Gå til innhold

Bordplassering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og holder på med bordplasseringen. Vi skal ha et E-bord.

Og nå lurer jeg på om dere som har gjort dette tidligere blandet både familie og venner, eller om dere satte vennene sammen og blandet familiene. Hva gjorde dere???

Også lurer jeg på om jeg skal sette mine foreldre ved siden av hverandre og hans foreldre ved siden av hverandre eller om vi skal følge skikk og bruk: min far har hans mor til bords og hans far har min mor til bords.

Er usikker på hva jeg skal gjøre faktisk.

Setter pris på alle synspunkter.

Skrevet

Vi fulgte ikke skikk og bruk, og splittet heller ikke par. Foreldrene mine satt på "min" side av bordet, så besteforeldrene mine, broren min med familie. Likedans på mannens side.

Vi plasserte gjestene sammen med de vi trodde kom til å komme godt overens og som kunne virkelig prate sammen.

Alle virket veldig fornøyde, og praten og latteren satt løst!

Vi hadde også E-bord.

Om du vil kan jeg sende deg planen vår (har den på excel), send meg en PM i så fall.

Til syvende og sist må dere sette bordplasseringen slik dere synes er riktig! Uansett om en velger å følge skikk og bruk eller ei!

Lykke til!

Skrevet

Vi har hestesko, og har "tradisjonell" plassering av foreldre. Men utenom det, så sitter ingen "riktig". :ler: Vi har ikke splittet par, og av forskjellige grunner ble det faktisk slik at mine venner og familie sitter ved den ene utstikkeren. Og hans venner og familie ved den andre.

Erfaringsmessig mener jeg at det er ikke ved middagen folk prater og blir kjent. Uansett om det er folk jeg normalt ville likt godt har man mer enn nok med taler, sang, mat osv. Det blir stort sett plikt prat. Så hos oss sitter kjentfolk med kjentfolk. Så blir folk bedre kjent utover kvelden ;)

Skrevet

Vi hadde også E-bord med "riktig " plassering ved siden av oss. Videre kom søsken, så besteforeldre. Foran oss, på midtbenet, hadde vi forloverne våre m partnere. For øvrig mixet vi folk uten å splitte par.

Skrevet

Vi hadde også E-bord..

Vi valgte å sette min stefar, min mor og min far ved siden av meg, og svigermor og svoger ( svigerfar er død ) ved siden av min mann.

På det ene bordet satt resten av min familie, på det midterste venner og på det siste min manns familie.

Dette ble gjort fordi familiene våre rett og slett er meget forskjellige..

Vi splittet ikke par,- og dette fordi jeg selv setter pris på å få sitte

sammen med min kjære i slike lag.. ;)

Skrevet

Har vært i et bryllup med e-bod - der synes jeg de gjorde noe lurt...

Alle vennene satt på den mitderste delen, slik at forlovere satt rett ved brudeparet.

Synes ikke dere skal skille par nei.

Spør foreldrene deres hva de ønsker i forhold til bordplassering av dem.

Vi tok venner på en utstikker og familie på en, var kjempevellykket - alle hadde noe felles å prate om og stemningen ved bordet var STOR!

Lykke til - dette er vanskelig!!

Skrevet

Vi skal også ha e bord. Med mine foreldre på min side og hans på hans side. Begge foreldre parene er skilte men det tar vi ikke hensyn til i plaseringen. besteforeldre følger så også søksen/nye steforeldre. Tenker vi kommer til å ha tanter og onkler på hver side og venner i midten. Vennene våre og tanter/onkler har nok endel ulikt kjenskap til oss, også er det jo vennene som kommer til å møtes hos oss så flott om de kommer overrens og blir godt kjent.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi hadde T-bord, og valgte å ha brudepar og foreldre på den tradisjonelle måten på T'en. Deretter besteforeldre og søsken, og forlovere blandt disse.

Ellers hadde vi et relativt "ungt" bryllup, hvor veldig mange kjente hverandre. Vi valgte derfor å splitte parene, men brukte mye tid på å få en seating hvor alle hadde noen vi var sikre på at de ville komme veldig godt overens med, og at alle satt ved siden av en de kjente fra før. Det fungerte kjempefint!

Jeg skjønner at det kan være kjedelig å bli sittende uten partner og få en gammel tante eller onkel på hver side, men hvis folk er unge, må det da være mye bedre å sitte ved siden av nye mennesker, og ikke kjærsten din?

Vi fikk ihvertfall masse positiv tilbakemelding på bordsettingen vår, selv om de fleste ble litt usikre og skeptiske da de så de ikke skulle sitte ved siden av kjærsten sin

Skrevet

Jeg skjønner at det kan være kjedelig å bli sittende uten partner og få en gammel tante eller onkel på hver side, men hvis folk er unge, må det da være mye bedre å sitte ved siden av nye mennesker, og ikke kjærsten din?

Vi fikk ihvertfall masse positiv tilbakemelding på bordsettingen vår, selv om de fleste ble litt usikre og skeptiske da de så de ikke skulle sitte ved siden av kjærsten sin

Jeg kunne ikke tenkt meg å komme i et bryllup der jeg ikke fikk sitte sammen med kavaleren min, det er jo noe av vitsen med å invitere folk med kavaler. Komme heller ikke til å splitte par i vårt bryllup!!!!

Skrevet

Jeg er enig med Macy. Jeg lurer på hvorfor så mange brudepar ser på bryllupet som en anledning til å skape nye vennskap og sette sammen mennesker de innbiller seg har lyst til å bli kjent med hverandre. Det er dessuten nok av muligheter etter middagen til å bli kjent med de menneskene man selv har lyst til å bli kjent med, og ikke nødvendigvis de man ble stuet sammen med rundt middagsbordet i 3-4 timer.

Skrevet

Takker for alle innspill, og det ser nå ut til at vi har kommet frem til en løsning som kan fungere for alle parter. Håper bare det fungerer der hvor vi skal være også.

Skrevet

Jeg ser heller ikke poenget med tvangssosialisering.

Vi kommer til å ha runde bord i stedet for det veldig tradisjonelle "hesteko-" og "E-bordet". På den måten kan alle ved bordet se hverandre, og vi håper det blir koseligere slik :)

Skrevet
Jeg kunne ikke tenkt meg å komme i et bryllup der jeg ikke fikk sitte sammen med kavaleren min, det er jo noe av vitsen med å invitere folk med kavaler. Komme heller ikke til å splitte par i vårt bryllup!!!!

Hva?!? Du er jo sammen med kjæresten din så og si hver kveld - klarer du ikke å sitte sammen med andre for noen timer i et slikt selskap? Hvis du har den holdningen tror jeg du kan ekskludere deg selv fra mange bryllup fremover, jeg tror det er mange, inkludert oss, som skiller par ved bordplassering.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Vi kommer til å ha runde bord i stedet for det veldig tradisjonelle "hesteko-" og "E-bordet". På den måten kan alle ved bordet se hverandre, og vi håper det blir koseligere slik :)

Runde bord er absolutt beste løsning, synes jeg. Men det krever mye plass. Dere er heldige hvis dere har så mye plass at dere får det til. Det ville absolutt vært min første pri

Gjest Cosmic Girl
Skrevet (endret)
Hva?!? Du er jo sammen med kjæresten din så og si hver kveld - klarer du ikke å sitte sammen med andre for noen timer i et slikt selskap? Hvis du har den holdningen tror jeg du kan ekskludere deg selv fra mange bryllup fremover, jeg tror det er mange, inkludert oss, som skiller par ved bordplassering.

Jeg er helt enig med deg. Men det har kanskje noe med alder og erfaring å gjøre? Da jeg var yngre, synes jeg det var utenkelig å ikke sitte ved siden av min kjære, mens jeg nå er mer opptatt av å få nye inntrykk og bli kjent med andre. En annen morsom ting med bryllup, er jo at alle kjenner brudeparet på forskjellige måter. Det er alltid interessant å høre hvilket forhold andre har til brudeparet, og hvordan de oppfatter dem.

Jeg tror ikke man kun ekskluderer seg fra bryllup med en slik holdning, men fra de aller fleste arrangementer som feks har med arbeidslivet å gjøre. Jeg har vært på mange firmafester, julebord, presentasjoner, etc etc, og aldri sittet ved siden av min partner.

Endret av Cosmic Girl
Skrevet

Jeg har vært i bryllup der de har valgt både å splitte par og der de har valgt at par sitter sammen. Og der par sitter sammen så har det vært råkjedelig, siden parene har sittet og pratet med hverandre hele middagen, med kun et par høflighetsfraser til den motsatte kanten. Helt utrolig uhøflig. :overrasket: Men det er slik jeg har opplevd det. Og jeg er ikke av den typen som er genert eller innesluttet. :)

De bryllupene der det har vært splittet par, så har brudeparet forsøkt å sette sammen etter beste evne, og det har vært stort sett vellykket.

Selv så hadde vi E-bord. Min far var ikke der, så vi ordnet det litt annerledes slik at han foreldre satt nærmest og svigerfar hadde mamma til bords, og svigermor sin eldste sønn, så min søster osv. Forloverne hadde hverandre til bords (øverst oppe langs den ene av yttersidene) og toastmaster (brudgommens andre bror) satt øverst oppe langs den andre yttersiden. (Slik fikk vi litt "balanse" på hvor talene kom fra).

Så hadde forlovernes partnere hverandre til bords. Men jeg hadde venner og "ung" familie ned langs to bein, mens det siste var til "gamle". Og de som ikke kjente noen andre enn sin partner, satt på skrå ovenfor hverandre. Slik at de hadde blikkontakt under middagen.

Så satte jeg festrøykere blant ikke-røykere. Da ble det automatisk ikke så mye røyk ved bordet. Og hadde forhåndsannonsert at det var røyke/tisse/strekke på beina pause mellom 2 og 3 servering. (Så var det ingen som forsvant ut midt under talene :) ( Jeg har faktisk vær i et par bryllup der 1/3 av selskapet var ute og røkte under forlovernes taler!!!)))

Og jeg mikset mine og hans venner og familie (de unge). Og jeg satte de som prater mye sammen og de som er litt roligere sammen (da var det ingen som overkjørte sin bordkavaler! ;) )

Mye av dette ble helt naturlig blant vår gjester. Og når jeg i etterkant så på videoen som min stefar tok (gikk rundt og filmet alle midt under middagen), så var det kun en som så i kameraet. Alle andre var ivrig opptatt i samtaler med bordkavaler/damen.

Etter middagen så fant alle tilbake til "sine". Dvs. min manns venner/venninner klynget seg sammen igjen. Men selv etter 4 år, så snakker de om denne festen, og hvor gøy det var. Så for våre gjester var dette en perfekt plassering. De var sosiale nok til at de bidro til at festen ble så bra som den ble. Og etter dette har det også vært hyggelig å invitere både mine og mannens venner på besøk samtidig.

Skrevet

Jeg har vært i 5-6 bryllup de siste 2 årene. Alle hvor brudeparet er i slutten av 20 årene. I alle bryllupene splittet de par. Har aldri vært borti de motsatte, så for meg er det en selfølge å splitte par, uavhengig om de er gift eller ikke. Nei, jeg syns det er helt naturlig å splitte, og det har fungert kjempefint i ALLE bryllupene jeg har vært i.

Skrevet

Vi valgte å ikke splitte par, bortsett fra foreldre. (Som ble plassert etter tradisjonen.)

Men vi gikk inn for å i størst mulig grad blande venner. Dvs at vi hele veien ved bordet plasserte annenhvert vennepar fra hans krets, og annenhvert fra min.

(Alle fikk da noen de mest sannsynlig kjente fra før skrått over bordet, men noen ukjente de gjerne hadde noe til felles med rett over og ved siden av seg. )

Gjorde noe tilsvarende med det lille av familie som var invitert.

Det så i stor grad ut til å fungere.

Tror i tillegg vi reddet oss ved at middagen ikke ble for lang, 3t inkl. 20 min pause, og de talene som ble holdt var i stor grad spontane, morsomme og uhøytidelige.

Folk hygget seg veldig etter middagen hvertfall, selv om jeg nok ville kritisert endel av mine venner for at de i stor grad kun snakket med hverandre og ikke var inkluderende.

(Men det ble jo mest deres problem, for resten av gjestene minglet jo mye med hverandre.)

Dessuten var både jeg og brudgommen rundt og forsøkte å snakke med alle i løpet av kvelden.

Virvlet fra klynge til klynge, og tror alle gjestene følte at jeg tok meg tid til dem!

Skrevet

Vi kommer til å plassere par sammen. Mange som ikke kjenner så mange der, så greit å ha en godt kjent nær.

Kommer nok også til å ha E bord. Har vært i et bryllup med runde bord, syntes det var lite ålreit siden jeg kun så ryggen på brudeparet hele kvelden... Enig i at du ser bedre rundt bordet du sitter, men andre ulemper synes jeg da...

Ellers har brudgommen skilte foreldre. Men kommer til å sette par der også tenker jeg. Kanskje vi skiller brudgommens far og kone, men da for å sette dem på hver side av brudgommens besteforeldre som ikke er i form...

Skrevet

Vi kommer ikke til å skille par. Som jeg nevnte lenger oppe skal vi ha runde bord. Tror det blir vanskeligere for par å bare sitte og prate med hverandre da, siden alle ser direkte på hverandre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...