Gjest Gjest_astrid_* Skrevet 19. august 2006 #1 Del Skrevet 19. august 2006 hei. kanskje dere vet svar på dette... Har et spørsmål vedrørende nedbetaling av lån til lånekassa , eller evt frysing av renter... Vet ikke om dere kan svare på dette, men prøver meg likevel... Har per i dag studert 2 år ved høgskole og fått støtte for dette. Også fått støtte innvilget for dette tredje året. de første 16 000 har blitt innbetalt på min konto. Saken er , at jeg nå ser at jeg likevel ikke ønsker å gå videre ved denne skolen. Jeg ønsker hoppe over på en annen høgskole, men denne motar ikke støtte fra lånekassen. Tenker starte ved en privat høgskole. Homeopati utdannelse. Dette er min drøm , så etter mye tenking, har jeg funnet ut at dette er det eneste rette. Eneste hinderet har vært alt "klusset" jeg vil stå ovenfor hos lånekassen.... Min kommende utdannelse vil vare i 3,5 år. Det vil bli en økonomisk stor utgift for meg, da jeg ikke mottar støtte og mnd innbetaling er på 3000. derfor må jeg skaffe meg en jobb i tillegg. Det konkrete jeg lurer på er: - hvordan går jeg nå fram i forhold til lånekassen? for å få stoppet utbet. av lån osv. - og er det mulig "fryse" lånet jeg alt har der fra før så det ikke påløper renter inntil endt utdanning? Vært svært takknemlig for svar da jeg for øyeblikket er full av usikkerhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 19. august 2006 #2 Del Skrevet 19. august 2006 Ring de! Om du får fryst renter og avdrag blir avhengig av hvor mye du tjener på denne jobben din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #3 Del Skrevet 20. august 2006 Gi beskjed til Lånekassa med en gang, og betal tilbake det du har mottatt dette semesteret. Du vil ikke ha rett til "rentefrys" når du tar en utdanning du ikke har rett til støtte for. (Rett til rentefritak på grunn av utdanning er uavhengig av inntekten. Inntektsgrensene gjelder dersom man søker på grunn av fulltidsarbeid (i minst 12 mnd sammennhengende), sykdom, registrert arbeidsledighet osv.) Men du kan be om betalingsutsettelse for tilsammen 12 terminforfall (= 3 år). På den måten slipper du å betale ned noe i studieperioden. Betalingsutsettelse kan du søke om på Dine sider når du mottar terminvarsel. 1. forfall vil være den 15. februar. Men dette vil koste en del i form av at renter påløper, og rentes rente. Se nedbetalingskalkulatoren på Lånekassens nettsider. http://app.lanekassen.no/slnebe/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå