Gå til innhold

Hvordan få pus til å akseptere andre katter?

fiolen

Anbefalte innlegg

Jentekatten min på 2 år er vanvittig sær av seg. Eneste katten hun tolererer er den gamle jentepusen til foreldrene mine. Alle andre katter hun møter blir møtt av knurring og fresing til den store gullmedalje. Og dette gir seg heller ikke med det første..

Og til problemet mitt... :sjenert:

Jeg og kjæresten vurderer å flytte sammen, men ettersom han også har katt byr dette på en del problemer. Vi har prøvd å la kattene våres bli vant til hverandre, men pusen min viser tydelig at dette ikke er noe hun vil... :forvirret:

Er det noen der ute som har erfaring med en lignende situasjon?

Blir vi nødt til å bo hver for oss de neste 15 årene eller så??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv feliway og ta det gradvis.

Ofte er det lettere å føre sammen to katter på et sted som er nytt for dem begge, så ingen av dem har etablert noe territorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi flyttet akkurat til et sted der huseieren har en katt. Taran (vår pus) er også ekstremt sær av seg.

Vi valgte å la Taran bli kjent med den nye leiligheten vår først, sånn at hun hadde noe som var "sitt" før vi gradvis lot dem snuse og hilse litt utendørs. I begynnelsen freste, knurret og styra Taran på, men da den andre katten ikke brydde seg om henne (vet ikke om det er vanlig eller ikke da men..) slo hun seg til ro med at de måtte "dele" på uteområdet.

Vet ikke om det har betydning, men Taran er sterilisert og den andre katten er kastrert, kanskje sånne ting har innvirkning også?

Også er den andre katten gammel, det kan vel også ha noe å si...

Feliway:

http://www.feliway.uk.com/feliway_uk.nsf/Page?OpenForm

Jeg har ikke prøvd det, men er verdt å teste om pusene ikke går overens tror jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hunnkatt på halvannet år som også er ganske sær av seg. Og vi fikk en kattunge for ca. 1 uke siden. Foreløpig har det ikke gått så bra, hun freser hver gang hun ser den lille, og vil nesten bare være ute. Den lille er nysgjerrig og leken, men hun ser på på den som en liten plageånd og inntrenger. Får håpe det går bedre etterhvert, når hun ser at kattungen har kommet for å bli, må hun vel bare akseptere det etterhvert. Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "mixet" katter flere ganger, og den lengste tilvenningsperioden var 14 dager. Det var konstant fresing og knurring i de to ukene, men så gikk det gradvis over.

Jeg har aldri opplevd slosskamper, men at de freser og langer ut etter hverandre har skjedd flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar.

Katten til kjæresten er ikke kastrert, men dette vil bli gjort om ikke så lenge. Kanskje det er lurt å vente til dette??

Var godt å høre at det har gått så bra med dere andre, det gir meg håp om at dette kommer til å løse seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.

Katten til kjæresten er ikke kastrert, men dette vil bli gjort om ikke så lenge. Kanskje det er lurt å vente til dette??

Var godt å høre at det har gått så bra med dere andre, det gir meg håp om at dette kommer til å løse seg etterhvert.

Kastrering hjelper helt klart. Vær obs på at det kan gå flere måneder før hormonene er ute av kroppen, så jeg ville bestilt time hos dyrlegern med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tok opp denne tråden igjen, for jeg sliter litt med mine katter. Nå har vi hatt den lille i to og en halv uke, og det er dårlig med framskritt. Hun eldste freser så fort hun ser den lille og vil helst bare være ute.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 17 år senere...
Sahara skrev (På 29.8.2006 den 22.23):

Jeg tok opp denne tråden igjen, for jeg sliter litt med mine katter. Nå har vi hatt den lille i to og en halv uke, og det er dårlig med framskritt. Hun eldste freser så fort hun ser den lille og vil helst bare være ute.. Noen tips?

Hei! Hva erfarte du? 

Vi har nå ei jentepus på 4 snart 5 år å fikk nylig en guttepus (kattunge). De går ikke helt overens (største freser å slår av å til) det er nå gått 2 mnd med kun litt bedring 😅

Anonymkode: 58bae...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...