Gå til innhold

Startet i ny jobb

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Startet i ny jobb nå i aug og lurer på om jeg har rett til lønnet ferie til neste år? Er det sånn at deler av ferien kan være lønnet, og noe ulønnet hvis man velger å ta ut full ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir trukket i lønn for ferie. Fjorårets feriepenger er jo ment å dekke utgifter i denne perioden. Slik jeg har forstått reglene, er alle nødt til å ta ut ferie. Medmindre du har opptjent minimalt med feriepenger året før. Da kan man velge å avstå fra ferieuker.

Tror også disse reglene er litt forskjellige fra ulike sektorer (tror blant annet at lærere har en særordning på dette for nyutdannede, siden de på en måte ikke kan velge om de vil ta ut sommerferie eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du må ta ut i ferie for opptjente feriedager (i ditt tilfelle blir det feriedager fra august ut desember, ca 10 feridager med lønn). Du har også rett på å ta ut 5 uker ferie uansett om du har tjent opp dager, men da blir de ulønnet.

Det kan være forskjell på privat/offentlig sektor, men krav på ferie har man uansett; ulønnet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver om du må ta ut ferie dersom du ikke har opptjent feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Nå må noen oppklare litt for meg!

Jeg mener bestemt at ingen får ferie med lønn. Man kan ikke både ha fri OG få lønn for den tiden man ikke jobber. Mange steder er det jo slik at ferie og det trekket i lønna man skal ha fordi man tar ferie, ikke faller på samme tid. Altså at man f.eks. blir trekt i lønn i juli, men den faktiske ferien tar man ut i mai og oktober. Da kan det jo virke som om man får lønn i ferien, fordi man får full utbetaling i mai og i oktober. Men dette er IKKE det samme som at man har ferie med lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

nyutdannede lærere har en egen ordning hvor de får lønn (en ekstra månedslønn)selv om de ikke har opparbeidet full ferie (noe organisasjonen deres har forhandlet frem).

men ferie og feriepenger/lønn gjøres litt forskjellig:

la oss si at du får lønn OG feriepenger utbetalt i juni. da blir du trukket i lønn når du tar ut ferien. dvs at om du tar tre uker i juli får du bare lønn for den uken du var på jobb.

eller la oss si at du får full månedslønn hver mnd uansett når du tar ferie. da får du feriepenger ISTEDET for lønn i juni. så om du tar tre uker i juli får du lønn for hele mnd allikevel.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva?

Nå må noen oppklare litt for meg!

Jeg mener bestemt at ingen får ferie med lønn. Man kan ikke både ha fri OG få lønn for den tiden man ikke jobber. Mange steder er det jo slik at ferie og det trekket i lønna man skal ha fordi man tar ferie, ikke faller på samme tid. Altså at man f.eks. blir trekt i lønn i juli, men den faktiske ferien tar man ut i mai og oktober. Da kan det jo virke som om man får lønn i ferien, fordi man får full utbetaling i mai og i oktober. Men dette er IKKE det samme som at man har ferie med lønn!

Du har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som de sier over her. Du har rett på 5 uker ferie, men du får bare feriepenger for den tiden du har jobbet der. Dersom du har hatt en annen arbeidsgiver fram til august, vil du få (eller har fått, i så fall bør du spare dem) feriepenger utbetalt av han som da "dekker" resten av ferien. Har du vært student derimot kan du se frem til en kjedelig måned. De fleste arbeidsgiver sier at du kan velge om du vil ha full ferie når du ikke har opptjent full ferie (altså feriepenger som dekker en månedslønn), men anbefaler deg på det sterkeste å ha ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...