Gjest mariQua Skrevet 19. august 2006 #1 Skrevet 19. august 2006 Noen som har noen gode oppskrifter, tips til nettsteder eller noe slikt? Er så glad i kinesisk mat, men har egentlig ikke peiling på hvordan man lager dette, eller hva man bruker.
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #2 Skrevet 19. august 2006 Kommer jo litt an på hva du mener med kinesisk mat. Hvis det er de vanlige rettene som "kylling/svinefilet i sursøt saus" du tenker på, er de superenkle å lage selv: Kjøtt i strimler: kyllingfilet, svinekotelett, svinefilet, etc Grønnsaker i strimler/chunker: vannkastanjer (hermetisk), ananas, gulrot, løk, paprika, bambusskudd (hermetisk) etc. Stekes raskt over sterk varme (grønnsakene skal ikke være gjennomstekt og myke. Kjøttet må selvfølgelig være gjennomstekt). Koke ris til Kjøpe et glass med sursøt-saus som du heller over den ferdige retten. Sursøt saus kan du også lage selv 3 ss sukker, 4 ss soyasaus, 2 ss eddik (f.eks eplesidereddik), 1 dl buljong, 1 ss maisenna (for tykkere konsistens), noe søtt, feks laken fra ananasboksen eller lignende. For super-super enkelt: kjøpe en pose kinesiske wok grønnsaker, en pakke ferdig strimlet kjøtt, ett glass ferdig saus, ris. enklere får det ikke blitt!
Gjest mariQua Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Takk for svar. Jeg tenker ikke på super-super-enkelt med snev av Kina; jeg vil ha smaken av Dinner... Vet jo jeg ikke får til det selv, men hadde vært moro å prøve litt annet enn wok. Er på jakt etter sauser og krydring spesielt.
Arkana Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Selv om jeg vanligvis foretrekker å lage slikt selv synes jeg faktisk Blue Dragon sausene er nydelige. De får du kjøpt overalt. Jeg liker spesielt den krydrete Szechuan tomatsausen (som jeg faktisk begynte å kjøpe i håp om å finne noe som ligner på den tomatiserte krydrete sausen fra Dinner).
Gjest Hedda Gabler Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Kjøper Amoys garlic and oyster-saus - den synes jeg hever wokrettene betraktelig. Ikke helt opp til Dinner-nivå, men skrape-woken-nivå holder bra for meg.
Gjest mariQua Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Selv om jeg vanligvis foretrekker å lage slikt selv synes jeg faktisk Blue Dragon sausene er nydelige. De får du kjøpt overalt. Jeg liker spesielt den krydrete Szechuan tomatsausen (som jeg faktisk begynte å kjøpe i håp om å finne noe som ligner på den tomatiserte krydrete sausen fra Dinner). ← Kjøpte faktisk en pose og et glass fra Blue Dragon i dag, blir spennende å teste! Hvile smaker/typer mat og krydder er det egentlig som kjennetegner det kinesiske kjøkkenet? Greit å ha litt peiling om man skal eksperimentere.
Gjest mariQua Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Kjøper Amoys garlic and oyster-saus - den synes jeg hever wokrettene betraktelig. Ikke helt opp til Dinner-nivå, men skrape-woken-nivå holder bra for meg. ← For meg òg.
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 Takk for svar. Jeg tenker ikke på super-super-enkelt med snev av Kina; jeg vil ha smaken av Dinner... Vet jo jeg ikke får til det selv, men hadde vært moro å prøve litt annet enn wok. Er på jakt etter sauser og krydring spesielt. ← Åja, he he. Hva med å eksperimentere med egne sauser; østerssaus, Hoisinsaus, femkrydder-blanding, etc. og bytte ut flaskene med sursøt dippe saus med chiliolje+ soyasaus?
Gjest mariQua Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Åja, he he. Hva med å eksperimentere med egne sauser; østerssaus, Hoisinsaus, femkrydder-blanding, etc. og bytte ut flaskene med sursøt dippe saus med chiliolje+ soyasaus? ← Egne sauser, ja. Har du oppskrifter på noe av dette?
Gjest piaf Skrevet 20. august 2006 #11 Skrevet 20. august 2006 Egne sauser, ja. Har du oppskrifter på noe av dette? ← Vi har woket med egenkomponert saus i dag, og det ble ganske bra. I woken: Kyllingfilet, løk, paprika, squash, sukkererter, pak choi, vårløk og cashewnøtter + 1 frisk chili, 3-4 hvitløksfedd og 1 tommelstor bit frisk ingefær. Kyllingen stekes først, tas ut, så har man i grønnsakene og nøtter et par min, og tar tilslutt kyllingen tilbake i woken. Sausen: Vi brukte 1-2 dl innkokt hjemmelaget kyllingkraft som basis. Buljongterning oppløst i vann fungerer nok også (men da må du passe på at helheten ikke blir for salt). Ha en god dasj sesamolje (ca. 2 ts?) i den varme kraften, hell kraften oppi woken, tilsett 3-4 ss lys soyasaus (i stedet for salt), svart pepper, litt limesaft og 1 ss maisenna rørt ut i litt kaldt vann. Gi et oppkok, smak, juster evt smaken med mer soya eller lime. Voilà: 100% hjemmelaget wok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå