Gjest Lea Skrevet 7. januar 2003 #1 Skrevet 7. januar 2003 Vi kan visstnok "behandle" trappa vår i løpet av vinteren. Den er nå trehvit, med dreide stolper i gelenderet og en liten "sving". Pappen sitter ennå på trinnene og vi MÅ få gjort noe med treverket snart. Vi har lyst til å beise den i en gyllenbrun farge. Ikke for mørk, men heller ikke for lys. Har fått beskjed om at vi ikke burde bruke vannbasert beis eller lakk, for da blir det lettere knirk i trinnene. Det må derfor bli oljebeis eller oljelasur (evt. en form for lakk med pigment). Er det noen som har erfaring med trapper og beis? Bør vi lakkere over beisen? En annen ting er hvordan vi skal gå frem for å kunne bruke trappa mens vi behandler den. Vi vil jo gjerne kunne bruke 2. etasjen mens vi holder på da. Min teori er å behandle annenhvert trinn i trappa først, samt gelenderet. Så blir de andre trinnene behandlet i neste omgang. Så får vi heller ta stooore skritt i mellomtiden. Noen med bedre ideer eller? Fyr løs!!
Gjest Hilde - ikke innlogget Skrevet 8. januar 2003 #2 Skrevet 8. januar 2003 Da vi bygget huset vårt ifjor fikk jeg trappen beiset lik eik fra fabrikken. Det er en utrolig fin farge - som du sier - ikke for lys og ikke for mørk. Her er firmaet som leverte vår trapp - kanskje du kan ta kontakt med dem for å høre: http://www.suldal-trevare.no/ Lykke til !
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2003 #3 Skrevet 8. januar 2003 Fargen jeg tenker på er nok ikke helt som eik. Den er litt mer gyllen liksom, men den er like lys/mørk omtrent! Vurderer å bruke oljelasur i stedet for beis, men er så forvirra av alle disse produktene :evil: . Må nok ta meg en liten tur i malingsbutikken jeg.
Fakse Skrevet 8. januar 2003 #4 Skrevet 8. januar 2003 Tror ikke det er noen god ide å beise annethvert trinn i alle fall. Da vil dere dra med dere støv og skitt opp på de nybeisede trinnene, og resultatet vil bli dårlig. Trikset er vel heller å beise en gang ikke så mange er hjemme/rett før dere reiser bort. Eventuelt på sommeren, dersom dere har en alternativ inngang til 2. etasje utenfra. Vi lakka gelenderet på vår trapp, og selv om vi var nøye med rengjøring før og under arbeidet så fikk vi små støvkorn i lakken fordi vi gikk i trappa for tidlig.
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2003 #5 Skrevet 8. januar 2003 Vi har desverre ikke noen inngang til 2.etasje. Men vi kommer nok til å beise på morgenen en dag i helgen og ikke bruke trappa før på kvelden igjen. Da bør beisen være støvtørr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå