sydd meg ny bunad fordi bunad rett og slett ikke er fint på folk som er så store som meg.

Jeg vet at jeg godt kunne slanke meg, men jeg er ikke så ekstrem som de får det til å høres ut. Jeg bruker str 46 - 48, og i tillegg til at jeg er "grovbygd" så har jeg ekstra kilo som jeg la på meg under graviditetene. Dette prøver jeg å gjøre noe med, men det er jammen ikke så enkelt midt oppe i et hektisk liv. Det fordrer et overskudd jeg ikke har så mye av for tiden. Jeg spiser ikke spesielt mye, eller spesielt usunt heller.

Det er veldig trist å ikke føle seg likt og godtatt av de som står en nærmest, og som er føler at "burde" elske en som en er uansett. Jeg må ærlig si at jeg er lei og sliten av å få høre hvor mislykket jeg, når jeg jo strengt tatt er "vellykket" på alle andre områder, og det er mange ting ved meg de kunne ha vært stolte av om de prøvde å ha fokus på det.

Skrevet

Jeg er 168 og veldig slank, pappa er rundt 180 og veldig slank.

Mamma er 150-og noe og "noe rund", det samme er den ene søsteren min. Den andre søsteren min er foreløpig slank, men har anlegg (ikke utvokst, så vet ikke hvor høy hun blir).

På pappas side er de fleste slanke og sånn, på mammas side er de rundere. Opplever ikke dette som noe problem, kanskje unntatt når vi skal kjøpe klær til min mellomste søster, hun finner ingenting som passer :ler:

Skrevet

Jeg er også den tynne i familien, og får alltid høre at jeg må legge på meg litt (er også normalvektig i forhold til vekt og høyde). Er vant til det og bryr meg ikke noe om det. Synd at du gjør det. Hev deg over det og vær den du er, de er sikkert glad i deg om du er tynn eller tykk ;)

Skrevet

Er i samme situasjon som deg, og jeg har sluttet å ta hensyn til kommentarene. I bestemors øyne ser man best ut om man er noen kilo for mye, da synes hun man ser så sunn og frisk ut. Og jeg som er slank er aaaaltfor tynn og bør spise mye mer enn jeg gjør. Men jeg tenker ærlig talt at hun ikke vet bedre og jeg er sunnest, så får resten av familien leve og se ut som de vil.

Gjest Hilde79
Skrevet

Det er alt fra alvorsprater om at jeg "bør slanke meg" og  kommentarer om hva slags pålegg jeg har på brødskiva, til kommentarer om at jeg ikke bør få sydd meg ny bunad fordi bunad rett og slett ikke er fint på folk som er så store som meg.

Er det ikke utrolig hva folk får seg til å si???????? Jeg merker jeg blir pissforbanna av å lese sånt! :frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

:klem: til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...