Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #1 Skrevet 19. august 2006 Håper noen av dere kan svare meg da jeg er rimelig fortvilt og oppgitt nå.Jeg har ei skjønn lita tulle på snart 2 mnd. Alt kunne vært i skjønneste orden hadde det ikke vært for at jeg i dag har fått min 4. brystbet på 5 uker. Har måtte hatt to pencilinkurer siden to av dem ikke ville gi seg selv (noe som ikke føles godt at en liten stakkars Fridakropp skal få pencilin i seg). Men har ikke hatt noe valg da jeg begge gangene har hatt 4 dager med 39.5 i feber. Nå kjenner jeg frysetoktene er på tur og feberen. Har brukt opp alle tips og forhåndsregler. Hva hadde dere gjort? Gitt opp ammingen? Har absolutt ikke lyst til det!! Noen som har hatt samme problemer og klart å komme seg over betennelsene slik at dem ikke kom tilbake? På 6 ukers kntrl var det to helsesøstre som kikket på da jeg ammet. Begge mente at tulla ikke gaper høyt nok og dermed ikke stimulerer alle melkegangene. Og jeg synes ikke jeg gjør annet enn å gnikke og massere. Helsesøster og lege mener at om det nå kom for 4. gang burde jeg vurdere å slutte å amme. Har som sagt ikke lyst til det. Er det annen utvei tro?
L@dy Skrevet 19. august 2006 #2 Skrevet 19. august 2006 Uff, det høres ikke noe særlig ut. All ære til deg! Om du bør gi opp ammingen er kun opp til deg, men jeg hadde gjerne tatt en telefon til en av disse ammehjelperne for å hørt hva de hadde å si. De har gjerne opplevd mye "rart" selv og har kanskje noen gode råd? EN varm dusj er vel lurt om brystene "hardner" til. Har du en varmeflske som du kan legge oppå brystet? Og siden to HS sa at de mente barnet ikke gapte høyt nok og derfor ikke stimulerte melkegangen, så lurer jeg på om de anbefalte at du pumpet deg, vertfall en liten stund? Jeg fikk låne en elektrisk pumpe på helsestasjonen hos meg en gang, kanskje det er noe. Jeg aner ikke altså, er ting som datt nedi hode mitt. Håper det ordner seg. Men ikke slit deg HELT ut!
Rannva Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Jeg gikk med betennelse i 3 mnd i strekk. 4 pillekurer. Tilslutt fikk jeg tilfeldigvis høre at det er veldig viktig å tømme ordentlig for melk. Dermed begynnte jeg å pumpe etter at vesla hadde fått sitt, så ingenting ble liggende i melkegangene og bli betent. Fikk også en nesespray for å få alt ut. Da jeg gjorde dette sammen med siste pencilinkur ble jeg frisk. Kan godt være at du allerede er flink til å tømme, men jeg hadde som sagt ikke fått dette rådet fra helsesøster, flere leger eller ammehjelpen på 3 mnd. Ellers tror jeg kanskje jeg ville gitt opp jeg også, om jeg var deg. Lykke til uansett hva du gjør. Håper det ordner seg. Brystbetennelse er fryktelig vondt. Fikk forresten høre av ammehjelpen at en ikke skal massere, selv om helsesøster rådet meg til det. Så jeg droppet det, men vet ikke om det var riktig.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Tusen takk for raske svar dere :o) Mange gode tips, men dessverre er alle utprøvd; fikk låne elektrisk pumpe på helsestasjon og har pumpet meg etter amming, nesespray er prøvd, varmt bad og varm dusj, ullinnlegg, ikke sove med vindu åpent, ikke ta opp ting fra fryseboks. Når andre har gått i topper, så har jeg gjerne hatt genser og bomullsjakke på....ja gud vet hva. Har også ringt ammehjelpa. Eneste jeg ikke har prøvd er å ikke massere. Det kan jo være verdt et forsøk. Kan også nevne at ammingen med storebroren gikk som en lek, aldri noe problem. Trodde det var lett å amme jeg Igjen tusen takk dere Tar gjerne i mot flere erfaringer!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #5 Skrevet 20. august 2006 Hei Jeg har også hatt problemer med amming. Med førstemann fikk jeg betenelse etter 2uker, hadde betennelse i flere uker. Hadde problemer med ammingen fra starten av egentlig. Jeg tror også det var å grunn av at barna ikke gapte høyt nok(gjelder nr 2 også) de har begge liten munn, så jeg tror det er grunnen til at jeg har slitt. Jeg hadde også mange pencillin kurer, men endte til slutt opp med operasjon...anbefales ikke... Skjønner godt du ikke vil slutte, det ville ikke jeg heller, men hadde ikke noe valg til slutt. Men man kan ikke slite seg ut på det helller! Flaske er ikke så ille, har gått fint for min del. Blir mye mere rutinert også. Men uansett så er det jo ditt valg. Lykke til
Gjest Epiphany Skrevet 20. august 2006 #6 Skrevet 20. august 2006 Dette er kjedelige greier, og må være utrolig slitsomt. Det første jeg tenkte på var at kanskje barnet kanskje har for kort tungebånd, dette båndet under tungen, om ikke dette er sjekket ut bør du få det undersøkt. Min venninnes sønn hadde dette og hun slet med ammingen, da dette ble oppdaget gikk alt fint og barnet blir ammet enda og nå er han 1,5 år. Lykke til, og uansett om du får det til eller ikke, du har gjort en fantastisk innsats!
prinsessa Skrevet 20. august 2006 #7 Skrevet 20. august 2006 Nå har du prøvd alt, og virkelig gjort en real jobb med ammingen. Spør deg selv, er det verdt det? Jeg syns du har vært veldig flink men av og til må man bare krype til korset og begynne med flaske. Jeg var nødt til det, det var veldig vondt for meg og jeg følte meg som verdens verste mor. Men når jeg først hadde begynt var det jo så mye bedre. Jeg syns du skal lese litt på siden www.flaskeposten.org. Her kan du lese om andre som heller ikke kunne amme og få litt trøst. Husker jeg følte meg som den eneste i verden som ikke kunne amme men etter å ha lest på denne siden har funnet ut at det er mange. Dessverre er det slik at man får inntrykk at av kan amme og det er bare å legge barnet til brystet men slik er det dessverre ikke. Ønsker deg all mulig lykke til uansett hva som du bestemmer deg for.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #8 Skrevet 20. august 2006 Skal du bli kvitt problemet med stadig tilbakevennende brystbetennelser så må du gjøre noe med dietaket til barnet ditt. Få en ammehjelper eller en ammeveileder til å se på hvordan du legger til barnet og til å gi tips om hvordan du kan rette opp dette. Men dette gjør du dersom du ønsker å amme videre. Du har god grunn til å gi deg. Du må tenke på din egen helse. Sjekk også www.ammehjelpen.no . De har noen videoer om riktig dietak liggende på sida si. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #9 Skrevet 20. august 2006 Akupunktur og soneterapi hjelper mot så mangt, kanskje det sammen med å få endret dietaket, kan være en hjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå